Nowelizacja ustawy jest powierzchowna

Wojciech Warski
opublikowano: 2009-10-21 00:00

Przygotowany w Ministerstwie Gospodarki projekt nowelizacji ustawy z 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ma charakter przede wszystkim porządkujący prawo i w tym zakresie może być oceniony pozytywnie. Zastrzeżenie budzi to, że brakuje w nim jakichkolwiek uregulowań, które dawałyby PARP nowe narzędzia oceny realizacji zobowiązań, wynikających z podpisanych wcześniej umów o dofinansowanie projektów z unijnych funduszy przedakcesyjnych i strukturalnych. Umowy te niekiedy określały wskaźniki i cele, których osiągnięcie stało się nierealne w warunkach niespodziewanego pogorszenia się sytuacji gospodarczej.

Niespełnienie założonych celów w sensie prawnym nie jest efektem działania siły wyższej, zatem wielu podmiotom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) grozi zwrotem uzyskanych dotacji wraz z karnymi odsetkami. W obecnych realiach może się okazać, że przeszła pomoc stanie się istotnym problemem w przyszłych działaniach firm. W tym kontekście nowelizacja nie spełnia zapotrzebowania przedsiębiorców. Business Centre Club zdaje sobie sprawę z konieczności uzyskania akceptacji Komisji Europejskiej dla przepisów zmieniających lub łagodzących kryteria oceny wypełnienia zobowiązań przez dofinansowane podmioty — jednakże uważa, że podjęcie tego trudu staje się pilną koniecznością. Rozumiemy przy tym, że dobre uregulowanie takich zmian jest trudne do zapisania.

BCC pozytywnie ocenia te elementy projektu, które dają PARP prawo wsparcia finansowego zagrożonych kryzysem przedsiębiorstw. Nie jest jednak jasne, jak będzie w praktyce interpretowany tekst zmiany w art. 6. ust. 1 pkt 10 i dodanie podpunktu h, określającego możliwość uzyskania pomocy finansowej na dostosowanie się przedsiębiorcy do zmieniających się kryzysowych warunków. Należy więc te przepisy doprecyzować, aby nie było problemów z ich interpretacją.

Czytaj też na str. 8

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface