Polacy o swojej karierze: będzie dobrze

opublikowano: 01-09-2019, 22:00

Europejczycy wierzą w swoje zdolności. Większość z nich uważa, że w obecnej pracy czekają ich dobre lata. Podobne nastroje panują w naszym kraju.

80 proc. polskich uczestników corocznego międzynarodowego badania ADP „Workforce View in Europe” swoją przyszłość w aktualnym miejscu zatrudnienia widzi w pozytywnych barwach. Najbliższe pięć lat w obecnej pracy jest oceniane bardzo optymistycznie przez 41 proc. pracowników z Polski, a pesymistycznie — przez 18 proc. Okazuje się też, że są oni bardziej pewni własnych umiejętności zawodowych. W porównaniu z zeszłorocznym raportem o 6 proc. zwiększyła się liczba osób przekonanych o swoich zdolnościach.

Wyjątkowo pozytywnie patrzą na swoją przyszłość zawodową młodzi ludzie, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Takie podejście prezentuje 79 proc. z tej grupy. Natomiast w swoje umiejętności najbardziej wierzą respondenci w wieku 35-44 lata, którzy mają dłuższy staż pracy i większe doświadczenie. 89 proc. z nich odpowiedziało, że ma kwalifikacje, które przyczynią się do sukcesu zawodowego.

— Pracownik, który dobrze czuje się w miejscu pracy, jest doceniany przez pracodawcę, awansuje i spełnia się w projektach, z reguły optymistycznie myśli o swojej przyszłości w pracy. Pozytywnie własne umiejętności będą postrzegać też osoby, które mają okazję brać udział np. w bezpłatnych szkoleniach lub kursach i mają gruntowne wykształcenie. Osoba pewna siebie i swoich kwalifikacji na pewno przyczyni się też do rozwoju firmy — komentuje Anna Barbachowska, szefowa pionu zarządzania zasobami ludzkimi w ADP Polska.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Najwięcej optymistów jest w branżach sprzedaży, mediów i marketingu (stanowią 89 proc. badanych z tych sektorów), architektonicznej i budowlanej (87 proc.) oraz w podróżach i transporcie (86 proc.). Negatywne nastawienie mają natomiast przedstawiciele kultury i sztuki — 33 proc. z nich pesymistycznie ocenia swoją przyszłość w obecnym miejscu pracy. Okazuje się też, że co piąta osoba z tej grupy respondentów nie jest pewna, czy jej umiejętności pozwalają na osiągnięcie sukcesu zawodowego. Z raportu ADP wynika, że średnia dla Polski i Europy jest podobna. Największymi optymistami są Holendrzy — 86 proc. z nich wierzy w swoją dobrą przyszłość zawodową. Francuzi z kolei okazali się respondentami najbardziej co do tego sceptycznymi, ale i tak 73 proc. z nich odpowiedziało, że dobrze postrzega następne pięć lat w obecnej pracy.

— Standardy w Unii Europejskiej ujednolicają się — rynek pracy staje się tożsamy, a więc pracownik zatrudniony w Polsce bez żadnych problemów odnajdzie się np. w tej samej branży w Wielkiej Brytanii — mówi Anna Barbachowska.

Jej zdaniem wachlarz możliwości, dzięki którym pracownik ma większe szanse na znalezienie odpowiadającej mu pracy, dopasowanej do jego kwalifikacji i zainteresowań, znacząco przyczynia się do optymistycznego postrzegania przez Europejczyków ich przyszłości zawodowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane