Południowokoreański koncern chce mieć w Polsce fabrykę części do samochodów elektrycznych. Budowa ma ruszyć w drugim półroczu.
Posco Mobility Solution z południowokoreańskiego holdingu Posco planuje budowę fabryki w Polsce, podaje portal just-auto.com powołując się na lokalną prasę i anonimowe źródła z branży. Posco Mobility Solution produkuje komponenty motoryzacyjne, a nowa fabryka ma wytwarzać rdzenie silnika do samochodów elektrycznych. Budowa zakładu ma ruszyć w drugim półroczu 2023 r. po załatwieniu wszystkich formalności, w tym uzyskaniu dokumentów dotyczących wpływu na środowisko. Firma podobno nadal finalizuje plany dotyczące potencjalnych klientów i poziomu inwestycji, ale pierwszy etap, który ma się zakończyć w 2025 r., ma kosztować 100 mld KRW (316 mln zł). Głównymi odbiorcami części Posco są Hyundai Motor i Kia —, informuje just.auto.com.
– Posco rozważa inwestycję i bierze pod uwagę Śląsk lub Dolny Śląsk. Trwają rozmowy z przedstawicielami specjalnych stref ekonomicznych – twierdzi źródło PB.
Spółka nie odpowiedziała na pytania PB na temat projektu.
– Firma z tej grupy nie ma decyzji o wsparciu na terenie strefy. Oczywiście prowadzimy rozmowy z kilkoma inwestorami zainteresowanymi dużymi inwestycjami w Polsce, ale na tym etapie nie ujawniamy kraju pochodzenia kapitału czy grupy. Proces lokowania inwestycji wymaga nie tylko czasu, ale również zachowania dyskrecji, szczególnie gdy konkretna lokalizacja nie jest wybrana – mówi dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
– Nie mamy żadnych informacji dotyczących tej inwestycji – ucina Jakub Michalski, rzecznik prasowy wałbrzyskiej strefy.
W sierpniu 2022 r. Posco otworzyło w Bukowicach niedaleko Brzegu Dolnego w województwie dolnośląskim zakład recyklingu baterii, w którym przetwarza rocznie 7 tys. ton odpadów z fabryki LG Energy Solution Wrocław. Inna spółka z holdingu, firma inżynieryjno-budowlana Posco E&C założona w 1994 r. inwestuje z kolei w spalarnie śmieci w Polsce. W 2016 r. zbudowała ekologiczną spalarnię odpadów w Krakowie, a w 2020 r. podpisała umowę na rozbudowę Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych na warszawskim Targówku.
Posco musi zainwestować, bo fabryki w Meksyku i Chinach wykorzystają pełne moce na realizację zamówień złożonych do 2030 r. Aby obsłużyć nowych klientów, firma musi zwiększyć produkcję. Rozważała podobno także rozbudowę fabryk w Korei Południowej. Posco przewiduje, że zapotrzebowanie na produkowane przez nią elementy wzrośnie globalnie z 34 mln w 2023 r. do 90 mln w 2030 r. Posco chce zwiększyć roczną produkcję z 2,3 do 4,3 mln sztuk w 2025 r. i 7 mln sztuk do 2030 r.
Firma Posco Mobility Solutions została założona w 2020 r. Produkuje m.in. elementy do elektrycznych aut. Zatrudnia 950 osób.
Posco Holdings to piąty na świecie producent stali, który zatrudnia 38,1 tys. pracowników. W 2021 r. miał 76,3 mld KRW (241 mln zł) przychodów i 7,2 mld KRW (22,8 mln zł) zysku. Jest notowany na NYSE.