W kalejdoskopie zmian na rynku pracy tegoroczna odsłona konkursu Siła Przyciągania odkrywa przed nami fascynującą mozaikę trendów, innowacji i wyzwań, z którymi mierzą się dziś organizacje. W świetle reflektorów nagrodzone inicjatywy rysują obraz dynamicznie ewoluującego środowiska, w którym kreatywność i odwaga w zarządzaniu zasobami ludzkimi wyznaczają nowe trajektorie sukcesu.
1. Nowe technologie w HR
To, że w tym roku jurorzy przyznali dwie nagrody w kategorii Nowoczesne narzędzia i technologie, mówi wiele. Kruk SA i Jeronimo Martins Polska, z ich pionierskim podejściem do zarządzania zasobami ludzkimi, potwierdzają, że transformacja cyfrowa, w tym spod znaku sztucznej inteligencji, nie jest już luksusem – to fundament skutecznej strategii angażowania i zarządzania talentami.
Stwierdzenie, że współcześnie każda firma jest zanurzona w technologiach informatycznych, nie jest przesadzone. Widać to m.in. w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Badanie przeprowadzone przez Eightfold AI pokazuje, że działy HR coraz częściej stosują zaawansowane narzędzia w różnych aspektach swojej działalności. Algorytmy służą do zarządzania dokumentacją pracowniczą (78 proc.) oraz płacami i świadczeniami dodatkowymi (77 proc.), wspomagają rekrutację (73 proc.), poprawiają wydajność (72 proc.) i onboarding (69 proc.). To wprawdzie dane z amerykańskiego rynku, ale polscy kadrowcy potwierdzają, że także krajowe firmy używają AI w procesach HR.
2. Pracownik jako partner
Przykłady wyróżnionych w kategorii Kampania employer branding pokazują, że tradycyjne podejście do budowania marki pracodawcy ustępuje miejsca innowacyjnym i autentycznym strategiom. W dzisiejszym dynamicznym środowisku rynkowym kampanie muszą być nie tylko kreatywne, ale i wiarygodne, aby skutecznie przyciągać i zatrzymywać talenty.
Aby dotrzeć do swoich potencjalnych pracowników, Raben Management Services skutecznie wykorzystuje media społecznościowe, pokazując, że z innowacjami cyfrowymi jest za pan brat. Robert Bosch wyróżnia się przez bezpośrednie angażowanie pracowników w tworzenie i realizację strategii EB, co nie tylko zwiększa zaangażowanie zespołu, ale także podnosi wiarygodność przekazu. Software Mansion idzie o krok dalej, oferując finansowe gratyfikacje za polecenie nowego pracownika, co podkreśla wartość personalnych rekomendacji w budowaniu silnej i pozytywnej marki pracodawcy. Żegnajcie, tradycyjne kampanie employer brandingu!
Weź udział w konferencji “Recruitment Days 2024” >>
3. Rozwój kompetencji przyszłości
Nagroda główna dla mBanku w kategorii Wsparcie rozwoju – nowe kompetencje w nowej rzeczywistości uwidacznia, że adaptacja do nowych realiów rynkowych zaczyna się od śmiałych decyzji edukacyjnych. Jeśli kiedyś nauka kończyła się wraz ze zdobyciem dyplomów, to teraz obejmuje również całą karierę zawodową. Powodów jest wiele, a jeden z najważniejszych to ekspansja nowych technologii, na co wskazują m.in. międzynarodowe badania zrealizowane przez IBM Institute for Business Value: menedżerowie uważają, że 40 proc. ich pracowników będzie musiało przekwalifikować się w wyniku wdrożenia sztucznej inteligencji i automatyzacji w ciągu najbliższych trzech lat.
4. Inwestycje w przywództwo
Jeśli edukować, to najpierw szefów. Jednak idealna sytuacja, w której wszyscy liderzy są dobrze przygotowani do swoich ról, wydaje się trudna do osiągnięcia. Zgodnie z międzynarodowymi badaniami przeprowadzonymi przez The Josh Bersin Company tylko 17 proc. firm deklaruje zwiększenie budżetów na rozwój przywództwa. Aż 80 proc. przełożonych nie otrzymało odpowiedniego szkolenia w związku z awansem. Istnieją firmy, które podejmują świadome działania w celu rozwijania kompetencji przywódczych swoich menedżerów, co jest obiecującym kierunkiem zmian.
Z tym większą satysfakcją warto odnotować przeciwny trend, który wyznaczają zwycięzcy w kategorii Pracodawca rozwijający liderów: Grupa LUXMED oferuje menedżerom program szkoleniowy, a Skanska angażuje członków zarządu w rozwijanie swoich następców.
