Odejścia pracowników dużym problemem firm

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-04-10 20:00

Co trzeci przedsiębiorca miał w ostatnich miesiącach kłopot z zatrzymaniem pracowników, a czterech na 10 nie wie, jak przeciwdziałać ich rotacji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak firmy zamierzają utrzymać zatrudnienie?
  • Ile przedsiębiorców ma gotową strategię przeciwdziałania rotacji?
  • Jaki odsetek firm boryka się z rotacją pracowników?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Osoby aktywne zawodowo coraz chętniej korzystają ze sprzyjającej sytuacji na rynku i szukają nowego miejsca zatrudnienia, które zapewni im lepsze warunki płacy i pracy. Zmuszają ich do tego między innymi wysokie i wciąż rosnące koszty życia w Polsce. Jak rotacja odbija na sytuacji kadrowej przedsiębiorstw? Z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding wynika, że z problemem odejść zatrudnionych borykała się co trzecia firma (36,2 proc.).

Liczba przedsiębiorstw, która będzie musiała zmierzyć się z tym wyzwaniem, w najbliższych miesiącach prawdopodobnie wzrośnie. Z raportu wynika, że prawie połowa zatrudnionych (44,9 proc.), pomimo tego, że jest zadowolona z miejsca pracy, to myśli o jej zmianie. Co na to wpływa? 47 proc. pracowników chce odejść z powodu zbyt niskiego wynagrodzenia, 32 proc. nie widzi perspektyw na awans, a 29 proc. oczekuje większych możliwości rozwoju.

Jak zatrzymują pracowników

Z „Barometru Rynku Pracy” wynika, że utrzymanie dotychczasowej liczby zatrudnionych prognozuje 78 proc. właścicieli firm, z czego 58 proc. zamierza to osiągnąć bez nowych rekrutacji, a 20 proc. rozważa taką możliwość. Co ciekawe, jedna trzecia wszystkich przedsiębiorców (38,2 proc.) nie ma obecnie sprecyzowanej strategii przeciwdziałania rotacji.

Jak przedsiębiorcy walczą z odejściem pracowników? Najczęściej sięgają po podwyżki wynagrodzeń. Warto podkreślić, że na ten krok decyduje się coraz mniej właścicieli firm - w tym roku 22,5 proc., w minionym 24,5 proc., a dwa lata temu 30,6 proc. Kolejnym sposobem walki z rotacją są systemy benefitów pracowniczych (13,9 proc.). Co ciekawe, w minionym roku decydowało się na nie jedynie 7 proc. przedsiębiorców. Na co jeszcze stawiają właściciele firm? 13,1 proc. zapewnia zatrudnionym szkolenia (spadek z 16,8 proc. w minionym roku).

Problemy z rekrutacją

W zachowaniu przedsiębiorców widać dużą ostrożność. Z czego ona wynika?

– Choć dane rynkowe już wskazują na pewne ożywienie, firmy nadal są niepewne przyszłości. Obawiają się dalszego wzrostu kosztów, niepokoi je sytuacja geopolityczna. W konsekwencji utrzymują dyscyplinę budżetową, są ostrożne w podejmowaniu decyzji biznesowych, zwiększaniu zatrudnienia czy wynagrodzeń wykraczających poza wzrost płacy minimalnej. Tegoroczne wyniki pokazują jednak, że pracodawcy sięgają po coraz bardziej zróżnicowane rozwiązania, by zapobiec odejściom pracowników. Zauważalny spadek popularności motywatorów finansowych może wynikać z ograniczeń budżetowych – komentuje Marcos Segador Arrebola, dyrektor zarządzający z Gi Group Holding w Polsce.

Problemem właścicieli firm jest nie tylko rotacja pracowników, ale również trudności rekrutacyjne. 36 proc. przedsiębiorców narzeka na wyzwania związane ze znalezieniem odpowiednich kandydatów. Najczęstszą przyczyną są ich zbyt wygórowane oczekiwania finansowe. 30 proc. właścicieli firm mówi o braku chętnych do pracy, a 32,9 proc. o niedopasowaniu kompetencji do potrzeb przedsiębiorstwa.

Jak ankietowani rozwiązują problemy z rekrutacją i niedoborem kandydatów? Najczęściej oferują już zatrudnionym pracownikom dodatkowe godziny pracy (25,5 proc. wskazań). 17,9 proc. właścicieli firm stawia na rekrutację cudzoziemców, w tym głównie Ukraińców. Taki sam odsetek proponuje pracownikom wsparcie w zdobyciu nowych kwalifikacji lub przebranżowieniu się. Natomiast 17 proc. decyduje się na skorzystanie z usług agencji zatrudnienia.