Pochwalcie się sukcesami — rusza ranking i plebiscyt „100 Kobiet Biznesu 2021”

Grzegorz Nawacki
opublikowano: 14-07-2021, 20:00

„Nie mogę zgodzić się z ludźmi, którzy cenią skromność jako zaletę. Logik wszystkie kwestie powinien dostrzegać dokładnie tak, jak istnieją, a niedocenianie samego siebie jest takim samym zaprzeczeniem prawdy, jak nadmierne przechwalanie się swoimi talentami”.

Cytat ze „Wspomnień Sherlocka Holmesa” autorstwa Arthura Conana Doyle’a dedykuję wszystkim paniom zastanawiającym się, czy wypada i czy warto zgłosić się do 11. edycji rankingu „100 Kobiet Biznesu” i towarzyszącego mu plebiscytu na Kobietę Biznesu 2021. Oczywiście, że tak! Pokażcie światu sukcesy swoje i waszych firm. Wszak nagrody są doskonałą motywacją.

Gdy 11 lat temu po raz pierwszy organizowaliśmy ranking „100 Kobiet Biznesu”, przyświecała nam misja wzmocnienia pozycji kobiet w biznesie. Sytuacja znacząco się poprawiła, cieszymy się, że dołożyliśmy do tego małą cegiełkę. Czy jest już idealnie? Nie, wciąż na łamach „PB” częściej mamy bohaterów niż bohaterki, a komu jak komu, ale nam zapędów dyskryminacyjnych zarzucić nie można. Po prostu tak wygląda polski biznes: kilka miesięcy temu, przy okazji wdrożenia nowego kodeksu dobrych praktyk w spółkach giełdowych, podliczyliśmy, że zaledwie dwie z 60 spółek spełniały kryteria posiadania co najmniej 30 proc. kobiet w zarządzie i radzie nadzorczej. Innym problemem jest poziom aktywności zawodowej kobiet — jedynie 71 proc. w wieku produkcyjnym jest aktywnych zawodowo. To z jednej strony duży cios dla gospodarki, która przy okazji wychodzenia z pandemii tak bardzo potrzebuje rąk i głów do pracy, z drugiej — ogromne ryzyko głodowych emerytur w przyszłości.

Dlatego jesteśmy przekonani, że ranking kobiecego biznesu jest potrzebny i wartościowy, bo nic tak dobrze nie motywuje i nie inspiruje, jak historie sukcesu. Trzymam mocno kciuki za wszystkie panie, które zgłoszą się do tegorocznej edycji, jeszcze mocniej za panie, które w tym roku jeszcze nie mają wystarczającej pozycji lub sukcesów. Mam nadzieję, że niedługo będziemy o Was pisać na pierwszej stronie „PB”.

Ranking i plebiscyt „100 Kobiet Biznesu 2021”

Po raz 11. rusza przyjmowanie zgłoszeń do rankingu „100 Kobiet Biznesu”. Jak co roku będzie mu towarzyszył plebiscyt czytelników „Pulsu Biznesu” i serwisów internetowych grupy Bonnier Business Polska.

Do rankingu mogą być zgłaszane panie, które co najmniej od 1 stycznia 2019 r. zarządzają firmami o przychodach minimum 10 mln zł. O miejscu zadecyduje kondycja finansowa zarządzanych przez nie przedsiębiorstw: wysokość przychodów oraz wzrost sprzedaży i zysku. Dane finansowe będzie analizowała wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet, przygotowująca ranking „100 Kobiet Biznesu”.

Do plebiscytu można nominować kandydatki niezależnie od pełnionych przez nie funkcji, wielkości firmy czy obrotów – tu nie liczą się wyniki finansowe, lecz ambicja, aktywność i osiągnięcia w 2021 r. Zgłoszenia przyjmujemy w dwóch kategoriach – Kobieta Biznesu oraz Kobieta Biznesu: działalność społeczna. Spośród nadesłanych kandydatur i swoich wskazań redakcja wybierze panie, na które w listopadzie zagłosują internauci.