5. Firma bez barier
Zróżnicowany skład zespołu projektowego przekłada się na jego większą efektywność i innowacyjność, ale także przyczynia się do tworzenia bardziej inkluzywnych rozwiązań technologicznych i społecznych – twierdzą eksperci z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Podobnie jest z firmami – te otwarte na mniejszości okazują się bardziej wydajne. Tymi odkryciami naukowców zainspirowali się triumfatorzy w kategorii Kompleksowe działania D&I.
FM Logistic wyróżnia się dodatkowymi świadczeniami dla osób z niepełnosprawnościami, angażowaniem dzieci pracowników oraz rozszerzeniem działań poza swoje kadry, a także komunikacją w języku ukraińskim. Natomiast COI walczy o większy udział kobiet w branży IT oraz współpracuje z administracją państwową. Takich pracodawców przybywa, przez co zmieniają się realia rynku pracy, czyniąc przeszkody i podziały sprawą przeszłości.
6. Dobrostan w pracy
Problemy zdrowotne, w tym wypalenie zawodowe, dotykają szerokiej grupy pracowników – różne badania wskazują, że od 23 do 35 proc. czynnych zawodowo Polaków cierpi na ten problem. Dodatkowo 64 proc. pracowników regularnie, co najmniej raz w tygodniu, doświadcza stresu i frustracji związanych z pracą. W odpowiedzi na te wyzwania coraz więcej pracodawców przykłada wagę do dobrostanu swoich kadr. Wprowadzają różnorodne programy wsparcia, umożliwiają elastyczne godziny pracy, zapewniają dostęp do terapii oraz promują zdrowie fizyczne poprzez rozmaite inicjatywy. Działania te mają na celu nie tylko poprawę samopoczucia jednostek i zespołów, ale również zwiększenie efektywności pracy i budowanie pozytywnej atmosfery w miejscu zatrudnienia.
Jak dbać o zatrudnionych? Inspiracji dostarczają laureaci w kategorii Efektywne działania wellbeing i work-life balance. Główną nagrodę zdobył PKO Bank Polski, wyróżniając się zastosowaniem innowacyjnych technologii w swoich programach. ING Hubs Poland zostało wyróżnione za edukację i wsparcie liderów, oferując m.in. nieograniczony dostęp do konsultacji psychologicznych. Rohlig SUUS Logistics zasłużył na uznanie za efektywne podejście do problemu wypalenia zawodowego.
Poznaj program konferencji “Wellbeing w biznesie” >>
7. HR to część większej całości
Najnowsza odsłona konkursu PB udowadnia, że HR nieustannie się rozwija, przekraczając ustalone od dawna bariery i angażując wszystkie szczeble organizacji. Od pracowników na pierwszej linii przez menedżerów aż po najwyższe władze firmy – wszyscy są zaangażowani w kreowanie lepszego miejsca pracy. Ten trend oznacza definitywne odejście od działania w tzw. silosach, gdzie poszczególne działy pracują odizolowane od reszty organizacji. Współpraca i integracja stały się głównymi rozgrywającymi, wzmacniając jedność firm i przekładając się na ich wydajność oraz zdolność do innowacji.
Konkurs Siła Przyciągania to więcej niż zmagania przedsiębiorstw o miano najlepszego pracodawcy. To wierny obraz współczesnego rynku pracy, na którym innowacyjność, autentyczność i troska o dobrostan pracownika definiują nowoczesne podejście do biznesu. Uczestnicy zmagań nie tylko celebrują sukcesy własne lub innych firm, ale również poznają ścieżki rozwoju, którymi przedsiębiorstwa muszą podążać, aby sprostać wyzwaniom dynamicznie zmieniającego się świata biznesu.
W tym kontekście konkurs staje się nie tylko platformą do prezentacji osiągnięć, ale również forum wymiany najlepszych praktyk i inspiracji dla innych organizacji. Wskazuje na to, że przyszłość HR będzie kształtować się wokół idei otwartości, elastyczności i współpracy, co z kolei pomoże firmom nie tylko przetrwać, ale też prosperować w obliczu nieustających zmian rynkowych.
Zachęcamy firmy do uczestnictwa w kolejnych edycjach konkursu Siła Przyciągania, aby mogły dzielić się swoimi doświadczeniami i pokazywać, jak rozwijają się ich strategie HR w czasie. Obserwacja tych zmian z roku na rok dostarcza cennych wskazówek na temat kierunków, w jakich ewoluuje zarządzanie ludźmi oraz jak adaptacyjne i innowacyjne podejścia przyczyniają się do tworzenia bardziej angażujących i satysfakcjonujących miejsc pracy.