O czym pamiętać, wchodząc na rynek szwedzki

Justyna Klupa
opublikowano: 2025-01-28 20:00

Szwecja wyróżnia się dobrze uregulowanym środowiskiem biznesowym i otwartością na zagraniczne produkty. Ekspansję do tego kraju mogą utrudnić wysokie standardy jakości i różnice w kulturze biznesowej.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Czym różni się szwedzki rynek od polskiego?
  • Jaki jest szwedzki konsument?
  • Czy Szwedzi są otwarci na polskie produkty?
  • Jakie różnice występują między polską i szwedzką kulturą biznesową?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Szwecja jest najbogatszym krajem skandynawskim z największą gospodarką w regionie. Zajmuje siódme miejsce w Unii Europejskiej pod względem wielkości PKB na mieszkańca. Rozwój tamtejszej gospodarki napędzają innowacje. Szwecja powszechnie postrzegana jest jako lider technologii ochrony środowiska. Wartość towarów eksportowanych do tego kraju z Polski wyniosła w 2023 r. 7,9 mld EUR i ciągle rośnie. Natomiast wartość importowanych to 6,9 mld EUR i w ostatnich latach maleje. Saldo wymiany towarowej między Polską a Szwecją wyniosło w tamtym roku 1 mld EUR.

Z Polaki do Szwecji najczęściej eksportowane są urządzenia telekomunikacje i audio-wideo. W czołówce znajdują się także maszyny mechaniczne, elektryczne oraz ich części, pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu oraz różne artykuły przemysłowe. Natomiast nad Wisłę importujemy przede wszystkim papier i tekturę, pojazdy drogowe oraz metale nieszlachetne.

Silna gospodarka Szwecji i jej chłonny rynek kuszą polskich eksporterów. Ci jednak powinni zdawać sobie sprawę z wyzwań, jakie ich czekają.

- Szwedzki rynek cechuje się wysokimi standardami jakości, rygorystycznymi regulacjami i dużym naciskiem na zrównoważony rozwój. Przedsiębiorcy mierzą się często z koniecznością spełnienia surowych norm środowiskowych, bezpieczeństwa, praw konsumenta i praw pracowniczych z dużą rolą związków zawodowych – mówi Sebastian Magier, kierownik zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Sztokholmie.

Tamtejszy rynek jest również bardziej stabilny i dojrzały od polskiego.

- Szwecja charakteryzuje się dobrze uregulowanym środowiskiem biznesowym z silnym prawem pracy. Firmy muszą być przygotowane na przestrzeganie przepisów dotyczących praw pracowniczych i warunków zatrudnienia. Ważne są też standardy środowiskowe. Rynek szwedzki cechuje wysoki poziom cyfryzacji i innowacyjności. Firmy powinny wykorzystywać technologię i nowinki, żeby pozostać konkurencyjnymi – uważa Andreas Meinert, dyrektor ds. platformy i sprzedaży w Ework Group.

W zgodzie z naturą

Szwedzi starają się utrzymać równowagę między życiem zawodowym i prywatnym. Inaczej niż w Polsce, gdzie pracodawcy stawiają na intensywny rozwój.

- Szwedzki konsument jest wrażliwy na kwestie ekologiczne i społeczne. Wpływa to znacząco na jego wybory zakupowe – mówi Sebastian Magier.

To wymagający klienci. Nie targują się, ale doceniają wysoką jakość produktów, za którą są w stanie dużo zapłacić. Tu warto dodać, że coraz częściej doceniają polskie produkty - wizerunek firm znad Wisły stale się tam poprawia. Wiele korzyści pod tym względem dało porozumienie o strategicznym partnerstwie między Polską a Szwecją.

- Dokument ten zakłada m.in. pogłębianie relacji handlowych, inwestycyjnych i gospodarczych, a także organizację szczytów biznesowych poświęconych m.in. zwiększeniu konkurencyjności, innowacjom, czystej energii oraz cyfryzacji. Wraz z rosnącą świadomością ekologiczną i społeczną Szwedzi coraz bardziej doceniają produkty regionalne, przyjazne środowisku oraz innowacyjne, co stanowi szansę dla polskich marek spełniających te kryteria – uważa Sebastian Magier.

Powściągliwie i spokojnie

Wchodząc na ten rynek, należy pamiętać o różnicach w kulturze biznesowej.

- Szwedzkie społeczeństwo jest spokojne, stonowane i niechętne konfliktom, ale również powściągliwe emocjonalnie, zarówno w biznesie, jak i w życiu codziennym – zwraca uwagę Mariola Turbiarz, mieszkająca w Szwecji projektantka i właścicielka marki odzieżowej Studio Matylda.

Mieszkańcy tego kraju mają również bardzo powściągliwy styl komunikacji. W kontaktach biznesowych stawiają na bezpośredniość, a w rozmowach prezentują spokojne podejście. Polacy z kolei cenią relacje osobiste i kładą nacisk na budowanie zaufania. Różnice w kulturze biznesowej dotyczą również podejmowania decyzji.

- Szwedzi preferują zasadę konsensusu, z udziałem wielu interesariuszy, poświęcając czas na osiągnięcie porozumienia. Polacy z kolei podchodzą do tych kwestii w inny sposób. Nad Wisłą proces podejmowania decyzji może być bardziej hierarchiczny i często ostatnie słowo należy do wyższego kierownictwa – porównuje Andreas Meinert.

Jeśli chodzi o język używany w kontaktach biznesowych – znaczna część mieszkańców Szwecji mówi po angielsku, ale warto pamiętać, że znajomość szwedzkiego znacznie ułatwia budowanie relacji.

- Warto dodać, że Szwedzi są punktualni. Wszystko działa według zasad, a umowy są przestrzegane. Relacje biznesowe opierają się na zaufaniu i stabilnych regułach, co ułatwia współpracę, a z drugiej strony może być dla Polaków wyzwaniem - uważa Mariola Turbiarz.