Gdy na stanowisku pracy temperatura przekracza 28 st. C, a w otwartej przestrzeni 25 st. C, dla pracowników powinny być stale dostępne zimne napoje, nieodpłatnie i w ilościach zaspokajających ich potrzeby — przypomina Katarzyna Łażewska-Hrycko, główny inspektor pracy.
W związku z trwającymi upałami szefowa Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) apeluje też do pracodawców o skracanie czasu pracy, szczególnie tym zatrudnionym, których dzienny wymiar przekracza osiem godzin. Podpowiada, że można też wprowadzać w firmach rotację na stanowiskach i dodatkowe przerwy, aby umożliwić pracującym ochłodzenie się i regenerację sił. Zastrzega jednak, że krótsza praca i jej częstsze przerywanie nie mogą powodować obniżenia należnego wynagrodzenia.
Inspekcja przypomina ponadto o innych obowiązkach pracodawców w upalne dni. Osobom pracującym na otwartej przestrzeni należy umożliwić odpoczynek w miejscu zacienionym i zadaszonym. Warto także zadbać, aby nosiły nakrycia głowy i przewiewne ubrania zapewniające ochronę przed promieniowaniem UV oraz — jeśli to możliwe — realizowały swoje zadania w chłodniejszych porach dnia. Ponadto przy wykonywaniu prac brudzących w warunkach wysokich temperatur lub wymagających należytej higieny procesów technologicznych firma powinna zapewnić co najmniej 90 l wody dziennie na każdego pracownika.
Poznaj program kongresu online “HR Summit 2021”, 21-22 września 2021 >>
Ponieważ upał opóźnia refleks i pogarsza koncentrację, PIP apeluje do pracodawców, aby zwrócili uwagę na organizację pracy wykonywanej w warunkach szczególnie niebezpiecznych i wymagających wysokiej sprawności psychofizycznej. Ważne jest też zadbanie o bezpieczeństwo kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Trzeba też pamiętać o zakazie zatrudniania pracowników młodocianych w pomieszczeniach, w których temperatura powietrza przekracza 30 st. C, a wilgotność względna – 65 proc.
— Urządzenia wentylacyjne oraz klimatyzacyjne w pomieszczeniach pracy muszą być sprawne i czyste, a okna zabezpieczone przed nadmiernym nasłonecznieniem, np. poprzez rolety i żaluzje — podkreśla szefowa PIP.
Co ważne, klimatyzacja i wentylacja nie mogą zarazem powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń. Strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.