OPIS1-Jeśli Swissair zrezygnuje z LOT możliwy inny inwestor

Swarzędz Meble Spółka Akcyjna
opublikowano: 2001-10-02 16:53

(Depesza uzupełniona o komentarz rzecznika LOT i analityka oraz tło)

WARSZAWA (Reuters) - Jeśli pogrążona w kłopotach szwajcarska grupa lotnicza Swissair zadecyduje, że chce wycofać się z inwestycji w PLL LOT, Ministerstwo Skarbu Państwa rozważy wprowadzenie do spółki nowego inwestora, powiedział we wtorek przedstawiciel resortu.

"Rząd całkiem poważnie podejdzie do rozważań na temat innego inwestora i innego sojuszu, w którym LOT miałby funkcjonować. Ale inicjatorem tego musi być Swissair" - powiedział Reuterowi Jan Szczęsny, wicedyrektor departamentu spółek strategicznych w MSP.

Szwajcarskie linie lotnicze Swissair zawiesiły we wtorek wszystkie swoje loty z powodu braku środków na ich dalsze finansowanie.

W poniedziałek Swissair, który ma 37,6 procent LOT przyjął plan restrukturyzacji zaproponowany przez dwa banki UBS i Credit Suisse Group.

Banki szwajcarskie zgodziły się przyznać ratunkowy pakiet kredytów w wysokości 1,36 miliarda franków pod warunkiem, że większość operacji lotniczych grupy zostanie przekazania regionalnym liniom Crossair.

Minister skarbu państwa, Aldona Kamela-Sowińska powiedziała z kolei podczas wtorkowej konferencji prasowej, że na razie szwajcarski przewoźnik nie wystąpił z żadną propozycją do polskiej strony.

Szwajcarska grupa zapowiedziała, że nie wywiąże się z wcześniejszych zobowiązań finansowych. Swissair wstrzyma finansowanie belgijskiego przewoźnika Sabena, niemieckiej grupy czarterowej LTU oraz francuskich linii lotniczych Air Littoral i Air Liberte.

"Swissair nie finansował nas tak jak tych linii, więc nam to nie grozi, a Swissair wywiązał się z umowy prywatyzacyjnej" - powiedział Reuterowi rzecznik spółki Leszek Chorzewski.

Rzecznik LOT-u dodał, że kłopoty głównego akcjonariusza nie przeniosą się na działalność operacyjną polskiej spółki.

"Zmianie ulegnie siatka połączeń w obrębie sojuszu Qualiflyer, ale trudno powiedzieć na ile z powodu kłopotów Swissaira a na ile z powodu zmiany na sezon zimowy" - powiedział Chorzewski.

Po pierwszym półroczu strata netto LOT wzrosła do 252 milionów złotych 72,4 miliona złotych w analogicznym okresie ubiegłego roku. O 10 procent wzrosły natomiast o 10 procent do 1,6 miliarda złotych.

Szczęsny zapytany, jaki inwestor mógłby odkupić pakiet LOT-u,powiedział:

"Pojawia się teza, że w Europie zachowają się dwa alianse. Dlatego w obrębie tych aliansów możemy prowadzić rozważania, jeden to Oneworld z British Airways, a drugi to Star Alliance z Lufthansą".

Swissair kupił w 1999 roku 10 procent polskiego przewoźnika, zaś później zwiększył swój udział do 37,6 procent. Gdyby Swissair chciał sprzedać swój pakiet, musi uzyskać na to zgodę polskiego rządu.

"Wszyscy europejscy przewoźnicy mają kłopoty i nie sądzę, żeby obecnie znalazła się jakaś poważna firma, która byłaby zainteresowana odkupieniem akcji LOT" - powiedział Yan Derocles, analityk z Credit Lyonnais w Paryżu.

Zarówno British Airways jak i Lufthansa były zainteresowane LOT-em.

"Przyszłość LOTu jak i wszystkich linii lotniczych, w których udziałowcem jest Swissair jest zagrożona" - dodał.

Pod koniec sierpnia LOT informował, że na początku przyszłego roku planuje zwolnić kilkaset osób z zatrudnionych obecnie 4.200 pracowników, aby ograniczyć o około 20 procent koszty działania firmy.

((Paweł Kozłowski, Olga Markiewicz, Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 97 00, fax +48 22 653 97 80, [email protected]))

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface