Rynek sprzyja Famurowi

opublikowano: 17-04-2019, 22:00

Dzięki dobrej koniunkturze w kraju producent maszyn znacząco zwiększył sprzedaż w 2018 r. Liczy, że w tym roku warunki rynkowe też będą mu sprzyjać.

Skonsolidowane przychody Famuru wzrosły w 2018 r. o ponad jedną trzecią i przekroczyły 2,2 mld zł. Największy udział w tym wzroście miała sprzedaż krajowa, która urosła w stosunku do poprzedniego wyniku o prawie 40 proc. Jej poziom przekroczył tym samym całą sprzedaż w 2017 r. Famurowi sprzyjało to, że branża górnicza, z której rekrutują się główni kontrahenci spółki, realizowała na potęgę plany inwestycyjne. Łączny CAPEX sektora kopalnianego skoczył z 3,1 mld zł w 2017 r., do około 4,5 mld zł w zeszłym.

Wiele wskazuje na to, że ten rok będzie oznaczał dalszy ciąg wzmożonych inwestycji w polskim górnictwie.

— Rodzimy rynek nie powinien w tym roku znacząco odbiegać od tego, co obserwowaliśmy w 2018 r. — uważa prezes Mirosław Bendzera.

Również eksport Famuru zanotował w 2018 r. duży skok. Sprzedaż wzrosła o ponad jedną czwartą. Zdaniem prezesa w tym roku na części zagranicznych rynków sprzedaż nadal będzie rosła, ale na innych skala inwestycji może się już kurczyć.

— Myślę, że w 2019 r. nadal będziemy jednak korzystać z koniunktury, choć trzeba pamiętać, że działamy w branży, która zależy od cyklu gospodarczego — deklaruje Mirosław Bendzera.

Wypracowanie w minionym roku 220 mln zł czystego zysku pozwoli spółce wypłacić dywidendę. Zgodnie z przyjętą polityką jej wysokość powinna się mieścić w granicach 50-100 proc. zysku.

— Czekamy jeszcze na to, jak zakończy się transakcja zbycia Przedsiębiorstwa Budowy Szybów (PBSz) i wtedy określimy, na ile jesteśmy w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom akcjonariuszy, którzy będą z pewnością liczyć na jak najwyższą dywidendę — ocenia Mirosław Bendzera.

Dodaje, że propozycja zarządu zapewne będzie bliska środkowej wartości, czyli około 75 proc. zysku.

Z wypracowanego rok wcześniej zarobku Famur wypłacił — zgodnie z propozycją zarządu spółki — dywidendę w wysokości 0,44 zł na akcję. Według założeń spółki sprzedaż PBSz mogłaby być sfinalizowana na przełomie czerwca i lipca. To będzie też oznaczać zamknięcie procesu restrukturyzacji Kopeksu przejętego przez Famur.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane