O raporcie - nasze podejście do badania polskiego stylu zarządzania

opublikowano: 2015-09-15 22:00

Projekt „Zarządzanie po polsku” jest unikatowym przedsięwzięciem badawczym

Projekt „Zarządzanie po polsku” jest unikatowym przedsięwzięciem badawczym, który oparliśmy na bezpośrednich rozmowach z menedżerami polskich firm różnej wielkości, o różnym profilu własności oraz działających w różnych branżach. Wywiady zostały wsparte przez badania ilościowe i analizy statystyczne.

Diagnozę polskiego stylu zarządzania przeprowadziliśmy, mając na uwadze stojące przed firmami wyzwania, ponieważ w naszej ocenie, to właśnie od aktualnych wyzwań menedżerskich zależy to, jaki styl zarządczy jest w danym momencie najskuteczniejszy.

Dlatego poza analizą profilu menedżera, jego warsztatu i postaw, badamy aktualne i potencjalne wyzwania zarządcze, jak również deklarowany przez zarządzających stopień gotowości do stawiania im czoła.

Cele projektu

Redakcja dziennika „Puls Biznesu” oraz międzynarodowa firma doradztwa strategicznego The Boston Consulting Group zdecydowały się wspólnie podjąć wyzwanie zgłębienia problematyki polskiego stylu zarządzania, stawiając sobie trzy cele: 1) uchwycenie specyficznych cech polskiego stylu zarządzania; 2) zidentyfikowanie, ocenę znaczenia oraz hierarchizację nadchodzących wyzwań menedżerskich; 3) wskazanie obszarów priorytetowych do dalszych prac nad polskim stylem zarządzania, w tym praktycznych sugestii operacyjnych dla zarządzających. Autorzy projektu liczą, że wnioski wynikające z „Zarządzania po polsku” staną się podstawą do szerszej dyskusji na temat najlepszych praktyk zarządczych i godnych powielenia wzorców menedżerskich w kontekście zmieniającego się otoczenia ekonomicznego.

Struktura procesu badawczego

Prace nad wypracowaniem podejścia do badania rozpoczęły się od wywiadów wstępnych i warsztatów z prezesami i członkami zarządów przedsiębiorstw partnerów projektu „Zarządzanie po polsku”. Celem tego etapu było dogłębne zrozumienie opinii polskich zarządzających, dotyczącej dominującego w Polsce stylu zarządzania oraz identyfikacja obecnych i przyszłych wyzwań menedżerskich. W rozmowach i serii trzech warsztatów, które odbyły się w czerwcu tego roku, udział wzięli zarządzający przedsiębiorstwami działającymi w wielu sektorach polskiej gospodarki, tj. Poczta Polska, PKP, Work Service, Kulczyk Investments, Ciech, Katharsis Development, Vivus.pl, PGNiG, AB.PL, Impel, Asseco Poland, SAP oraz YouNick Nickel Technology Park Poznań.

Wywiady i warsztaty umożliwiły wstępną identyfikację wyzwań menedżerskich, z którymi, jeżeli jeszcze nie dziś, to w perspektywie 3-5 lat zmagać się będą zarządzający polskich przedsiębiorstw. Dyskusje zostały przeprowadzone na podstawie struktury inspirowanej doświadczeniami projektowymi BCG dotyczącymi modeli strategii przywódczych i adaptacyjnego stylu zarządzania. Zidentyfikowano 16 głównych wyzwań zarządczych w ramach 4 kategorii: 1) uwarunkowania rynkowe — strategia działania; 2) styl i rola lidera; 3) kultura i zachowania w organizacji; oraz 4) ład korporacyjny.

Dyskusje przeprowadzone w trakcie warsztatów umożliwiły także identyfikację głównych trendów dotyczących zmieniającego się profilu polskiego menedżera, wzorców, postaw oraz narzędzi warsztatu zarządczego często wykorzystywanych w polskich firmach.

Następnie zidentyfikowane wyzwania i trendy przybrały formę hipotez badawczych poddanych weryfikacji w ramach badania ankietowego adresowanego do szerszej (~600 respondentów) próby zarządzających polskimi przedsiębiorstwami. Wśród ankietowanych znaleźli się menedżerowie spółek o różnej wielkości, operujących w różnych branżach oraz charakteryzujących się odmiennym stopniem powiązań z podmiotami zagranicznymi, czy też różnym typem inwestora dominującego (skarb państwa, inwestor indywidualny, inwestor instytucjonalny).

Wyniki badania ankietowego stały się podstawą do sformułowania tez, które zostały opatrzone komentarzami ekspertów zewnętrznych. Całość została zebrana w formie niniejszego raportu podsumowującego projekt oraz poddana debacie po opublikowaniu opracowania na spotkaniu zamykającym projekt „Zarządzania po polsku”, 16 września 2015 r. na Stadionie Narodowym.

Uwagi techniczne

W przeprowadzonych analizach wykorzystano założenia dotyczące klasyfikacji podmiotów gospodarczych pod względem wielkości i sektora działalności. Jeżeli chodzi o rozmiar firmy, wyodrębniono cztery klasy podmiotów pod względem osiąganych rocznych przychodów ze sprzedaży: 1) małe — poniżej 10 milionów USD; 2) średnie — pomiędzy 10 a 50 milionów USD; 3) duże — pomiędzy 50 a 300 milionów USD; oraz 4) bardzo duże — powyżej 300 milionów USD. W przypadku przynależności sektorowej wykorzystano pięć grup przedsiębiorstw: 1) usługi profesjonalne (doradztwo biznesowe i HR, towarzystwa funduszy inwestycyjnych i fundusze private equity); 2) usługi finansowe (bankowość i ubezpieczenia); 3) produkcja i transport (produkty przemysłowe, energia, transport, produkty medyczne); 4) usługi detaliczne i B2C; oraz 5) TMT (telekomunikacja, media i technologie).

O autorach

Autorami projektu są zespół redakcyjny dziennika „Puls Biznesu” pod kierownictwem Marcina Goralewskiego, zastępcy redaktora naczelnego, oraz firma doradztwa strategicznego The Boston Consulting Group reprezentowana przez Jarosława Dmowskiego, partnera i dyrektora zarządzającego, który w warszawskim biurze BCG kieruje praktyką doradztwa dla firm z sektorów energetycznego i przemysłowego. W celu omówienia szczegółów raportu można się z nimi skontaktować drogą e-mailową pod adresami: [email protected] oraz dmowski. [email protected]. Ze strony redakcji dziennika „Puls Biznesu” w projekcie uczestniczyły Małgorzata Grzegorczyk — dziennikarz, oraz Paulina Biernacka — lider ds. projektów specjalnych. Z ramienia warszawskiego biura BCG w pracach nad projektem uczestniczyli: Marcin Jędrzejewski — dyrektor, kierujący zespołem doradztwa dla firm z branż przemysłowej i chemicznej, Agnieszka Kulas-Wróbel — menedżer projektów, ekspert w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, oraz Hubert Rachwalski von Rejchwald — konsultant. © Ⓟ