Plakaty z Artgeist pojadą z funduszem za ocean

Firmę Artgeist, znanego z obrazów, plakatów i fototapet wrocławskiego producenta i e-sprzedawcę, fundusz chce zabrać m.in. za ocean

Resource Partners dokłada do portfela Artgeista, producenta i sprzedawcę dekoracji ściennych, który poprzez e-sklepy w 17 państwach Europy sprzedaje obrazy, plakaty i fototapety. Fundusz chce go zabrać do Ameryki i zapowiada kolejne akwizycje w sektorze.

Resource Partners, w którym partnerem zarządzającym jest Aleksander
Kacprzyk, poza dwoma świeżymi inwestycjami — w artystyczny Artgeist i
dietetyczny Maczfit — zdecydował się na dezinwestycję. Sprzedał mniejszościowy
pakiet w SPS Handel, który prowadzi 60 sklepów spożywczych pod szyldem Prim.
Zobacz więcej

ZMIANY W PORTFELU:

Resource Partners, w którym partnerem zarządzającym jest Aleksander Kacprzyk, poza dwoma świeżymi inwestycjami — w artystyczny Artgeist i dietetyczny Maczfit — zdecydował się na dezinwestycję. Sprzedał mniejszościowy pakiet w SPS Handel, który prowadzi 60 sklepów spożywczych pod szyldem Prim. Fot. Marek Wiśniewski

— To pierwsza nasza inwestycja w handel internetowy — idziemy za klientem, który coraz częściej kupuje na tym kanale, a ponadto coraz częściej oczekuje spersonalizowanego produktu. W miejsce powtarzających się wzorów na ściany z Ikei czy innych sklepów, chce mieć obraz lub wzór, który mu się podoba, wykonany w technice, która mu odpowiada i wielkości, która jest odpowiednia do jego mieszkania lub biura. Na tym właśnie wyrósł Artgeist — mówi Aleksander Kacprzyk, partner zarządzający w Resource Partners.

Szybko i niesieciowo

Roczne obroty spółki, z których zdecydowana większość pochodzi zza granicy, sięgają 100 mln zł, a EBITDA stanowi kilkanaście procent tej kwoty. Dziennie z zakładu Artgeista wyjeżdża około 2,5 tys. indywidualnie przygotowanych i zapakowanych dzieł sztuki, w dużej mierze do Niemiec, Francji i Hiszpanii. Średnia cena produktu to kilkadziesiąt euro.

— To rozwiązanie dla osób, które chcą mieć zindywidualizowany obraz na ścianie, ale nie chcą inwestować w warte dziesiątki tysięcy dzieło znanego artysty, bo ze względu na cenę nie można będzie łatwo go wymienić po remoncie mieszkania. U nas płacą więcej niż za produkt z sieciowego sklepu z dekoracją wnętrz, ale jednocześnie otrzymują coś spersonalizowanego — dodaje Aleksander Kacprzyk.

We wrocławskiej fabryce — będącej trochę drukarnią, trochę warsztatem (bo Artgeist zatrudnia też malarzy, którzy ręcznie wykańczają dzieła) pracuje około 100 osób, łącznie w firmie — drugie tyle.

— Konkurencja na rynku dekoracji jest ogromna. Do inwestycji w Artgeista przekonało nas to, że ma własnych projektantów, artystów, więc także własną bazę wzorów, które — w przeciwieństwie do konkurencyjnych produktów — nie powielają grafiki powszechnie dostępnej w internecie. Ponadto produkcja odbywa się na miejscu, a nie w Azji, więc czas realizacji zamówienia, od przyjęcia do dostarczenia, wynosi nawet 2-3 dni, zamiast kilku tygodni. Klient internetowy chce otrzymać towar natychmiast, tym też jmożemy wygrywać na rynku — uważa przedstawiciel Resource Partners.

Zdobienie za miliardy

Fundusz podaje, że roczne wydatki europejskich konsumentów tylko na dekoracje ścienne wynoszą 12 mld EUR i rosną o 6-7 proc. Na e-commerce przypada 1 mld EUR, ale roczny wzrost sięga kilkunastu procent. Wartości transakcji fundusz nie ujawnia. Wiadomo, że kupił 70 proc., a reszta pozostała własnością założyciela spółki, który po transakcji będzie szefem rady nadzorczej. W Artgeiście pozostanie też dotychczasowy prezes.

— Weszliśmy do spółki nie po to, żeby ją restrukturyzować, ale żeby pomóc jej w ekspansji i wziąć na siebie większość ryzyka. Tuż przed naszym wejściem firma samodzielnie przygotowała się na nowe wyzwania, powiększyła moce produkcyjne, które pozwalają jej urosnąć dwukrotnie. Rozbudowała też zespoły sprzedażowe, aby wchodzić w kolejne kategorie produktów dekoracyjnych. Już dziś jest dużym graczem w Europie, a w ciągu 3-5 lat jest w stanie urosnąć kilkakrotnie. Chcemy zrobić z niej europejskiego lidera, obecnego szerzej w świecie. Interesuje nas więc wejście na rynek USA i akwizycje — mówi Aleksander Kacprzyk.

Na początek Artgeist ma się pokazać na większej liczbie portali sprzedających tego typu artykuły.

OKIEM EKSPERTA

Wzrost bez granic

AGNIESZKA GÓRNICKA, prezes firmy badawczej Inquiry

Potrzeba personalizacji wnętrza, ozdobienia go wykształciła się przed wiekami. Naturalnie konsumenci na zamożnych rynkach zachodnich są w stanie w większym stopniu pozwolić sobie na zaspokojenie chęci posiadania czegoś unikatowego, co będzie idealnie pasowało do reszty, więc wybór takich rynków nie dziwi. Popyt na tego typu produkty rośnie jednak również w Polsce. Handel internetowy nie zna granic, więc możliwości rozwoju są ogromne. Niezbędna jest jednak sprawna logistyka i to na nią potrzebne są największe pieniądze . Produkt powinien jak najszybciej trafić do klienta, a koszty przesyłki nie mogą zniechęcać. Wejście do USA wiąże się z też z wieloma kwestiami celno-podatkowymi, więc przypuszczam, że bardziej może się opłacać produkcja na miejscu niż wysyłanie towaru z Polski.

Mnogość graczy

Dekorowanie wnętrz to sektor, który przyciąga w Polsce wielu graczy. Twórcy LPP, odzieżowego giganta, od lat rozwijają stacjonarną sieć sprzedaży oraz sklep internetowy Home&You. Dwa lata temu w branży zadebiutował Michał Sołowow z szyldem Homla, budując sieć placówek stacjonarnych oraz e-sklep. Wyposażeniową odnogę w wersji offline i online mają też światowi odzieżowi giganci — Zara i H&M. Do wydatków na ten rodzaj asortymentu zachęcają też hipermarkety, sklepy i platformy internetowe z produktami do DIY (czyli zrób to sam), a także dyskonty niespożywcze jak Pepco, sklepy meblowe i wyspecjalizowane w takich artykułach portale internetowe, nieposiadające placówek stacjonarnych. Powszechnie uważa się jednak, że rynek wciąż jest nienasycony.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Plakaty z Artgeist pojadą z funduszem za ocean