W ostatnim roku obserwowaliśmy dynamiczny rozwój innowacyjnych technologii, w szczególności sztucznej inteligencji. Wielu ekspertów debatuje nad wpływem postępującej cyfryzacji na rynek pracy. Wydaje się jednak, że całkowita automatyzacja ludzkiej pracy wciąż jest pieśnią dalekiej przyszłości. Dlatego nie możemy zapominać o kręgosłupie każdej organizacji, czyli pracownikach.
To właśnie obszar HR stanowi centralny temat konkursu Siła Przyciągania organizowanego przez „Puls Biznesu”. Jego celem jest nagradzanie polskich przedsiębiorstw za szczególnie wartościowe działania w obszarze HR. Wyróżnione firmy wyróżniają się nie tylko budowaniem atrakcyjnego wizerunku pracodawcy, ale też skutecznym wdrażaniem nowych pracowników oraz troską o zaangażowanie i rozwój zespołów. Zwycięzcy tegorocznej, ósmej edycji konkursu zostali uhonorowani podczas uroczystej gali, która odbyła się 8 lutego w warszawskiej restauracji Belvedere.
Kampania Employer branding
Nagroda główna:
Wyróżnienia:
Efektywne działania well-being i work-life balance
Nagroda główna:
Wyróżnienia:
Wsparcie rozwoju pracowników – nowe kompetencje w nowej rzeczywistości
Nagroda główna:
Nowoczesne narzędzia i technologie w zarządzaniu ludźmi
Nagrody główne:
Pracodawca rozwijający liderów
Nagroda główna:
Wyróżnienie:
Kompleksowe działania D&I
Nagroda główna:
Wyróżnienie:
– Ten konkurs to element misji „Pulsu Biznesu”, jaką jest wspieranie przedsiębiorczości. Wierzymy, że pokazywanie najlepszych praktyk, liderów w obszarach HR jest najlepszą metodą inspiracji dla firm, a tym samym podnoszenia poziomu polskiego biznesu – przywitał gości Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”.
W konkursie Siła Przyciągania może wziąć udział każda organizacja pragnąca podzielić się swoimi praktykami z zakresu employer brandingu i zarządzania zasobami ludzkimi. Równe szanse mają zarówno duże firmy, jak i mniejsze przedsiębiorstwa oraz start-upy. Udział jest całkowicie bezpłatny.
W tegorocznej edycji konkursu uczestnicy rywalizowali w ośmiu kategoriach. Kapituła konkursowa, złożona z wybitnych praktyków biznesowych, podjęła decyzję o przyznaniu wyróżnień jedynie w sześciu z nich. Nagrody główne oraz specjalne wyróżnienia otrzymało 13 przedstawicieli polskiego biznesu.
HR w czasach automatyzacji
Dwie z kategorii miały związek z innowacyjnymi technologiami i kompetencjami przyszłości. Wielu ekspertów jest zgodnych co do tego, że to właśnie odpowiednie wdrażanie rozwiązań opartych m.in. na sztucznej inteligencji będzie dawało firmom kluczową przewagę konkurencyjną w najbliższych latach.
– W ostatnim czasie dużo się mówi o automatyzacji i robotyzacji. Media obiegają nagłówki głoszące, że wiele zawodów zostanie zastąpionych przez pracę sztucznej inteligencji. W mojej głowie utkwił cytat prezeski dużej polskiej firmy, która powiedziała, że to nie AI odbierze nam pracę, ale co najwyżej inny kandydat, który z AI potrafi korzystać. To właśnie sedno tej rewolucji. Choć są to niezwykłe technologie, to wciąż pracownicy decydują o tym, czy dana firma odnosi sukcesy na rynku – zaznaczył w trakcie gali Grzegorz Nawacki.
Właśnie dlatego tak ważne są działania firm mające na celu wdrażanie nowoczesnych technologii do codziennej pracy organizacji. Perfekcyjnym przykładem jest nowoczesne rozwiązanie jednego z dwóch zwycięzców w kategorii Nowoczesne narzędzia i technologie w zarządzaniu ludźmi” – firmy KRUK S.A. Dzięki pracy zespołu prowadzonego przez Igora Tcaplina udało się stworzyć narzędzie do generowania raportów w bardzo krótkim czasie. Ten projekt idealnie pokazuje, w jaki sposób człowiek może usprawnić swoją pracę za pomocą nowoczesnych technologii.
– Jest to absolutny hit zrobiony wewnętrznie, w niedługim czasie, przez jednego człowieka. Przyznajemy tę nagrodę za uspójnienie trudnych danych z różnych źródeł i za imponujące efekty, w tym skrócenie czasu generowania raportów z 13 dni roboczych do 6 godzin – powiedział, wręczając nagrodę, Adam Marona, Sales Team Manager, Grupa OLX.
Przyszłość należy do liderów
Organizatorzy Siły Przyciągania zdają sobie sprawę, że świat biznesu cały czas ewoluuje. Dlatego każda edycja konkursu jest dopasowana do aktualnych realiów rynkowych. Owocem tego podejścia jest stworzenie nowej kategorii, w której w tym roku mogli rywalizować uczestnicy, czyli Pracodawca rozwijający liderów. Środowisko związane z HR silnie podkreśla, że menedżerowie odgrywają kluczową rolę w nowoczesnych organizacjach. To na nich ciąży odpowiedzialność za przystosowanie pracowników do dynamicznie zmieniającego się środowiska biznesowego.
Zwycięzcą w nowej kategorii była Grupa LUXMED. Firma została nagrodzona za nowoczesny program rozwojowy „Akademia Skutecznego Lidera”, który jest częścią strategii rozwoju kadry menedżerskiej firmy opartej na modelu kompetencyjnym. Może być on inspiracją dla innych polskich przedsiębiorców chcących poszerzać wiedzę i umiejętności swojej kadry menedżerskiej.
– To nagroda za mocne osadzenie w biznesie, duże zrozumienie potrzeb znacznej grupy liderów, za wiele godzin szkoleniowych, które przynoszą wymierne korzyści, bo menedżerki i menedżerowie rzeczywiście wdrażają zdobytą wiedzę i umiejętności. To była prawdziwa Akademia Skutecznego Lidera i „ministerstwo mądrych kroków”, jak określił działania laureata jeden z członków kapituły – tłumaczyła decyzję kapituły konkursowej Anna Korycińska, zastępca dyrektora personalnego, Bonnier Business Polska.
Dbajmy o dobrostan i różnorodność
W ostatnich latach dużo mówiło się o dobrostanie pracowników. Dlatego w tegorocznej edycji Siły Przyciągania nie mogło zabraknąć kategorii związanej z tym obszarem, czyli Efektywne działania wellbeing i work-life balance. Nagrodę główną zdobył PKO Bank Polski za program #FokusNaCiebie, którego celem jest dbałość o dobrostan pracowników na wielu płaszczyznach i zachowanie równowagi między zdrowiem psychicznym i fizycznym.
– PKO Bank Polski otrzymuje nagrodę za użycie optymalnych narzędzi, nowatorskie podejście do w sumie powszechnych rozwiązań, uwzględnienie w programie pracowników sieci sprzedaży, kształtowanie małych dobrych nawyków w rozproszonych zespołach i ustawienie „Fokusu Na Ciebie” – powiedziała, wręczając nagrodę, Agnieszka Stojak, członkini zarządu Bonnier Business Polska.
Kapituła konkursu Siła Przyciągania po raz kolejny nagrodziła firmy, które aktywnie działają w obszarze zwiększania różnorodności w polskim biznesie. Działania mające na celu aktywizację zawodową kobiet czy zwiększanie tolerancji wobec grup mniejszościowych są świetnym przykładem ludzkiej strony biznesu. Zwycięzcą w kategorii Kompleksowe działania D&I została firma FM Logistic.
– Nagrodziliśmy szerokie rozumienie różnorodności i dostrzeżenie wielu jej odcieni w trudnej branży. Jej charakter stanowi dużo większe wyzwanie w obszarze diversity & inclusion. Za zaangażowanie zarządu, ale też rodzin pracowników. Za wykorzystanie różnych narzędzi, aby edukować i łączyć. W końcu „różnimy się, ale wszyscy jesteśmy zawodowcami” – podkreśliła przed wręczeniem statuetki zwycięzcy Katarzyna Komorowska, partner, PwC Polska.
Partnerami tegorocznej edycji plebiscytu Siła Przyciągania byli: Orange, Credit Agricole, OLX Praca oraz Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami i Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia. Za wsparcie merytoryczne jak co roku odpowiadała globalna firma konsultingowa PwC.