PSA International (PSA), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF), zarządzany przez IFM Investors, podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) od funduszu Global Infrastructure Fund II, zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super, podały podmioty we wspólnym komunikacie.
Tym samym potwierdziły się informacje "Pulsu Biznesu" z grudnia 2018 r.
Paweł #Borys o inwestycji w @DCT_Gdansk. „#PFR obejmuje 30% udziałów. Jesteśmy częścią konsorcjum, które zainwestuje kilka miliardów w budowę nowego terminala i zwiększenie przepustowości portu do nawet 4 milionów kontenerów rocznie.” pic.twitter.com/7Qc2j7R5kv
— Grupa PFR 🇵🇱💯 (@Grupa_PFR) 19 March 2019
Wartość inwestycji wyniosła ponad 5 mld zł.
DCT ma 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości, na których funkcjonuje terminal. Na jej podstawie operator może działać w gdańskim porcie do 2034 r.
Budowa i rozbudowa terminala kontenerowego DCT pochłonęła dużo ponad 2 mld zł. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej opracowało Program rozwoju polskich portów morskich do 2020 r. z perspektywą do 2030 r. Wynika z niego, że terminal DCT już zmienił oblicze gdańskiego portu, a jego rozbudowa przyczyni się do znacznego zwiększania przeładunków. „Przełomowym wydarzeniem było obsłużenie w styczniu 2010 r. pierwszego kontenerowca oceanicznego w gdańskim terminalu kontenerowym DCT. Z portu dowozowo-odwozowego dla obsługiwanych ładunków skonteneryzowanych Gdańsk przekształcił się w port komasacyjno-rozdzielczy (tzw. hub)” — napisano w programie.
Jego autorzy podkreślają, że dzięki zbudowaniu terminalu DCT osłabiła się pozycja konkurencyjnych portów — np. w Lubece od 2007 r. spadek obrotów kontenerowych sięgnął aż 40 proc. Dzięki przeprowadzonej niedawno rozbudowie DTC podwoił potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU (kontenerów 20-stopowych). W najbliższych latach znacznie zwiększą się więc ich przeładunki.
„Port w Gdańsku obsługuje dwa kontenerowe serwisy oceaniczne (alianse żeglugowe 2M i Ocean Alliance). Niewątpliwie produkty rynkowe dla eksporterów i importerów, w postaci regularnych połączeń dalekomorskich, sprzyjają międzynarodowej wymianie handlowej, z czym wiążą się przeładunki dokonywane w dedykowanych terminalach portowych. Przewiduje się, że część kontenerów przeładowywanych obecnie w portach Europy Zachodniej i przewożonych do Polski tzw. feederami będzie trafiać do polskich terminali kontenerowych za pośrednictwem dużych kontenerowców kursujących w regularnej żegludze oceanicznej” — napisano w programie.
Jego autorzy prognozują spektakularny wzrost obrotów w Gdańsku ładunków skonteneryzowanych — z 7,5 w 2015 r. do 16 mln ton w 2020 r. Takie prognozy mogą być dobrą zachętą dla potencjalnych nabywców DCT. Wpływ na ich decyzje będą mieć również działania włodarzy portu związane z jego rozbudową. Gdański port szuka partnerów do budowy tzw. portu centralnego (zewnętrznego), na którym w najbliższych dekadach będą powstawać nowe terminale. Planowane są też inwestycje w Porcie Północnym. Dotyczą budowy terminala uniwersalnego, modernizacji układu falochronów osłonowych, modernizacji toru wodnego, a także poprawy stanu portowej infrastruktury drogowo-kolejowej.