Producenci gier podbijają świat dzięki dotacjom

opublikowano: 18-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Fundusze unijne pomagają firmom z sektora kreatywnego wdrażać innowacyjne rozwiązania i przygotować strategię ekspansji.

Polska branża gamedev nie zwalnia. Jest w światowej czołówce. W 2020 r. przychody producentów gier znad Wisły wyniosły ok. 1 mld EUR. Co istotne, nic nie zapowiada spowolnienia w tej branży w kolejnych latach. Do światowych liderów z Polski, takich jak CD Projekt, Techland czy 11 bit studios dołączają kolejne spółki. Wiele z nich skorzystało z dotacji dostępnych w programach Inteligentny Rozwój i Polska Wschodnia. Dzięki funduszom unijnym wdrożyły innowacyjne rozwiązania i podbiły zagraniczne rynki.

Warto podkreślić, że eksport polskich gier komputerowych stanowi ok. 96 proc. przychodów polskiej branży gamedev. Jej produkty trafiają głownie do Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji.

Usługi B+R

Beneficjentem funduszy unijnych jest m.in. świętokrzyska firma Jarosław Kochański Easyit. Dotację w wysokości 340 tys. zł przeznaczyła na zakup usług B+R. Pomogły one w opracowaniu nowej platformy przeznaczonej do wieloosobowych rozgrywek i turniejów, a także w stworzeniu aplikacji zamieniającej urządzenia mobilne w kontrolery. Właściciele świętokrzyskiej firm podkreślają, że z jej usług mogą korzystać m.in. przedsiębiorstwa, agencje reklamowe, uczelnie i instytucje. Opracowane i wdrożone z pomocą funduszy unijnych rozwiązanie przyczyniło się do zwiększenia konkurencyjności spółki na rynku producentów gier użytkowych i rozrywkowych.

Gra o grant:
Gra o grant:
Wielu producentów rozwija gry, korzystając z dotacji dostępnych w programach Inteligentny Rozwój i Polska Wschodnia. Dzięki grantom wdrażają nowatorskie rozwiązania.
Adobe Stock

Natomiast podlaska firma Black Lemon Karolina Milewska otrzymała grant w wysokości ponad 105 tys. zł. Dotacja pomogła jej wprowadzić innowację produktową i procesową. Polega ona ona na stworzeniu platformy symulacyjnej, która umożliwia zdobywanie umiejętności zarządzania projektami informatycznymi, pracy w zespole oraz przywódczych. Narzędzie wykorzystuje zaawansowane algorytmy rozgrywki. Umożliwiają one interakcję na linii człowiek-maszyna. Użytkownicy platformy mogą wcielić się np. w rolę kierownika projektu lub uczestnika szkolenia biznesowego.

Modyfikacje wizualne

Inna podlaska firma - Aim Controllers - jest beneficjentem grantu w wysokości ok. 283 tys. zł. Wsparcie przeznaczyła na ekspansję zagraniczną. Działalność spółki bazuje na dostarczaniu graczom kontrolerów. Ich konstrukcja i funkcjonalność pozwala osiągnąć bardzo dobrą wydajność w grach dzięki modyfikacjom wizualnym i technicznym. Przedstawiciele podlaskiej firmy brali udział w branżowych targach m.in. w Stanach Zjednoczonych i w Niemczech.

Wśród projektów, które otrzymały unijne wsparcie, jest również przedsięwzięcie rzeszowskiego start-upu Esportfield. Jego właściciele stworzyli e-sportową platformę analityczno-społecznościową, która pomaga graczom zwiększać efektywność treningów i podnosić ich umiejętności. Użytkownicy mogą łączyć się z trenerami, a także korzystać z narzędzi treningowych i analitycznych. Mają też możliwość ciągłego monitorowanie postępów i analizy danych. Twórcy platformy podkreślają, że jest ona odpowiedzią na coraz dynamiczniej rozwijającą się branżę e-sportową. Start-up dostał grant w wysokości 852 tys. zł.

Pokoje zagadek

Natomiast rzeszowska spółka Creativity AR otrzymała dotację w wysokości 976 tys. zł. Stworzone przez nią rozwiązanie jest przeznaczone dla młodszych, jak i starszych graczy. Stanowi połączenie idei escape room i gry z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości. To możliwość przeniesienia pokoi zagadek do własnego mieszkania i nadania przedmiotom codziennego użytku nowego znaczenia. Gra uczy logicznego myślenia, współpracy z innymi osobami przy rozwiązywaniu problemów, łączenia faktów, działania pod presją czasu, a także rozwija pamięć. Po zainstalowaniu jej na smartfonie mamy wybór dostępnych scenariuszy. Do gry może przystąpić maksymalnie dziesięć osób, które w jednym czasie wspólnie rozwiązują zadania. Poziom trudności scenariusza jest dostosowany do wieku graczy. Twórcy gry podkreślają, że sprawdzi się ona jako kreatywna rozrywka podczas imprez firmowych lub spotkań ze znajomymi.

Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane