Spożywka rośnie dzięki unijnym funduszom

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-06-30 20:44

Granty pomagają firmom z branży spożywczej prowadzić innowacyjne projekty i podbijać egzotyczne rynki.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Sektor spożywczy jest jedną z najszybciej rosnących gałęzi polskiej gospodarki. Przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), powołując się na analizy Research and Markets, wskazują, że najpóźniej do 2025 r. rynek produktów spożywczych w naszym kraju będzie wart aż 100 mld USD. Eksperci agencji podkreślają, że wspomniana branża jest najbardziej stabilnym sektorem, na który nawet pandemia nie miała negatywnego wpływu. W rozwoju firm z branży spożywczej pomagają także fundusze unijne - z programów Inteligentny Rozwój i Polska Wschodnia.

Z raportu europejskiej organizacji producentów żywności (ang. Food Drink Europe) wynika, że Polska pod względem produkcji żywności zajmuje czwarte miejsce w Unii Europejskiej. Według danych Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wartość eksportu polskiej żywności za granicę w 2021 r. wyniosła rekordowe 170,8 mld zł. To o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast w pierwszym kwartale bieżącego roku wskaźnik ten wyniósł 46 mld zł, czyli o ponad 16 proc. więcej niż w 2021 r. Ponad 70 proc. wspomnianego eksportu trafia do Unii Europejskiej.

Owoce i mięso

Polskie firmy wiodą prym m.in. w produkcji owoców, mięsa, wyrobów czekoladowych i ziaren zbóż. Jakie są mocne strony polskiej branży spożywczej? Między innymi wieloletnia tradycja, produkty wysokiej jakości, wykwalifikowana kadra, konkurencyjne koszty produkcji i pracy, dobrze rozwinięta sieć dostawców, a także duży potencjał sektora w dziedzinie badawczo-rozwojowej.

Jedną z polskich spółek, która uzyskała unijne dofinansowanie na rozwój, jest podkarpacki B&P Engineering. Firma specjalizuje się w obróbce stali nierdzewnej różnego rodzaju maszyn, urządzeń i zbiorników. Otrzymała grant w wysokości ponad 19 mln zł z programu „Badania na rynek”. Wsparcie jest przeznaczone dla MŚP, które prowadzą nowatorskie projekty. To dofinansowanie można wykorzystać zarówno na etapie pomysłu i badań, jak i w fazie rozwoju produktu lub usługi oraz przeznaczyć na wprowadzenie ich na rynek. Celem prowadzonego przez B&P Engineering przedsięwzięcia było wdrożenie na rynek nowego produktu w postaci inteligentnej linii technologicznej do produkcji soków i koncentratów. Opracowana innowacja jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych. Uruchomiona przez spółkę seryjna produkcja wyróżnia się wysoką wydajnością i niższymi kosztami eksploatacji. Odbiorcami produktu są głównie producenci soków owocowych i koncentratów.

Od badań do wejścia na rynek:
Od badań do wejścia na rynek:
Mocną stroną polskich firm spożywczych jest duży potencjał w dziedzinie badawczo-rozwojowej. Coraz więcej przedsiębiorców z tej branży rozwija innowacje dzięki unijnym dotacjom.
Adobe Stock

Mąki naturalne

Kolejną firmą, która uzyskała unijne wsparcie, jest Fabryka Makaronu. To mazowiecki producent wysokojakościowej mąki i naturalnych makaronów. Spółka otrzymała grant w wysokości 750 tys. zł. Jej przedstawiciele przeznaczyli go na zakup środków trwałych, dzięki którym uruchomili produkcję mieszanki mąk. Jest ona wykorzystywana do wytwarzania makaronu, pieczywa i ciast o innowacyjnym składzie, który charakteryzuje się niskim wskaźnikiem indeksu glikemicznego.

Dotacje wpierają spółki spożywcze również w ekspansji zagranicznej. Na podbój rynków Bliskiego Wschodu i północnej Afryki zdecydowali się właściciele podkarpackiego Zakładu Produkcyjno-Handlowego Argo. Grant w wysokości 600 tys. zł pomógł mu wypromować firmowe słodycze z naturalnymi barwnikami i aromatami. Przedstawiciele spółki nawiązali współpracę z kontrahentami i podpisali umowy handlowe.

Szkolenia i doradztwo

Kolejnym beneficjentem unijnych dotacji jest Mutalo Group, lubelski producent napojów energetycznych. Otrzymał on dofinansowanie w wysokości 335 tys. zł. Flagowym produktem Mutalo Group jest napój energetyczny „Kabisa” - spółka podbiła nim rynek afrykański. Obecnie ta marka jest rozpoznawalna również w Europie. Celem dofinansowanego projektu było wprowadzenie i spopularyzowanie wspomnianego napoju na rynku afrykańskim i zwiększenie bazy jego nabywców. Przedstawiciele firmy skorzystali z usług szkoleniowych i doradczych, dzięki którym poznali specyfikę m.in. rynku Republiki Południowej Afryki. Przedstawiciele Mutalo Group wzięli udział także w odbywających się w tym kraju indywidualnych misjach gospodarczych, a także w branżowych imprezach targowych w Chinach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, we Francji i w Niemczech.

Przedsięwzięcia z branży spożywczej były realizowane ze wsparcia oferowanego przez PARP również w konkursie „Wzór na konkurencję”. Jednym ze zwycięzców dotacyjnego konkursu jest wielkopolska spółka Pol-Mak, producent makaronów. Firma otrzymała grant w wysokości ponad 1,2 mln zł na wzmocnienie konkurencyjności biznesu poprzez wdrożenie nowych produktów na rynek. Są to makarony pełnoziarniste wytwarzane z mąk mieszanych. Przedstawiciele spółki opracowali również koncepcję graficzną opakowań dla nowej linii makaronów uniwersalnych.

Niniejsza publikacja została opracowana przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za jej treść ponosi Bonnier Business Polska i niekoniecznie odzwierciedla ona poglądy Unii Europejskiej.