Stagnacja gospodarcza wymusza na większości firm redukowanie kosztów i zmniejszanie strat. Czynnikiem niezwykle znaczącym dla efektywnego działania każdej organizacji jest pozyskiwanie jak najlepszych pracowników. Stopa bezrobocia rośnie, ale mimo to nie jest łatwo znaleźć kandydatów, posiadających odpowiednio wysokie kwalifikacje.
W wielu firmach rekrutacja przybiera charakter działania ciągłego. Zespoły ludzkie zasadnie uznawane są za najważniejsze zasoby przedsiębiorstw. Od jakości, wykształcenia, doświadczenia, lojalności i ogólnych intencji poszczególnych pracowników zależy siła całej firmy i jej zdolność do przetrwania, a tym bardziej do rozwoju i odnoszenia sukcesów w ostrej konkurencji wolnorynkowej. Proces rekrutacji obejmuje obszar od rozpoznania zapotrzebowania na nowych pracowników aż do momentu, kiedy stają się oni pracownikami równie wartościowymi jak ci, do których dołączyli. Tak postrzegany całościowy proces jest odpowiedzialnym działaniem, mającym wymierne konsekwencje, także biznesowe.
Prawidłowa rekrutacja powinna być działaniem celowym, ekonomicznie wyważonym, realizującym przemyślaną strategię w różnych perspektywach czasowych. Dla zapewnienia jej efektywności konieczne jest przestrzeganie następujących zasad i procedur:
- dobre sprecyzowanie potrzeb rekrutacyjnych;
- dobre rozpoznanie stanu firmy, jej misji, wizji i wynikających z nich potrzeb i możliwości;
- dobra znajomość rynku;
- wybranie odpowiedniego sektora rynku;
- właściwa kampania rekrutacyjna;
- nagłośnienie oferty pracy;
- odpowiednie kryteria selekcji.
Firma powinna skupiać swój rekrutacyjny wysiłek na tych obszarach rynku, z których można pozyskać najwięcej i najbardziej odpowiednich kandydatów. Na oferty pracy będą odpowiadać — szczególnie w okresie bezrobocia i trudności w znalezieniu zatrudnienia — ludzie o najróżniejszych kwalifikacjach, cechach charakteru i predyspozycjach. Oprócz kandydatów odpowiadających postawionym wymogom rekrutacyjnym, zgłaszać się będą również kandydaci nieodpowiedni, desperaci, osoby liczące na szczęście i pozoranci. Proces selekcji kosztuje niemało, ale jeszcze większe koszty bywają następstwem zatrudnienia pracownika, który nie ma kwalifikacji albo intencji rzetelnej pracy. Efektywną strategią jest stosowanie w pierwszej kolejności metod selekcyjnych, które powodują maksymalny odsiew kandydatów, aby do następnego etapu przechodzili tylko najbardziej odpowiadający potrzebom firmy.
Dla osiągnięcia celów rekrutacji pracowników ważne jest, aby kandydatów oceniać obiektywnie na podstawie dobrze zdefiniowanych kryteriów, przyjętych na podstawie analizy prawdziwych potrzeb i możliwości firmy, unikając wpływu zewnętrznych sugestii protekcjonistycznych. Ocenę taką można uzyskać poprzez:
- warsztaty rozpoznawcze;
- symulacje sytuacji przyszłej pracy;
- gry ujawniające stopień posiadania cech ważnych dla danej pracy;
- okres próbny.
Kandydaci powinni być oceniani w następujących obszarach:
- predyspozycje do pracy w firmie i na danym stanowisku;
- zgodność ich aspiracji z wizją i misją firmy;
- zgodność ich umiejętności z organizacją firmy;
- adaptowanie się do grupy zadaniowej;
- intencje;
- chęć i możliwości długotrwałej współpracy w ramach firmy;
- realizacja celów firmy;
- fachowość;
- wiedza teoretyczna;
- doświadczenia;
- gotowość do podnoszenia kwalifikacji.
Dla sukcesu procesu naboru pracowników bardzo ważny jest etap wprowadzania nowych osób do pracy, obejmujący wiele różnych działań, takich jak wprowadzenie wstępne, coaching i szkolenia. Cały proces rekrutacyjny jest skomplikowany i drogi, a równocześnie nieodzowny dla większości firm jako stały element ich działalności. Aby przebiegał jak najsprawniej, wskazane jest:
- respektowanie wymogów efektywnej rekrutacji;
- angażowanie specjalistów od kolejnych etapów;
- angażowanie do procesu rekrutacji przyszłych przełożonych osób przyjmowanych do pracy.
Autor jest prezesem Concordia Konsorcjum Szkoleniowe