Niższa inflacja złagodziła nastroje brytyjskich konsumentów

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2023-08-25 08:54

Poprawiły się nastroje panujące wśród brytyjskich konsumentów. Osłabienie presji inflacyjnej i mocniejszy wzrost płac pozytywnie przełożyły się na postrzeganie przez nich sytuacji finansowo-gospodarczej. Niemniej zaufanie jest nadal bardzo napięte, informuje Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opracowywany przez instytut GfK wskaźnik zaufania wzrósł w oszacowaniu na sierpień 2023 r. o 5 pkt do -25 pkt. Pozwoliło to na odrobienie niemal całej lipcowej straty. W porównaniu z sierpniem 2022 r. obecny wynik jest o 19 punktów lepszy.

Tymczasem wskaźnik oszczędności wzrósł o 1 pkt, co sugeruje, że silny wzrost płac i wysokie stopy procentowe nie wywołają jeszcze istotnej zmiany w nastawieniu konsumentów do oszczędzania.

Natomiast wskaźnik zakupów podskoczył o 8 pkt do -24 pkt co wskazuje na rosnące zaufanie do dużych zakupów.

Poprawiły się również oczekiwania konsumentów związane z ogólną sytuacją gospodarczą w perspektywie kolejnych 12 miesięcy, nadal jednak pozostając głęboko pod kreską. W sierpniu umocniły się o 3 pkt do -30 pkt.

Oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich osobistej sytuacji finansowej w nadchodzącym roku wzrosły do ​​-3 pkt z -7 pkt w lipcu, znacznie powyżej -31 pkt rok temu, kiedy ceny energii gwałtownie rosły, a rząd nie ogłosił jeszcze swojego programu dotacji.

Eksperci podkreślają, że zaobserwowana poprawa może być w dużej mierze następstwem spadku stopy inflacji, co spowodowało zmniejszenie się oczekiwań co do tego, jak długo Bank Anglii będzie nadal podnosił stopy procentowe.

Ten nieco lepszy obraz sytuacji psują jednak dane o sprzedaży detalicznej, która w lipcu gwałtownie się złamała, zaś badanie przeprowadzone przez CBI sugeruje, że kolejne miesiące również będą stały pod znakiem niższej sprzedaży.