Polskie fabryki nie mogą być tylko montowniami

opublikowano: 04-09-2016, 22:00

KOMENTARZ PARTNERA STRATEGICZNEGO

PIOTR BUJAK

główny ekonomista PKO Banku Polskiego

Wzrost wartości polskiego eksportu od lat utrzymuje się na w miarę stabilnym poziomie. Sprzedaż zagraniczna nadaje gospodarce niezbędny impet. Jej wartość w relacji do PKB to niemal 50 proc. (41 proc. w czerwcu 2016). Stosunek ten był ponad dwa razy mniejszy w drugiej połowie lat 90. Pokazuje to, jak bardzo od tego czasu wzrosła otwartość polskiej gospodarki. Co warto podkreślić, obroty handlowe Polski rosły w ostatnich latach pomimo wyhamowania ich dynamiki w skali całego świata.

Windowaniu wskaźników naszego eksportu bardzo pomogło wstąpienie Polski do Unii Europejskiej. To m.in. przyciągnęło do nas koncerny zagraniczne, które produkują towary nie tylko na polski rynek, ale też eksportują. Unia Europejska odbiera niemal 80 proc. polskiego eksportu. Jednak w ostatnich latach w polskim eksporcie rosło znaczenie gospodarek wschodzących, w szczególności z Afryki i Azji (w tym z Bliskiego Wschodu).

Kierunki polskiego eksportu mogą się jednak zmieniać ze względu na wahania dynamiki PKB u odbiorców naszych produktów. Zahamowanie napływu kapitałów do gospodarek wschodzących po zakończeniu luzowania ilościowego w USA doprowadziło do spadku udziału tego kierunku w polskiej sprzedaży towarów za granicę. W niedalekiej przyszłości kluczowa może się okazać dynamika PKB w Unii Europejskiej, a w szczególności w strefie euro, na którą negatywny wpływ będzie wywierać m.in. brexit. Optymizmem napawa jednak to, że Polscy eksporterzy są niezwykle elastyczni, a kierunki eksportowe coraz bardziej zdywersyfikowane. Dzięki temu udało nam się nieprzerwanie rozwijać wolumen handlu pomimo konfliktu za wschodnią granicą i recesji na Ukrainie oraz w Rosji.

Aby jednak skutecznie i długofalowo konkurować za granicą, z korzyścią dla Polski, potrzeba rozwoju obszarów, w których Polska ma szansę osiągnąć przewagę nad innymi krajami. Za pozytywny przykład wykorzystywania przewag mogą posłużyć polskie firmy z branży IT. Polscy informatycy od lat odnoszą sukcesy międzynarodowe i dobrze, że ich umiejętności udaje się wykorzystać w firmach takich jak Asseco. Aby przełożyło się to na sukces całego kraju, potrzeba jednak, aby takich przykładów było znacznie więcej. Stąd niezwykle cenna wydaje się inicjatywa stymulowania wzrostu polskiej wartości dodanej w polskim eksporcie i ograniczania roli naszych fabryk jako montowni importowanych części.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane