Czytasz dzięki

Rynek jeszcze nie był tak rozwarstwiony

BARTŁOMIEJ CENDECKI, Quercus TFI
opublikowano: 21-10-2020, 22:00

Po kilku miesiącach solidnego odbicia notowań na polskiej giełdzie ostatni okres przyniósł powrót do spadków.

Czy będzie to druga, ostatnia już fala? To pewnie zależy w dużej mierze od rozwoju sytuacji epidemicznej. Natomiast historycznie prawie zawszepo tak mocnym tąpnięciu, jakie nastąpiło w lutym i marcu 2020 r., i po okresie odbicia przychodziła druga fala spadków, która z reguły nie docierała do pierwotnych dołków. Po zaliczeniu drugiego dołka istnieje więc duża szansa na powrót do trwałej zwyżki.

Bartłomiej Cendecki
Bartłomiej Cendecki
Fot. WM

Wzrost obaw o skutki pandemii doprowadził do ponownego ujawnienia się zależności, które na rynku wyklarowały się podczas pierwszej fali. Cały czas bardzo dobrze zachowują się wszystkie spółki, których biznes oparty jest o szeroko rozumiany e-commerce. Mimo często wyśrubowanych już wycen akcji wielu tych podmiotów kursy rosną w nadziei na to, że okres pandemii pozwoli na dynamiczny rozwój biznesów. Sytuację podgrzał dodatkowo bardzo udany debiut Allegro, który pobił oczekiwania największych nawet optymistów. Dodatkowo debiut ten na pewno przyciągnął kolejnych nowych inwestorów detalicznych na nasz rynek, którzy zyski z Allegro mogą reinwestować w walory innych spółek.

Na drugim biegunie są spółki z sektora tzw. starej ekonomii. Chodzi o szeroko rozumiany przemysł, sektor chemiczny, rafineryjny, okołobudowlany, a także banki. W tych przypadkach mamy często do czynienia ze spadkami kursów poniżej dołków z apogeum pierwszej fali pandemii.

Widoczne jest więc bardzo silne rozwarstwienie naszego rynku — spółki e-commerce- ’owe wspinają się na kolejne szczyty notowań, natomiast spółki tzw. starej ekonomii są w odstawce ze względu na obawy o bezpośredni wpływ koronawirusa na ich działalność operacyjną. Wskaźniki cena/zysk w pierwszej grupie spółek wynoszą nierzadko 30-40, w drugiej — ledwie 5-10. W przeszłości aż tak silnej polaryzacji na rodzimym rynku nie było.

Jak długo taki stan rzeczy może się utrzymać? Na razie ciężko wyobrazić sobie czynnik, który może odwrócić taką tendencję. Kluczową kwestią może być wynalezienie skutecznej szczepionki na koronawirusa. Wtedy mogłoby dojść do stopniowego powrotu inwestorów do spółek tzw. starej ekonomii kosztem spółek e-commerce’owych. Miejsca do odwracania się tej relacji jest obecnie bardzo dużo.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BARTŁOMIEJ CENDECKI, Quercus TFI

Polecane