Wyniki rankingu i plebiscytu poznamy w grudniu – jeśli pozwoli na to sytuacja epidemiczna – podczas uroczystej gali.

Zapraszamy na stronę 100kobietbiznesu.pl, gdzie znajdują się wszystkie informacje o naszej inicjatywie i gdzie do 30 września można zgłosić swoje kandydatki do rankingu i plebiscytu.

Chwalmy się sukcesami

Po ubiegłorocznej jubileuszowej edycji rankingu „100 Kobiet Biznesu”, któremu towarzyszył plebiscyt na Kobietę Biznesu 2020, przyszedł czas na refleksję: czy przedsiębiorcze kobiety w Polsce wciąż potrzebują wsparcia, w tym promocji w mediach. Czy „Puls Biznesu” powinien kontynuować zapoczątkowaną ponad dekadę temu inicjatywę, skoro świat się zmienia i otoczenie biznesowe także nie jest już takie samo. Dziś już nikogo nie trzeba przekonywać, że kobiety świetnie sprawdzają się w roli menedżerek i liderek, że są odpowiedzialnymi i empatycznymi przełożonymi, z zaangażowaniem dążą do celu, potrafią trafnie ocenić sytuację i wykorzystywać różne style przywództwa, co jest szczególnie cenne w coraz bardziej konkurencyjnej gospodarce.

Może więc we współczesnym świecie takie przedsięwzięcia jak „Pulsu Biznesu” nie wspierają już przedsiębiorczości kobiet, tylko uwypuklają różnice między płciami? Oddaliśmy głos kobietom działającym w biznesie i zaangażowanym w aktywizację innych kobiet, prosząc je o odpowiedź na pytanie: czy biznesowe plebiscyty, rankingi i konkursy skierowane do kobiet wciąż mają wartość.

Zdaniem naszych rozmówczyń każda inicjatywa, która pokazuje kobietom, że mogą doskonale radzić sobie w różnych dziedzinach życia, także w biznesie, jest cenna. Powodów jest wiele, na pierwszy plan wysuwa się jednak… niedostatek wiary we własne możliwości. Rzadko która kobieta przyznaje, że ważny jest dla niej sukces zawodowy, niewiele głośno mówi o swoich osiągnięciach. To, zdaniem naszych rozmówczyń, błąd. Kto zaprezentuje światu nasze osiągnięcia, jeśli nie my same? Trzeba pokazywać kobiece wzorce, wyławiać zasługujące na laury mistrzynie biznesu i nagłaśniać ich osiągnięcia. Warto też je nagradzać, tym bardziej że — jak podkreśla laureatka naszego plebiscytu — wyróżnienia dla przedsiębiorczych kobiet to nie tylko powód do dumy, lecz także skuteczne narzędzie marketingowe, które może przyczynić się do osiągnięcia kolejnych celów biznesowych.

Dlatego ranking „100 Kobiet Biznesu” i towarzyszący mu plebiscyt wkracza w drugą dekadę. Jesteśmy dumni, że możemy promować przedsiębiorcze kobiety i inspirować kolejne, opisując na naszych łamach udane przedsięwzięcia biznesowe zwyciężczyń naszego rankingu i plebiscytu.

Zachęcamy do zgłaszania się do kolejnej edycji rankingu „100 Kobiet Biznesu” i plebiscytu na Kobietę Roku 2021 słowami naszych rozmówczyń: nie wstydźmy się mówić o sobie dobrze! Nie krępujmy się chwalić biznesowymi sukcesami!

Karolina Guzińska, redaktorka katalogu „100 Kobiet Biznesu”

Warto wspierać, motywować i przełamywać stereotypy
Bożena Leśniewska
wiceprezeska Orange Polska ds. rynku biznesowego, zdobywczyni pierwszego miejsca w rankingu 100 Kobiet Biznesu w 2020 r. w kategorii firm z przychodem ze sprzedaży powyżej 50 mln zł
Warto wspierać, motywować i przełamywać stereotypy

Kobiet we władzach największych spółek w Polsce jest wciąż tylko kilkanaście procent. Na szczęście udział ten sukcesywnie rośnie, choć dość wolno. Według Eurostatu na wszystkich stanowiskach menedżerskich kobiety stanowią w Polsce już 44 proc. i to cieszy, ale wskaźnik ten osiągamy głównie dzięki reprezentacji kobiet na niższych i średnich szczeblach zarządzania.

