PKP szacuje koszt przygotowania grupy do UE na 25 mld zł

opublikowano: 2003-11-24 19:37

PAP: PKP szacuje na około 25 mld zł koszt działań przygotowawczych dla grupy PKP, które wynikają z wejścia Polski do Unii Europejskiej - poinformował w poniedziałek członek zarządu PKP Radosław Żołnierzak.

"25 mld zł to nasz szacunek mniej więcej na odstęp dekady, bez określenia dzisiaj źródeł finansowania. (...) To szacunek inwestycyjny, że tyle będzie kosztował grupę PKP ten proces" - powiedział dziennikarzom członek zarządu PKP Radosław Żołnierzak.

Na szacowane inwestycje składać się ma np. modernizacja linii kolejowych, odnowienie taboru i standardy interoperacyjności (11 mld zł z całości szacowanej kwoty).

Interoperacyjność to zdolność do funkcjonowania w ramach europejskiego transportu kolejowego.

W ramach standardów interoperacyjności prowadzone są również prace nad uzyskaniem odstępstw i uznaniem tego, co jest obecnie w standardzie polskim za standard europejski. To może obniżać koszty związane z wejściem do UE.

"Ze standardami interoperacyjności jest tak, że grupy, które w tej chwili pracują w różnych dziedzinach - taboru, energetyki, linii kolejowych - jeszcze nie zakończyły pracy, w związku z tym mówię o szacunku. (...) Nie jest powiedziane, że definiujemy, iż mamy 25 mld zł do wydania i wiemy skąd te środki" - powiedział Żołnierzak.

Jak podało PKP, bardzo wysoki stan dostosowania spółek grupy do wejścia Polski do UE mają PKP Intercity, PKP Informatyka, PKP WKD, PKP SKM i PKP Cargo.

Żołnierzak dodał, że obecnie wiadomo, iż kolej ma zapewnione około 800 mln euro z funduszy spójności i ponad 200 mln euro z funduszów rozwoju regionalnego.

Po trzech kwartałach 2003 roku strata netto PKP SA, spółki matki, wyniosła 243,4 mln zł przy 1 mld zł przychodów.

Ze spółek zależnych PKP Cargo miało 72,6 mln zł zysku netto (4,3 mld zł przychodów), PKP LHS 18,6 mln zł zysku (172,8 mln zł przychodów), a PLK SA miało 93,8 mln zł straty (2,16 mld zł przychodów).

Zysk PKP Energetyka wyniósł 6 mln zł (1,08 mld zł przychodów), PKP Informatyka straciło 7,85 mln zł (53,75 mln zł przychodów), a strata Telekomunikacji Kolejowej wyniosła 19,35 mln zł (196,5 mln zł przychodów).

Spośród spółek pasażerskich najlepiej, chociaż ze stratą, radziła sobie w tym czasie PKP WKD, która odnotowała 576.000 zł straty netto (13,4 mln zł przychodów). PKP SKM miała 1,9 mln zł straty (56,5 mln zł przychodów), PKP Intercity 8,2 mln zł straty przy 576 mln zł przychodów, a starta PKP Przewozy Regionalne wyniosła 747 mln zł (1,7 mld zł przychodów).