SP nie odda PŻB zarządowi portu

Cezary Pytlos
opublikowano: 2000-03-06 00:00

SP nie odda PŻB zarządowi portu

Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście chciał przejąć kontrolę nad Polską Żeglugą Bałtycką i połączyć ją z Unity Line, drugim krajowym operatorem promowym, należącym do PŻM i Euroafriki. Wszystko wskazuje na to, że plany te pokrzyżowało MSP.

Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście nie jest zainteresowany prywatyzacją Polskiej Żeglugi Bałtyckiej z Kołobrzegu, polegającą na podwyższeniu kapitału, proponowaną przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Zdaniem szczecińskich portowców, jest to dla nich nieopłacalne rozwiązanie. W zamian ZMPSŚ zaproponował, żeby resort skarbu przekazał im aportem akcje kołobrzeskiego przewoźnika. Ten wariant odrzuca MSP.

Nieopłacalne promy

Jeszcze w ubiegłym miesiącu port wymieniany był jako jeden z czterech inwestorów wstępnie zainteresowanych negocjowaniem z MSP warunków objęcia akcji w planowanej nowej emisji akcji przewoźnika (od 60 do 150 mln zł). Ostatecznie jednak z tego zrezygnował.

— Analiza opłacalności inwestycji wykazała jej niską stopę zwrotu. Nie złożyliśmy więc wiążącej oferty, ale przedstawiliśmy własną koncepcję przejęcia kontrolnego pakietu akcji przewoźnika — mówi Paweł Walasek z Zarządu Morskiego Portu Szczecin- -Świnoujście.

Jej podstawowym założeniem jest fakt, że Skarb Państwa (oprócz tego, że jest właścicielem PŻB) posiada także 51 proc. udziałów w spółce Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście, czyli nowym podmiocie, który przejmuje majątek Portu Szczecin-Świnoujście.

— Skarb Państwa mógłby więc aportem wnieść do ZMPSŚ posiadane walory PŻB. Wówczas my, mając zdecydowaną większość akcji, moglibyśmy bez żadnych przeszkód realizować program restrukturyzacji PŻB, konsolidacji polskich armatorów promowych oraz dokapitalizowania spółki — twierdzi Paweł Walasek.

Stanowczy resort

Jednak Ministerstwo Skarbu Państwa zdecydowanie odrzuciło propozycję portowców.

— W przypadku przewoźnika promowego PŻB utrzymujemy naszą wcześniejszą koncepcję podwyższania kapitału akcyjnego. Przystąpiliśmy już do rozmów z inwestorami — potwierdził Maciej Chojnacki z MSP.

W planowanym dokapitalizowaniu firmy wezmą więc udział trzej gracze: Gdańska Stocznia Remontowa, Hestia Insurance oraz Powszechny Bank Kredytowy.

Organizator

Puls Biznesu

Autor rankingu

Coface