Do tej pory dofinansowanie ze środków unijnych otrzymało 325 projektów szkoleniowych dla przedsiębiorstw na łączną kwotę 586,8 mln zł - poinformowała na wtorkowej konferencji prasowej w Centrum Prasowym PAP wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Grażyna Gęsicka.
Według niej, oferta programów szkoleniowych jest przede wszystkim skierowana do małych i średnich przedsiębiorców. Tylko ok. 10 proc. środków jest przeznaczane dla dużych firm. "Małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują dofinansowania szkoleń, ponieważ nie stać ich na samodzielne ponoszenie ich kosztów" - zaznaczyłaGęsicka.
Oceniła, że pomimo początkowych zastrzeżeń, czy warto z puli środków unijnych przeznaczać tak duże sumy na szkolenia, programy szkoleniowe cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorców.
"Największym powodzeniem cieszą się zwykłe szkolenia, jest też duże zainteresowanie studiami podyplomowymi oraz szkoleniami przeznaczonymi dla konkretnych firm. Natomiast z małym zainteresowaniem spotykało się dofinansowanie staży pracowników w jednostkach badawczo-naukowych" - powiedziała Gęsicka.
Według niej, w następnym okresie finansowania w latach 2007-2013 także powinien być program dofinansowania szkoleń. Gęsicka podkreśliła, że można by uprosić procedurę ubiegania się o środki finansowe na szkolenia, choć obecnie znacząca większość wniosków jest poprawna formalnie.
W pięciu dotychczasowych rundach aplikacyjnych instytucje szkoleniowe złożyły ponad 2 tys. wniosków na łączną kwotę 3,7 mld zł. Najwięcej projektów napłynęło z województwa mazowieckiego (742), natomiast najmniej z województw: warmińsko-mazurskiego, lubuskiego i opolskiego.
Podczas konferencji zaprezentowano także jeden ze specjalistycznych programów szkoleniowych, który uzyskałdofinansowanie ze środków unijnych: "Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem kredytowym, finansowym i instrumentami pochodnymi".
Jak poinformowali na konferencji przedstawiciele firmy szkoleniowej Top Consulting oraz stowarzyszenie PRMIA, bez dofinansowania nie udałoby się zorganizować takich szkoleń, ponieważ byłyby one zbyt drogie dla potencjalnych odbiorców.