Dlatego tak ważne są inicjatywy promujące kobiety na najwyższym szczeblu zarządzania. Pokazując, w jaki sposób my, kobiety obecne w zarządach, budowałyśmy swoje ścieżki kariery, jak pokonywałyśmy bariery, pomagamy innym kobietom wzmacniać ich własne poczucie wartości. Taka motywacja ma ogromne znaczenie, bo czasem ograniczeniem jest własne przekonanie kobiet, że nie są dość dobre, by awansować na wysokie, menedżerskie stanowisko. A pokazując dobre przykłady, mówimy: „Zobacz, jej też było ciężko, ale dała radę. Ty też sobie poradzisz.” To sprawdza się także w mojej firmie – Orange Polska. W ramach programu Razem.One poprzez budowanie wewnętrznej sieci wspierającej kobiety, mentoring i dzielenie się doświadczeniami cały czas zwiększamy liczbę menedżerek w naszej organizacji.

W środku pandemii uruchomiliśmy także akcję „WłączOne” – szeroką, ogólnopolską kampanię zachęcającą kobiety do rozwoju kariery w branży technologicznej i przełamującą stereotypy.

Sama aktywnie prowadzę zajęcia mentoringowe dla kobiet i wierzę głęboko w sens takich działań. Wspieram kobiety w drodze do wysokich stanowisk zarządczych w wielu projektach, np. jako współautorka i wykładowczyni na studiach Akademia Przywództwa Kobiet LiderShe na Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie wspólnie z innymi liderkami dzielimy się naszymi doświadczeniami.

Taki ranking, jak ten prowadzony przez „Puls Biznesu”, to bardzo dobra forma docenienia kobiet, które osiągnęły sukces. Daje on też nam, laureatkom, możliwość dzielenia się z innymi naszymi historiami. Dla mnie to ważne osobiste wyróżnienie, ale przede wszystkim kolejna okazja, aby wzmacniać kobiety w ich dążeniach i aspiracjach.

Nagrody to dobre narzędzie marketingowe
Patrycja Piekutowska
prezeska Fundacji Virtuosa i ambasadorka Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”, zwyciężczyni plebiscytu Kobieta Biznesu 2020 w kategorii działalność społeczna
Nagrody to dobre narzędzie marketingowe

Inicjatywa „Pulsu Biznesu”, która wspiera przedsiębiorczość kobiet, ma ogromną renomę. Liczba nazwisk i branż, które przez dziesięć lat pojawiały się w rankingu i plebiscycie, pokazuje, że kobiety są liderkami na wielu polach – i w tym się przejawia wartość „100 Kobiet Biznesu”.

Niestety, daleko nam jeszcze do tego, by deklarowane przez wielu Polaków przekonanie, że biznes nie ma płci i liczy się tylko to, co mamy w głowach i jak potrafimy to wykorzystać, przekładało się na konkrety, czyli wynagrodzenia. Wystarczy porównać pensje kobiet i mężczyzn – różnice są porażające. Sądzę, że dopóki się nie wyrównają, wszelkie inicjatywy wspierające kobiety i w biznesie, i na rynku pracy będą potrzebne. Warto się do nich zgłaszać. Kto zaprezentuje światu nasze osiągnięcia, jeśli nie my same? Tym bardziej że wyróżnienia w takich konkursach to nie tylko powód do dumny – mogą być także użytecznym narzędziem marketingowym. Tak jak dla mnie.

