PEŁNY TEKST KOMUNIKATU PO POSIEDZENIU RPP część II

MUZA SPÓŁKA AKCYJNA
opublikowano: 2001-09-26 17:00

IV. Bilans płatniczy, kurs walutowy. 1. W lipcu br. deficyt na rachunku obrotów bieżących na bazie płatności wyniósł 296 milionów USD (wobec 956 mln USD w czerwcu br oraz 690 mln USD w lipcu 2000). Deficyt handlowy wyniósł 798 mln USD i był niższy niż w czerwcu br. (902 mln USD) i niższy niż w lipcu ubiegłego roku (1,-40 mln USD).

Deficyt obrotów bieżących w okresie styczeń-lipiec wynióśł 4,679 mln USD i w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego zmniejszył się o 1,622 mln USD.

2. Obserwowany wzrost eksportu był wynikiem wzrostu eksportu wyrobów wysoko przetworzonych, co może świadczyć o rosnącej zdolności polskiej gospodarki do konkurencji na rynkach zagranicznych. 3. W sierpniu br. średni kurs wobec dolara wyniósł 4,25 zł (4,19 zł przed miesiącem), a wobec euro 3,82 (3,60 w lipcu). Zmienność kursu złotego w sierpniu i w pierwszych dniach września br. uległa znacznemu zmniejszeniu w porównaniu z lipcem. W ostatnich dniach kurs złotego kształtował się pod wpływem wzrostu kursu euro do dolara będącego skutkiem wydarzeń w USA oraz pojawieniem się informacji (spadek inflacji, wzrost produkcji przemysłowej w sierpniu br) skłaniających inwestorów zagranicznych do inwestowania w Polsce.

W lipcu br poprawiła się sytuacja w zakresie równowagi zewnętrznej polskiej gospodarki. Zmniejszył się zarówno deficyt handlowy jak i deficyt na rachunku obrotów bieżących. W porównaniu z czerwcem br. zdecydowanie zmniejszył się również deficyt na rachunku dochodów oraz wzrosła nadwyżka w zakresie niesklasyfikowanych obrotów z zagranicą. V. Podaż, popyt, sytuacja na rynku pracy i dochody. 1. Produkt Krajowy Brutto w II kwartale bieżącego roku wzrósł o 0,9 proc. w porównaniu z II kwartałem 2000 roku (w poprzednim kwartale br. wzrost wyniósł 2,3 proc.), a popyt krajowy obniżył się w tym okresie o 1,2 proc. (w I kwartale br popyt krajowy spadł o 1,4 proc.)

2. Produkcja sprzedana przemysłu w sierpniu br. była o 0,7 proc. wyższa niż przed rokiem (w lipcu br. wzrosła o 0,9 proc., a uwazględniając różnicę w liczbie dni roboczych była na poziomie zbliżonym do lipca 2000). Należy dodać , że w sierpniu ubiegłego roku produkcja przemysłowa wzrosła o 7,8 proc., czyli stanowiła stosunkowo wysoką bazę dla obliczeń wzrostu produkcji w br. 3. W sierpniu br sprzedaż detaliczna była o 3 proc. wyższa niż w sierpniu ubiegłego roku (wobec wzorstu o 1,5 proc. przed miesiącem). Realnie sprzedaż detaliczna w sierpniu br wzrosła w skali roku o ok. 1,5 proc. (w lipcu ukształtowała się na poziomie zbliżonym do lipca 2000r.) 4. W sierpniu br. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw spadło w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,5 proc. (tak ja w lipcu br.). Ograniczenie zatrudnenia w skali roku wyniosło 3,7 proc. ( w lipcu br. spadek wyniósł 3,5 proc.). Stopa bezrobocia wzrosla w sierpniu do 16 proc. z 16,9 proc. przed miesiącem.

5. W sierpniu br. przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzroslo w porównaniu z sierpniem 2000 r. o 6,9 proc. (o 1,7 proc. realnie). natomiast w okresie styczeń-sierpień br. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrost płac wyniósł 7,4 proc. (realnie 1,0 proc.).

6. W okresie styczeń-sierpień wysokośc przeciętnej emerytury i renty pracowniczej była o 9,2 proc. wyższa niż przed rokiem (wzrost realny wyniósł 2,7 proc.).

Wyniki II kwartału potwierdziły się generalnie wcześniejsze prognozy spadku dynamiki rozwoju gospodarki. Jednak szybszy wzrost produkcji przemysłowej o znacznym udziale dóbr konsumpcyjnych sprzedawanych na rynku krajowym w sierpniu br., wzrost sprzedaży dertalicznej, dalsze zmniejszenie ograniczeń sprzedaży sygnalizowane przez przedsiębiorstwa handlowe oraz lepsze niż przed miesiącem oceny bieżącego popytu i produkcji przez przedsiębiorstwa przemysłowe mogą sygnalizować początek stopniowego ożywienia popytu krajowego prowadzącego do przyspieszenia wzrostu gospodarczego.

Ograniczaniu presji na wzrost płac i inflacji powinna nadal sprzyjąć sytuacja na rynku pracy. VI. Sytuacja w sektorze finansów publicznych 1. W Sierpniu br. deficyt budżetu państwa wzrół do poziomu 20,9 miliardow zlotych i stanowił 71,9 proc. planu rocznego po nowelizacji (102,1 proc. przed nowelizacją).

Nie zmniejszył się w porównaniu do sytuacji z poprzedniego posiedzenia RPP poziom niepewności co do kształtu budżetu na 2002 r. przeciwnie, pojawiły się dodatkowe obszary niepewności związane z wielkością deficytu i możliwych podwyżek podatków. Rada Polityki Pieniężnej przedstawi swoją opinię na temat budżetu 2002 r. po następnym posiedzeniu.

Nagromadzone problemy wewnętrzne (sytuacja w sektorze finansów publicznych, wzrost bezrobocia i wolniejszy wzrost gospodarczy) oraz ewentualne pogorszenie się zewnętrznych warunków działania polskiej gospodarki wzmacniają potrzebę systematycznie przez Radę Polityki Pieniężnej sygnalizowanych reform strukturalnych, takich jak: - reforma rynku pracy - racjonalizacja wydatków publicznych - dokończenie prywatyzacji i wzmocnienie mechanizmu rynkowego w tych dzedzinach, gdzie jest on ograniczony VII.Decyzja Rady Polityki Pieniężnej 1. Generalnie potwierdziły się prognozy z poprzedniego miesiąca oraz utrzymały obserwowane tendencje zarówno w sferze monetarnej, jak i pozamonetarnej polskiej gospodarki. Pojawiły się pewne oznaki możliwego popytu i wzrostu gospodarki, jednak sytuacja na rynku pracy powinna zapobiec istotnemu wzrostowi płac, który mógłby spowodować impuls inflacyjny. 2. W ostatnim okresie pojawiła się znaczna niepewność co do możliwych konsekwencji zamachów terrorystycznych w Stanach Zjednoczonych dla gospodarki światowej. Z jednej strony, możliwe jest dalsze spowolnienie wzrostu gospodarczego na świecie. Oznaczałoby to osłabienie popytu zewnętrznego na polskie towary, czyli pogorszenie zewnętrznych warunków dla wzrostu polskiej gospodarki, ale byłby jednocześnie czynnikim wpływającym na zmniejeszenie presji inflacyjnej.

Z drugiej strony, nie da się w obecnej sytuacji wykluczyć wzrostu cen ropy naftowej, który wpłynąłby negatywnie na możliwości rozwoju gospodarki, jak i kształtowanie się inflacji w Polsce.

Nie da się w tej chwili jednoznacznie ocenić prawdopodobieństwa i ewentualnej skali tych zmian, a w związku z tym i ich łącznego wpływu na przyszłe kształtowanie się inflacji w Polsce. 3. Jednocześnie wzrosła niepewność związana z sytuacją w sektorze finansów publicznych. Zdaniem Rady trwałe uzdrownienie finansów publicznych powinno koncentrować się przede wszystkim na ograniczeniu wydatków budżetowych, dzięki przyspieszeniu strukturalnych reform w finansach publicznych i w gospodarce. Zwiększenie obciążeń podatkowych nakładanych na przedsiębiorstwa i obywateli będzie czynnikiem hamującym rozwój gospodarki i może zwiekszyć presję inflacyjną.

Rada pragnie podkreślić, że plan naprawy finansów publicznych będzie oceniała obserwując kształtowanie się deficytu ekonomicznego sektora finansów publicznych.

Zaakceptowanie kwoty 40 miliardów złotych jako granicznej wysokości deficytu budżetowego w 2002 r. związane było z planowanym ograniczeniem deficytu ekonomicznego. 4. Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej punkty, Rada Polityki Pieniężnej postanowiła utrzymać parametry polityki pieniężnej na dotychczasowym poziomie, tzn. utrzymać wysokość podstawowych stóp procentowcyh NBP oraz neutralne nastawienie w polityce pieniężnej.

Następne posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej odbędzie się w dniu 3 października 2001 roku i będzie poświęcone zaopiniowaniu projektu budżetu na 2002 r.

((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 97 00, fax +48 22 653 97 80, [email protected]))