SoftServe wchodzi do nowych biur

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-08-03 20:00

Firma IT, która w 2022 r. zatrudniła prawie 1 tys. osób i podwoiła przychody, otworzy w listopadzie biuro w warszawskim Q22 i rozgląda się za powierzchnią w Krakowie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak urosła firma SoftServe, jak urośnie w tym roku i jakie zapowiada wyniki finansowe
  • W którym biurowcu w Warszawie będzie działać
  • Jak rozwija się na świecie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

SoftServe, założona 30 lat temu spółka IT, która w Polsce działa od dziewięciu lat, ma nadzieję urosnąć w tym roku o 5-10 proc. mimo spowolnienia w pierwszej połowie roku i trudnej sytuacji rynkowej.

– Ten rok jest wymagający. Jesteśmy zależni od tego, co się dzieje na rynkach finansowych, szczególnie w USA. To było ciężkie sześć miesięcy w sektorze technologii. Dlatego w tym roku dynamika wzrostu całej branży będzie niska – mówi Sebastian Drzewiecki, dyrektor zarządzający firmy SoftServe w Polsce.

Są zwolnienia, ale firma rośnie

Firma od końca 2021 r. do dziś zwiększyła liczbę pracowników z 800 do prawie 1600, ale musiała się pożegnać z częścią zespołu, choć odsetek zwolnionych osób jest mniejszy niż rynkowa średnia, która wynosi 15-20 proc.

– Musieliśmy dopasować zespoły. Odejścia wynikają z tego, że kończą się pewne projekty albo firmy przesuwają plany inwestycyjne na koniec roku. Jednak zanim się z kimś rozstaniemy, staramy się znaleźć dla niego inne zadania, oferujemy szkolenie z innych umiejętności. W tym roku liczba pracowników urośnie o 5-10 proc. To zdecydowanie mniej niż w ostatnich latach, ale na szczęście rośniemy – mówi Sebastian Drzewiecki.

Spadło zapotrzebowanie na testerów manualnych. Wzrósł za to popyt na umiejętności związane ze sztuczną inteligencją (AI).

– Nie spodziewałem się, że tak szybko pojawi się taki zawód, ale potrzebne są teraz osoby, które potrafią budować dobre zapytania dla AI. Od parametrów, które się podaje w zapytaniu, zależą wyniki. Cenieni są także pracownicy, którzy śledzą zmiany w AI i są w stanie doradzić firmie najlepsze rozwiązania – mówi dyrektor zarządzający SoftServe’u.

Okiem esperta
Firmy oszczędzają, a testerzy muszą umieć więcej
Tomasz Szpikowski
Przewodniczący rady nadzorczej TestArmy

Rynek IT, nowych wdrożeń informatycznych, a co za tym idzie angażowania rzeszy specjalistów, jest obecnie w fazie hibernacji, która zaczęła się wiosną 2022 r., a spowodowała ją sytuacja polityczna i ekonomiczna. W pierwszej połowie 2023 r. zauważalny jest trend oszczędności, które widzimy wśród naszych klientów za granicą i w Polsce.

Odczuwalne jest wyczekiwanie oraz wydłużona decyzyjność. Wiele firm upatruje sposobu na ograniczenie wydatków w stawianiu na jakość. Tymczasem programy AI nie wychwycą wszystkich błędów. Rozwiązania muszą być wydajne, skalowalne, przyjazne użytkownikom i dostępne na wielu urządzeniach mobilnych oraz przeglądarkach. Należy również pamiętać o użytkownikach z ograniczoną sprawnością fizyczną i odpowiednio przygotować interfejs, aby szanować ich potrzeby. Wszystko to wymaga rzetelnych testów UI (interfejsu użytkownika – red.), wydajności i innych aspektów.

