Ruszyło pierwsze polskie transatlantyckie połączenie all cargo

PAP
opublikowano: 08-11-2009, 14:42

Pierwsze bezpośrednie połączenie lotnicze typu all cargo między Polską i Ameryką Północną - wynik współpracy Polskich Linii Lotniczych LOT i kanadyjskiego przewoźnika Cargojet - zainaugurowano w  niedzielę na katowickim lotnisku w Pyrzowicach. Towarowy boeing 767-200 ERF będzie kursował do Kanady raz w tygodniu, w każdą niedzielę.

Jak poinformował podczas niedzielnej konferencji prasowej w Pyrzowicach dyrektor biura cargo i poczty PLL LOT Mariusz Kuczek, dopracowanie umowy o uruchomieniu wspólnego połączenia trwało dwa miesiące. Oferta obejmuje tzw. general cargo - pierwszym kursem z kanadyjskiego lotniska w Hamilton przyleciały m.in. podzespoły do produkcji przemysłowej.

Połączenie obsługuje należący do Cargojet boeing 767-200 ERF, zabierający na pokład do 45 ton towaru. Oferta parokrotnie zwiększy oferowaną przez polskiego przewoźnika pojemność cargo na trasach transatlantyckich, a także umożliwi transport dużych towarów, o wymiarach do 3,18 m na 2,44 m na 2,44 m. Objętość ładunkowa obu pokładów to 438 m sześc.

"To jedyne bezpośrednie połączenie z Polski dające pojemność. Stwarza możliwość przewozu towarów, które nie mieszczą się w wysokich na 162 cm lukach bagażowych samolotów pasażerskich typu 767. Prócz tego dajemy np. możliwość przewiezienia materiałów niebezpiecznych, których nie można załadować na samolot pasażerski" - zaznaczył Kuczek.

"Oczekujemy wielu lotów, dużego sukcesu - przyciągnięcia nowych przedsięwzięć biznesowych do tego regionu" - mówił zaraz po wylądowaniu na płycie lotniska wiceprezes Cargojet George Sugar.

Nowa linia połączy położone 80 kilometrów od Toronto lotnisko w Hamilton - bazę Cargojeta - z podkatowickimi Pyrzowicami. Samolot pokonuje tę trasę w ok. 8 godzin. Boeing, który wyrusza z Katowic ok. godz. 13 w niedzielę, ląduje w Kanadzie w poniedziałek ok. godz. 8-9 miejscowego czasu.

Taka konfiguracja - wskazał Kuczek - daje szybkie połączenie z większością głównych ośrodków w Kanadzie i USA. Towary nadane w niedzielę w Katowicach, jeszcze w poniedziałek będą mogły znaleźć się np. w Chicago czy Nowym Jorku. Dzięki połączeniu, nadawcy mogą m.in. wysłać tam bez ograniczeń przesyłkę powyżej 5 ton, lub zapewnić sobie stałą objętość ładowni w ciągu roku.

Oferta likwiduje też zależność możliwości przewozu cargo od sezonowości połączeń pasażerskich, których najwięcej - ponad 300 miesięcznie - LOT wykonuje w wakacje, a najmniej - ponad 100 - w listopadzie. Odwrotnie kształtuje się natężenie lotniczych przewozów cargo, których szczyt przypada między listopadem a styczniem.

Jak zaznaczył Kuczek, LOT Cargo na swój pierwszy kierunek transatlantycki all cargo wybrał Kanadę, ponieważ regulacje celne USA są bardziej skomplikowane i wymagają większych nakładów pracy i czasu. Znaczenie miała też konkurencja - bardzo mocna na kierunkach na Wschodnie Wybrzeże i do okolic Chicago, natomiast nieco słabsza do Kanady.

LOT chce pozyskiwać klientów na nowy kierunek nie tylko w Polsce, lecz w całym regionie, przejmując m.in. rynek cargo po połączeniach transatlantyckich narodowych przewoźników z Czech i Węgier. Pomocna ma być m.in. lokalizacja Pyrzowic - kilometr od lotniska powstaje węzeł autostrady A1, którą w 2012 r. będzie można dotrzeć do czeskiej granicy.

Dlatego LOT Cargo rozwija też połączenia drogowe - oferując dostarczanie do Katowic towarów ciężarówkami z dowolnych innych dużych lotnisk w Polsce, lub spoza granic kraju - Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi czy okręgu kaliningradzkiego.

Biuro LOT Cargo powstało w 1995 r.; zatrudnia obecnie 64 osób, w tym 50 w Warszawie. W ub. roku polski przewoźnik przewiózł 21 801 ton towarów, w pierwszym półroczu 2009 r. - 8103 ton. W strukturze przewozów eksportowych spółki, USA i Kanada to 52 proc. całości - w strukturze importowych - 59 proc.

Firma Cargojet wykonuje ponad 14 tys. rejsów rocznie. Linia oferuje ponad dwadzieścia połączeń w Kanadzie, a także ponad pięćdziesiąt połączeń międzynarodowych. LOT Cargo wynajmuje należącego do niej boeinga - za kabiną pilota umieszczono oznaczenie polskiego przewoźnika, samolot lata też na numerze rejestrowym LOT-u.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane