Wysoka inflacja nie zaszkodziła outletom. W I poł. 2024 r. klienci Factory Kraków wydali średnio o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Niemal dwucyfrowy wzrost sprzedaży odnotowano również w Factory Gliwice.
- W całym europejskim portfolio zanotowaliśmy w I poł. 2024 r. 8-procentowy wzrost wartości sprzedaży w porównaniu do rekordowych wyników minionego roku. W Polsce frekwencja była podobna do tej z poprzedniego roku. Konsekwentnie wzrasta natomiast poziom sprzedaży i liczba sztuk na paragonach - mówi Natalia Wiśniewska, menedżer marketingu spółki Neinver, twórcy i operatora outletów Factory w Polsce.
Wynikami chwali się także Outlet Park Szczecin. W I poł. 2024 r. centrum odwiedziło o ok. 8,5 proc. więcej osób w porównaniu do tego samego okresu 2023 r. Obroty wzrosły w tym czasie o niemal 5 proc.
- Inflacja powoduje kurczenie się siły nabywczej klasy średniej. W związku z tym więcej klientów poszukuje promocji. Jest to też zgodne z jednym z wiodących trendów konsumenckich, czyli value for money - Polacy poszukują produktów w atrakcyjnych cenach, bez kompromisu, jeśli chodzi o jakość – mówi Marcin Ziółkowski, menedżer w spółce EPP, która jest właścicielem i zarządcą Outlet Park Szczecin.
Podobne obserwacje ma Katarzyna Ciemińska, dyrektor Designer Outlet Warszawa.
- Polskie outlety mają się coraz lepiej. Rośnie liczba nowych klientów, którzy traktują centra wyprzedażowe jako punkty pierwszego wyboru zakupowego i regularnie do nich powracają. Klienci poszukują ofert dobrej jakości, ale w przystępnej cenie – w outletach zawsze o 30-70 proc. niższej od cen regularnych – mówi Katarzyna Ciemińska.
Eksperci zwracają uwagę, że - śladem dużych galerii - outlety zmieniają funkcję ze stricte sprzedażowej na bardziej społeczną.
- To miejsca, w których konsumenci spędzają czas z rodziną czy przyjaciółmi, korzystając z oferty gastronomicznej i rozrywkowej. Niedawno otworzył się u nas lokal Popeyes, kultowej marki serwującej luizjańskie smaki. Oferujemy szereg udogodnień, które czynią obiekt bardziej dostępnym dla różnych grup odbiorców, w tym rodzin z dziećmi, osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Posiadamy m.in. szersze miejsca parkingowe, ładowarki do samochodów elektrycznych, strefy zabaw dla dzieci, wprowadziliśmy tzw. godziny ciszy skierowane do osób nadwrażliwych na światło i dźwięk czy skrzynki ze środkami higieny dla kobiet. Mile widziane są u nas zwierzaki domowe – wymienia Marcin Ziółkowski.
Analitycy zwracają uwagę, że w ostatnich latach aktywność deweloperów budujących centra wyprzedażowe była znikoma, ale w I poł. 2024 r. rynek się ożywił.
- Trwa rozbudowa - o ok. 2 tys. m kw. - Designer Outlet w Gdańsku oraz budowa Designer Outlet w Krakowie, który będzie miał 21 tys. m kw. To pierwszy od pięciu lat nowy outlet, którego oddanie do użytku zaplanowano na 2025 r. Zainteresowanie outletami wykazują także najemcy. W tym roku marka modowa Jack & Jones na miejsce swojego debiutu w Polsce wybrała Wrocław Fashion Outlet, a marka sportowa Mountain Warehouse otworzy salon w powstającym Designer Outlet w Krakowie. Prognozujemy, że centra wyprzedażowe wciąż będą powstawać lub się rozbudowywać i pozostaną atrakcyjne dla najemców. Pod względem lokalizacji będą koncentrowały się w największych aglomeracjach Polski – uważa Wojciech Wojtowicz, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku w Colliersie.