Wiele projektów budżetowych ma teraz ograniczone zasoby na testy, widzimy tendencję do łączenia ról projektowych IT, w tym do odejścia od wąskiej specjalizacji pracowników IT. Od testerów oprogramowania wymagania wzrastają o dodatkowe umiejętności, takie jak czytanie kodu programu, posiadanie podstawowej umiejętności automatyzacji testów (w języku, który w danym momencie jest wymagany), oraz realną gotowość do zarządzania środowiskami IT. Warto zdobywać umiejętności w zakresie korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji (AI) i traktować prompt engineering (komunikacja z AI) jako dodatkową kompetencję.

Do czego potrzebne jest dziś biuro

Choć tylko ok. 10 proc. pracowników firmy przychodzi do biura codziennie, 30 proc. pojawia się co jakiś czas, a większość zatrudnionych kwalifikuje się do kategorii remote Poland (czyli są nieprzypisani do żadnego z siedmiu biur, pracują w pełni zdalnie), to firma inwestuje w powierzchnię do pracy.

– W Warszawie na razie działamy w biurach coworkingowych, ale to nie jest najwygodniejsza opcja. W listopadzie otworzymy warszawskie biuro w budynku Q22. Zajmiemy jedno piętro, 1300 m kw. Będzie to miejsce pracy i spotkań. Nie potrzebujemy biurek stale przypisanych do pracowników, bo działamy w systemie remote first. Chcemy jednak, żeby pracownicy mieli się gdzie spotkać, napić razem kawy, pójść na lunch, zorganizować burzę mózgów czy po prostu się zintegrować. W tym roku prawdopodobnie otworzymy także własne biuro w Krakowie, ale jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o szczegółach – mówi Sebastian Drzewiecki.

Największe biuro firma ma we Wrocławiu, pracuje tam ponad 600 osób. W Warszawie jest ok. 300, w Krakowie i Gliwicach niemal 200, a w Gdańsku i Białymstoku po ok. 100. Ma też pracowników zdalnych przypisanych do innych województw.

Wynik co najmniej taki sam jak rok temu

W 2022 r. SoftServe Poland zwiększył przychody ze 170,2 do 349,5 mln zł, a zysk netto z 12,4 do 20,6 mln zł.

– W tym roku co najmniej powtórzymy wynik z 2022 r. Poza bieżącym i nowym biznesem staramy się korzystać z grantów unijnych we współpracy z uczelniami. Otrzymaliśmy już kilka i walczymy o kolejne – mówi szef polskiego oddziału.

Zaznacza, że w ostatnich miesiącach wzrost w Polsce jest wolniejszy również dlatego, że firma zdecydowała się inwestować w nowych miejscach.

– W zeszłym roku weszliśmy do Ameryki Łacińskiej: Kolumbii, Meksyku i Chile. To region położony zdecydowanie bliżej Stanów Zjednoczonych, a tam mamy bardzo wielu klientów. Musimy brać pod uwagę strefy czasowe, potrzeby klientów, kulturę i język. Dyskutujemy na temat wejścia do Azji – to duży obiecujący rynek, ale także zupełnie inna strefa czasowa dla większości naszego zespołu – mówi Sebastian Drzewiecki.

Warszawski zespół specjalizuje się w big data, a gliwicki w chmurze. SoftServe ma wiele projektów z zakresu efektywności energetycznej i transformacji technologicznej. Wykonuje też usługi badawczo-rozwojowe dla zewnętrznych klientów oraz na potrzeby wewnętrzne.

– Dr Daria Hemmerling, która została uznana za jedną z najbardziej wpływowych naukowczyń w Polsce, pracuje z zespołem w Krakowie nad technologią touchless, która ma umożliwić odczuwanie dotyku bez fizycznego kontaktu. Na kanwie tego rozwiązania powstają kolejne – mówi Sebastian Drzewiecki.

SoftServe to założona przez absolwentów Politechniki Lwowskiej spółka, która zatrudnia 12 tys. osób i ma 58 biur w 14 krajach. Jej klientami są m.in. IBM, Cisco, Deutsche Bank, Nordea, Panasonic czy Cloudera.