Nagroda od czytelników „Pulsu Biznesu” i portalu Bankier.pl pomogła mi budować wizerunek nowej Fundacji Virtuosa, która wystartowała w lutym 2021 r. Dzięki temu, że każdej edycji rankingu i plebiscytu towarzyszy oprawa medialna – wywiady z laureatkami w katalogu „100 Kobiet Biznesu” i na stronie www.pb.pl – mogłam zaprezentować się przedsiębiorcom, którzy jeszcze mnie nie znali, a ja chciałam ich zachęcić do wspierania modernizacji Centrum Zdrowia Dziecka. Natomiast wielu ludzi ze świata biznesu, z którymi od dawna współpracuję, zauważyło, że zwyciężyłam w plebiscycie organizowanym przez dziennik gospodarczy, który dobrze znają i cenią.

Porzućmy fałszywą skromność
Dorota Warakomska
dziennikarka, trenerka wystąpień publicznych, autorka książki „Śmiało mów własnym głosem”
Porzućmy fałszywą skromność

Uważam, że każda inicjatywa, która pokazuje kobietom, że mogą sobie doskonale radzić w różnych dziedzinach życia, także w biznesie, jest warta, by ją nagłaśniać. Z moich obserwacji wyniesionych z pracy trenerskiej wynika, że kobiety potrzebują większego wsparcia. Nie chodzi o to, by dawać im fory – po prostu kobiety same się nie chwalą. W naszej kulturze dziewczynki są wychowywane w przeświadczeniu, że kobieta powinna być skromna i wycofana. Jeśli już komuś wypada się chwalić, to mężczyźnie. Tymczasem doskonale wiemy, że grzeczne dziewczynki daleko nie zachodzą. Dlatego trzeba pokazywać kobietom, że doceniamy ich wkład energetyczny i intelektualny w rozwój polskiej gospodarki. Każda mała i średnia firma, każda inicjatywa biznesowa rozwija nasz kraj. I trzeba o tym mówić głośno, bo kobiet wciąż jest za mało na czele firm, zwłaszcza dużych, i na eksponowanych stanowiskach, na których podejmowane są strategiczne decyzje.

Jeśli plebiscyt na Kobietę Biznesu może sprawić, że panie, które w nim startują – albo te, które go tylko obserwują – nabiorą większej wiary w siebie, większego przekonania, że warto robić to, co robią, i że robią to dobrze – to brawo. O to chodzi w tych konkursach: wesprzeć kobiety, pokazując im – pokazując, a nie dając fory czy specjalnie traktować – że to, co robią ma sens i że są w tym świetne. W Polsce brakuje kobiecych wzorców nie dlatego, że one nie istnieją, po prostu o nich się nie mówi. Z różnych względów. Z medialnego punktu widzenia sukces gorzej się sprzedaje niż porażka. Taka jest ludzka psychika, niestety. Lepiej się będzie czytała wiadomość o skandalu czy katastrofalnej porażce niż opowieść o udanym przedsięwzięciu biznesowym. Dlatego tym bardziej trzeba pokazywać kobiece wzorce. Jeśli same się nie pochwalimy, nikt tego za nas nie zrobi. Kobietom trudno się przebić w męskim świecie, a spójrzmy prawdzie w oczy – biznes wciąż jest męską domeną. Wystarczy policzyć, ile jest firm prowadzonych przez mężczyzn, ilu prezesów to mężczyźni, przejrzeć listę najbogatszych Polaków. Dlatego porzućmy fałszywą skromność. Jeśli jesteśmy w czymś dobre, nauczmy się o tym mówić, przedstawiać siebie w dobrym świetle. I nie wstydźmy się tego, że robimy coś świetnie. Najwyższy czas, żebyśmy się chwaliły i potrafiły wypromować.

Przeczytaj o tym, jak „Kobiety zmieniają świat“ (komentarz partnera strategicznego) i dowiedz się, dlaczego „Trzeba wspierać plany i ambicje” (komentarz partnera).

Organizator rankingu i plebiscytu „100 Kobiet Biznesu“: dziennik „Puls Biznesu”, autor rankingu: Dun & Bradstreet (dawniej Bisnode Polska), partner strategiczny: BNP Paribas Bank Polska, partner: Grupa Żabka

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane