Czytasz dzięki

Rzecznik Przedsiębiorcy niestety potrzebny

opublikowano: 05-03-2017, 22:00

Środowisko biznesu wolałoby, żeby organ chroniący interesy firm nie był potrzebny. Jednak jest za powołaniem go.

Rzecznik Przedsiębiorców ma stać na straży praw przedsiębiorców, określonych m.in. w Konstytucji RP oraz ustawie — Prawo przedsiębiorców. Tak zakłada projekt ustawy o Komisji Wspólnej rządu i przedsiębiorców, poddany niedawno konsultacjom publicznym. Według Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), taki organ teoretycznie nie powinien być potrzebny.

W ocenie ZPP, gdyby organy administracji publicznej przestrzegały podstawowych zasad wynikających z konstytucji i ważniejszych ustaw regulujących zasady wykonywania działalności gospodarczej w Polsce, dotyczących m.in. zobowiązań publicznoprawnych, wówczas powołanie specjalnego rzecznika dla przedsiębiorców nie byłoby konieczne. Ostatecznie jednak ZPP przychyla się do tego pomysłu, bo dochodzi do zbyt wielu przypadków nieszanowania przez administrację podstawowych,konstytucyjnych zasad i wynikających z nich praw przedsiębiorców. Dochodzenie roszczeń przed sądem sytuacji nie ratuje, gdyż procesy trwają tak długo, że w tym czasie niejedna firma upada.

Rzecznika można by odwołać wyłącznie w przypadkach wyjątkowych i jak zwraca uwagę ZPP, nie ma w nich elementów ocennych. Na szczególny plus zasługuje ponadto przyznanie mu prawa wstrzymania kontroli przedsiębiorcy, w przypadku uzasadnionego podejrzenia naruszenia przepisów w jej toku. W ocenie związku wśród kompetencji Rzecznika Przedsiębiorców zabrakło możliwości wnoszenia przez niego skarg konstytucyjnych.

ZRP podkreśla jednak, że opowiedziałby się wyraźnie przeciwko tworzeniu takiej instytucji, ponieważ rozstrzyganie i nadzorowanie sporów między firmami a organami administracji publicznej powinno leżeć wyłącznie w zakresie kompetencji sądów. W rzeczywistości trwają one zdecydowanie za długo, a przedsiębiorcy pozostający w sporze nie mają właściciwie żadnego wsparcia od jakiejkolwiek instytucji publicznej.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane