Rząd zadeklarował pogłębienie kanału rzeki Elbląg. Pozwoli to na dokończenie przekopu Mierzei Wiślanej i połączenie elbląskiego portu z Zatoką Gdańską. Żeby wykorzystać potencjał nowej drogi wodnej, port planuje inwestycje w terminale warte 200 mln zł. Mają powstać na 25 ha portowych terenów, czyli obszarze pięciokrotnie większym niż obecnie. Fundusze na te inwestycje mają pochodzić m.in. z unijnego programu regionalnego. Najpierw jednak trzeba renegocjować jego zapisy z Komisją Europejską, co będzie czasochłonne.
Paliwa do ciepłowni
Port ma jednak także inne pomysły na rozwój przeładunków na terenach należących do pobliskich firm.
– Mamy nabrzeża w pobliżu nieruchomości należących do Energi Kogeneracji i Grupy Żywiec. Chcielibyśmy zyskać dostęp do tych gruntów i wykorzystać je na cele działalności portowej – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Elbląg.
Z Energą Kogeneracją chciałby współpracować przy wykorzystaniu terenów do przeładowywania i magazynowania np. biomasy na potrzeby elektrociepłowni. Energetyczna grupa nie mówi nie.
Przedstawiciele Energi Kogeneracji informują, że już w 2019 r. spółka umożliwiła Portowi Elbląg komunalizację nabrzeża przylegającego do terenu Elektrociepłowni Elbląg. Dotychczas nie zgłaszał on jednak chęci nabycia gruntów. Energetyczna spółka jest jednak otwarta na współpracę. Jej przedstawiciele informują, że już w 2022 r. w związku z kryzysem paliwowym spowodowanym konfliktem zbrojnym na Ukrainie kogeneracyjna firma przeanalizowała możliwości dostaw biomasy, węgla i skroplonego gazu drogą wodną.
„Energa Kogeneracja jest otwarta na współpracę w tym zakresie z profesjonalnymi podmiotami w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego mieszkańcom Elbląga i optymalizacji kosztów produkcji ciepła” – czytamy w odpowiedzi na pytania PB, przesłane przez Katarzynę Dziadul, odpowiadającą za kontakty Energi z mediami.
Spółka informuje także, że już kilka lat temu udostępniła klientom zewnętrznym bocznicę kolejową należąca do elektrociepłowni oraz pobliski plac składowy.
„W latach 2021-22 infrastruktura ta była wykorzystywana do przeładunku i magazynowania materiałów budowlanych służących do realizacji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną” – czytamy w mejlu z Energi.
Towary i turystyka
Arkadiusz Zgliński wiąże duże nadzieje z możliwością dalszego korzystania z bocznicy elektrociepłowni, bo jest niezbędna do rozwijania przez port działalności.
Bocznicę i nieruchomości położone w pobliżu portowego nabrzeża ma także Grupa Żywiec. Arkadiusz Zgliński informuje, że po uzgodnieniach z samorządem chciałby nabyć od niej część terenu i wykorzystać do przeładunku towarów oraz prowadzenia turystycznej żeglugi pasażerskiej. Przyznaje, że rozmowy nie są jeszcze prowadzone. Magdalena Brzezińska, rzecznik Grupy Żywiec, twierdzi, że nie ma obecnie informacji dotyczących planów związanych z zagospodarowaniem tej nieruchomości.