Z badania „Presja zmian a emocje i zdrowie psychiczne w środowisku pracy”, przeprowadzonego przez Grupę Artemis, wynika, że ponad połowa respondentów czuje się przeciążona emocjonalnie (52 proc. wskazań). Jeszcze większy odsetek ankietowanych przyznaje, że praca powoduje u nich duży stres i zmęczenie. Tak uważa 55 proc. respondentów. Stres w miejscu pracy utrudnia realizację bieżących zadań u 40 proc. ankietowanych.
Z raportu wynika, że problemem badanych są również częste modyfikacje w miejscu zatrudnienia. Ponad połowa respondentów stwierdza, że ostatnie miesiące to coraz więcej zmian i nowych rzeczy w firmie (51 proc.). 45 proc. badanych uważa, że są one wprowadzane bez żadnego przygotowania pracowników. Warto dodać, że 38 proc. badanych przyznaje, że generalnie nie lubi zmian w miejscu pracy. Dlaczego nie lubi? Bo są stresujące (42 proc. odpowiedzi, częściej pracowników niż liderów), zaburzają codzienną rutynę (39 proc. badanych) i oznaczają brak stabilności (35 proc.).
Za najbardziej stresujące zmiany - niezależnie od stanowiska - ankietowani wskazali: redukcję etatów i zwolnienia pracowników (31 proc.), zwiększenie wymagań dotyczących wydajności pracy lub obciążenia pracą (27 proc.) oraz zmiany stanowisk pracy lub struktury zespołów (24 proc.).
Jak ankietowani reagują na wdrażane w firmach zmiany? Połowa menedżerów biorących udział w badaniu czuje się nimi zmęczona i równocześnie przytłoczona liczbą obowiązków, jakie się z nimi wiążą, a 41 proc. mówi, że coraz częściej pracuje w nadgodzinach.
Zmiany wpływają na samopoczucie również pozostałych pracowników. 48 proc. zatrudnionych przyznaje, że czują się zmęczeni ciągłym wdrażaniem nowych rozwiązań i rzeczy w miejscu zatrudnienia. Równocześnie 44 proc. respondentów boi się otwarcie powiedzieć w pracy o pogorszeniu kondycji psychicznej.
Weź udział w kongresie "HR Summit 2024" >>
- Jak przeciwdziałać przeciążeniu emocjonalnemu w pracy? Kluczowym elementem na poziomie organizacyjnym jest kultura pracy. Organizacje, które promują otwartą i wspierającą kulturę, mogą znacznie zmniejszyć poziom stresu wśród swoich pracowników. Przykładami dobrych praktyk mogą być regularne spotkania one-on-one z menedżerami, gdzie strony mogą dzielić się swoimi obawami i potrzebami. Ważne jest również, aby liderzy dawali przykład, pokazując, że dbanie o zdrowie psychiczne jest priorytetem. Transparentna komunikacja, w której pracownicy są informowani o zmianach i mają możliwość wyrażenia swoich opinii, również przyczynia się do budowania zaufania i zmniejszenia napięcia u obu stron – uważa Natalia Siniłło, andragog i ekspertka kampanii "Bliżej Siebie".