Przeciętny depozyt to pewna strata

opublikowano: 13-11-2019, 22:00

Inflacja jeszcze długo nie pozwoli na osiągniecie realnych zysków z lokat — wynika z analizy Bartosza Turka z firmy HRE Investments.

Jest źle i będzie źle. Biorąc pod uwagę najnowsze prognozy oraz ofertę banków, sytuacja posiadaczy lokat nie zmieni się co najmniej do końca 2021 r. Oznaczałoby to, że okres utraty wartości pieniądza mimo zdeponowania w banku wydłuży się do sześciu lat — od końca 2015 r. roczny depozyt tylko na przełomie lat 2017 i 2018 przyniósł realny zysk.

Nic więc dziwnego, że Polacy zniechęcają się do lokat — z danych NBP przytaczanych przez Bartosza Turka wynika, że na koniec września na złotowych depozytach terminowych leżało 271,5 mld zł — o 7,1 mld zł mniej niż w styczniu tego roku.

— W ostatnich miesiącach działają dwa mechanizmy niekorzystne dla oszczędzających. Z jednej strony spada oprocentowanie przeciętnej lokaty, a z drugiej obserwujemy też szybszy wzrost cen (inflację). W efekcie realne wyniki takich inwestycji są coraz gorsze — zaznacza Bartosz Turek.

We wrześniu 2019 r. przeciętna lokata miała oprocentowanie w wysokości 1,54 proc.

— Powierzając wtedy bankowi kwotę 10 tys. zł, można było liczyć na 154 zł odsetek. Od tej kwoty należy jednak jeszcze odjąć podatek (19 proc.), więc faktycznie po roku na rachunku znajdziemy kwotę 10,12 tys. zł. Problem w tym, że zgodnie z prognozą banku centralnego we wrześniu 2020 roku ceny dóbr i usług będą o prawie 2,5 proc. wyższe niż w momencie zakładania wspomnianej lokaty. To znaczy, że za pieniądze wypłacone z banku po roku posiadacz lokaty będzie mógł kupić mniej rzeczy i usług niż w momencie zakładania lokaty i to pomimo naliczenia odsetek. Kapitał wraz z odsetkami pozwoli bowiem we wrześniu 2020 r. na takie zakupy jak kwota 9878 zł rok wcześniej — obliczył Bartosz Turek.

Inflacji nie pobiją nawet najlepiej oprocentowane lokaty. W rankingu „Pulsu Biznesu” najwyższą propozycję w listopadzie miał BFF Group, który na lokacie Facto oferował 2,35 proc. (bez dodatkowych warunków). Zbliżone oprocentowanie (2,3 proc.) dostępne było jeszcze w Toyota Banku (również bez dodatkowych warunków), a także w BOŚ Banku (2,25 proc.) i Idea Banku (2,2 proc.). Skorzystanie z dwu ostatnich propozycji związane jest jednak z koniecznością spełnienia dodatkowych warunków.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane