Od firmy rodzinnej do marki globalnej – Raben świętuje 90 lat w Europie

Materiał partnera
opublikowano: 2021-04-08 15:09
zaktualizowano: 2021-04-08 15:27

Grupa Raben oferuje kompleksowe usługi logistyczne: logistykę kontraktową, sieć drogową (krajową, międzynarodową oraz na wschód), transport produktów świeżych (pod marką Fresh Logistics), FTL & transport intermodalny, morski oraz lotniczy. Jako jedna z najszybciej rozwijających się firm europejskich w branży TSL w pełni wykorzystuje możliwości rynkowe, które pojawiły się wraz z otwarciem europejskich rynków i swobodnym przepływem towarów.

Grupa każdego dnia dąży do tego, aby być o „jedną oś” do przodu względem konkurencji, a ponad 8,5 tys. samochodów z logo Raben spotkamy na większości transportowych szlaków Europy.

Dzięki partnerstwu i transparentnej współpracy z klientami wiele wspólnie osiągnęliśmy. Napawa nas to dumą i jednocześnie sprawia, że jesteśmy gotowi stawiać czoła kolejnym wyzwaniom – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben.

Początek marki globalnej

Początki Grupy Raben sięgają 1931 r., kiedy w małym miasteczku Winterswijk w Holandii Jan W. Raben zaczął wozić okolicznym rolnikom produkty na targ. Jego syn, Theo Raben, przejął schedę po ojcu i z wielką pasją rozwijał m.in. transport tekstyliów z i do Polski. Jednak kamieniem milowym firmy było rozszerzenie działalności za granicę przez wnuka Jana – Ewalda Rabena, który po przemianach 1989 r. dostrzegł szansę zaistnienia na rynku polskim. Raben startował w Polsce z 12 pracownikami i jednym magazynem pod Poznaniem. Dziś posiada ponad 150 oddziałów w 13 krajach Europy, zatrudnia ponad 10 tys. osób oraz dysponuje około 1,2 mln mkw. własnych powierzchni magazynowych. Centrala firmy znajduje się w Robakowie pod Poznaniem, tam mieści się także największe centrum logistyczne Raben w Europie.

Ostatnie 30 lat to historia nieustannego rozwoju firmy i dynamicznej ekspansji na rynki zagraniczne. Jednym z sekretów sukcesu jest umiejętne łączenie tego co najlepsze w przedsiębiorstwie rodzinnym z wzorcami zaczerpniętymi z zarządzania korporacyjnego.

– Firma rodzinna ma przewagę nad innymi przedsiębiorstwami, ponieważ klientów i pracowników traktuje jak członków rodziny. Dlatego oferujemy logistykę „z ludzką twarzą”. Partnerstwo i lojalność wpisują się w ten styl współpracy. Mamy wielu długoterminowych klientów. Ich biznes na przestrzeni lat się zmienia i my dostosowujemy się do nich. Jesteśmy partnerami, wspólnie odpowiadamy na pojawiające się wyzwania i wspólnie się rozwijamy – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben.

– Dążymy do tego, aby nasze magazyny w całej Europie były ustandaryzowane. Miały taką samą konfigurację, te same procesy i systemy IT. Dla nas i naszych klientów standaryzacja oznacza optymalizację i najwyższą jakości świadczonych usług – podkreśla.

Rozwój poprzez innowacje

Rozwój jest wpisany w DNA Grupy Raben, dlatego firma stale inwestuje w sieć transportową, optymalizuje procesy oraz systemy informatyczne, co przekłada się na szybkie i terminowe dostawy. Od wielu lat stawia także na automatyzację i robotyzację procesów i usług na różnych płaszczyznach: procesów fizycznych, procesów IT, jak również robotyzację procesów biurowych (RPA).

– W zakresie automatyzacji stawiamy na zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla naszych klientów, platformy prezentujące ETA (szacowany czas dostawy) itp. Z punktu widzenia automatyki i robotyki magazynowej: wdrażamy urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, a także ramiona „robotyczne”, sensory internet of things i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu. Z punktu widzenia RPA (robotic process automation) są to wdrożenia robotów software’owych wspomagających lub zastępujących pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach (WMS/TMS/FK) lub na styku pomiędzy systemami IT – wyjaśnia Zbigniew Kępiński, menedżer Genius Lab (R&D) w Grupie Raben.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, firma uruchomiła w październiku 2020 r. nową stronę internetową. Są na niej m.in. szybkie sprawdzanie statusu przesyłki, łatwy dostęp do strefy klienta, intuicyjne menu oraz możliwość przeglądania strony również w trybie offline (www.raben-group.com).

90 lat po drodze z ekologią

W 2021 r. Grupa Raben świętuje 90. rocznicę działalności. To 90 lat doświadczeń, innowacji i ciągłego rozwoju, realizowanych w myśl zasad biznesu społecznie odpowiedzialnego, opartego na trzech filarach: edukacji, bezpieczeństwie i ekologii. W zgodzie ze swoją misją CSR Raben chce wyznaczać zrównoważone trendy w branży, przynoszące otoczeniu dodatkową wartość.

– Przez te 90 lat, dzięki partnerstwu i transparentnej współpracy z klientami, wiele wspólnie osiągnęliśmy. Napawa nas to dumą i jednocześnie sprawia, że jesteśmy gotowi stawiać czoła kolejnym wyzwaniom, np. zmianom klimatu. Pragniemy bowiem, aby następne pokolenia miały dostęp do tych samych zasobów, z których korzystamy teraz. Dlatego z okazji naszej rocznicy zapraszamy wszystkich w niezwykłą trasę „eco2way” po Europie, w której nasi pracownicy pokażą miejsca narażone na skutki zmian klimatycznych. Liczymy, że po zakończeniu tej drogi nasi klienci pomogą nam wybrać miejsce, które wspólnie wesprzemy – tak abyśmy wszyscy mogli się cieszyć czystym klimatem przez kolejne 90 lat – zachęca Ewald Raben.

Ta niezwykła droga zaczęła się 1 kwietnia i potrwa do końca sierpnia 2021 r. Całą trasę będzie można śledzić na stronie www.raben90years.com oraz w mediach społecznościowych firmy. Na tym jednak świętowanie się nie skończy! Z okazji swojej 90. rocznicy Grupa podaruje prezent – dla nas wszystkich i przyszłych pokoleń. We wrześniu uruchomi internetowe głosowanie na trzy inicjatywy offsetowe. Zwycięski projekt otrzyma od Grupy Raben dofinansowanie. Głosowanie potrwa do końca listopada, a wyniki poznamy już w grudniu.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface