PKN Orlen SA zakłada przejęcie na rynku niemieckim ok. 250 stacji do końca 2009 roku i osiągnąć 10% udziału w rynku detalicznych w północnych Niemczech, powiedział w poniedziałek Wojciech Heydel, wiceprezes ds. sprzedaży. Dodał, że Orlen nie wyklucza sprzedaży w przyszłości Orlenu Deutschland na korzystnych warunkach.
„Zakładamy, że do 2009 roku przejmiemy ok. 250 stacji celem osiągnięcia 10% udziału w rynku detalicznym w Północnych Niemiec” – powiedział Heydel.
„Scenariusz przyjęty dla Orlen Deutschland przewiduje zamknięcie ponad 60 nierentownych stacji paliw, optymalizację kosztów operacyjnych i restrukturyzację spółki” – dodał wiceprezes.
Jednorazowe koszty z tytułu restrukturyzacji i rozwoju Orlen szacuje na 81 mln euro, w tym 50 mln euro – na akwizycję i rebranding stacji.
Program przyczyni się do zwiększenia wartości Orlen Deutschland w najbliższych latach, podkreślił Heydel.
Wiceprezes poinformował też, że przyjęty przez Orlen scenariusz nie wyklucza sprzedaży niemieckiej spółki w przyszłości po korzystnych warunkach.
„W chwili obecnej zrealizowanie scenariusza sprzedaży jest trudno i może spowodować straty księgowe dla Orlenu” – wyjaśnił.
Obecnie Orlen Deutschland posiada 480 stacji, z czego 116 pod marką Orlenu i 364 pod marką Star, co daje 3% udziału w skali całych Niemiec.
Przyjęta w lutym strategia PKN Orlen na lata 2005-2009 zakłada osiągnięcie masy krytycznej i poprawy efektywności tej inwestycji przed końcem 2007 roku. W wypadku, gdy strategia wzrostu okaże się niewykonalna, Orlen planuje sprzedaż niemieckiej spółki. Już we wrześniu przedstawiciele koncernu mówili, że możliwe będzie rozbudowanie Orlen Deutschland po to, by sprzedać tę spółkę z zyskiem w późniejszym terminie.