Rada Miasta Gdańska (RMG) poparła inicjatywę budowy Morskiego Terminalu LNG w Porcie Gdańsk i skierowała w tej sprawie oświadczenie m.in. do premiera. W środę w Gdańsku odbyła się kolejna debata na temat budowy gazoportu.
"Gdański Port Północny wśród wszystkich polskich portów posiada najbardziej sprzyjające warunki do budowy terminalu gazowego" - napisali rajcy w oświadczeniu przekazanym w środę PAP, podpisanym przez szefa RMG, Bogdana Oleszka.
Według radnych, obok udogodnień hydrotechnicznych, w tym korzystnego naturalnego ukształtowania dróg wodnych i basenów, umożliwiającego przyjmowanie największych jednostek, port ma rozbudowaną infrastrukturę, w tym funkcjonujące terminale przeładunkowe LPG, ropy naftowej oraz paliw płynnych i dobre zaplecze logistyczne.
"Istotnym czynnikiem wskazującym na gdański port jako najkorzystniejszą lokalizację terminalu gazowego jest łatwość połączenia terminalu z krajową siecią gazową w istniejących oraz planowanych przebiegach gazociągów" - oświadczyli radni.
Ich zdaniem wymienione uwarunkowania wpływają na "obniżenie kosztów ewentualnej inwestycji i jednoznacznie przemawiają za wyborem Gdańska jako miejsca lokalizacji nowego terminalu gazowego, z korzyścią dla bezpieczeństwa energetycznego całego kraju".
O lokalizację terminala ubiegają się dwa polskie porty: Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście (ZMPSŚ) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Obie możliwości bierze pod uwagę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.
Do usytuowania gazoportu w Świnoujściu przekonują intensywnie od wielu tygodni członkowie Zarządu Morskiego Portu Szczecin- Świnoujście, radni, wojewoda zachodniopomorski, a także kierownictwo Zakładów Chemicznych "Police", które nie wyklucza finansowego zaangażowania w tę inwestycję.
W Gdańsku w środę odbyła się kolejna debata z udziałem pomorskich parlamentarzystów, samorządowców i przedstawicieli zarządu miejscowego portu. Przekonywali, że gazoport trzeba wybudować w Gdańsku. Na debatę nie mogli przyjechać przedstawiciele portów Szczecin-Świnoujście.