Sprzedaż piwa w I-III kw. wzrosła tylko o 3,6 proc r/r

opublikowano: 2003-10-22 13:51

Sprzedaż piwa w I-III kw. wzrosła tylko o 3,6 proc r/r WARSZAWA (Reuters) - Mimo ciepłego lata polskie browary sprzedały w trzecim kwartale
2003 roku jedynie o 2,8 procent piwa więcej niż w drugim kwartale, zaś w ciągu dziewięciu
miesięcy wzrost w stosunku analogicznego okresu 2002 roku wyniósł 3,6 procent. Od
stycznia do września tego roku sprzedano 21,5 miliona hektolitrów. Paweł Sudol, prezes jednej z największych na rynku grup - Kompanii Piwowarskiej -
powiedział, że z powodu słabych wyników w trzecim kwartale, cały rok może zakończyć się
wzrostem na poziomie jedynie 1-3 procent, a nie jak wcześniej szacowano 3-5 procent. "Ten spadek dynamiki po trzech kwartałach powoduje, że będziemy się cieszyli jeśli w
całym roku będzie 1-2 procent wzrostu. Nie będzie to więcej niż trzy procent" -
powiedział dziennikarzom Sudoł. Przedstawiciele Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP), grupującego
browary reprezentujące 95 procent rynku, za taką sytuację winią głównie wysoką stawkę
akcyzy na piwo, jak również wciąż mało zasobne portfele polskiego społeczeństwa. ZPPP podaje, że akcyza na piwo w Polsce jest około 2,5-3 razy wyższa niż innych
krajach europejskich. "Biorąc pod uwagę, że były to najlepsze miesiące dla branży, a pogoda sprzyjała, to
ten wzrost jest niewielki w porównaniu z 15-procentowych wzrostem w trzecim kwartale 2002
roku" - powiedziała na konferencji prasowej Danuta Gut, dyrektor biura zarządu ZPPP. "Możemy powiedzieć, że z niepokojem patrzymy na 2004 rok, tym bardziej, że wstępujemy
do Unii Europejskiej i będą zróżnicowania podatkowe. To cały czas spędza nam sen z oczu"
- dodała. Według przedstawicieli ZPPP, jeśli rząd nie zdecyduje się na obniżkę akcyzy w 2004
roku - a jak na razie mimo ekspertyz resortu finansów mówiących o takiej konieczności, o
obniżce nie ma mowy, to rynek piwa mogą czekać złe czasy, "Naszą największą zmorą jest to, że odeszły na bok argumenty racjonalne i ekonomiczne
i przegrywamy z polityką. Wiemy w jakiej sytuacji jest stan budżetu państwa. Nasza branża
jest traktowana politycznie bardzo nie fair. Minimum powinna nastąpić 30-procentowa
obniżka akcyzy, żeby zawalczyć o konkurencyjność (po wejściu do UE)" - powiedziała Gut. Przedstawiciele ZPPP uważają, że bez obniżki akcyzy w 2004 roku może dojśc do
pierwszych upadłości w branży piwowarskiej. Padać mogą mniejsze browary, szczególnie te
położone przy granicy południowej, zagrożone po wejściu Polski do Unii w maju 2004
zwiekszoną konkurencją ze strony taniego czeskiego piwa. W całym 2002 roku browary w Polsce sprzedały około 26 milionów hektolitrów piwa,
czyli o osiem procent więcej niż w 2001 roku. Prezes Grupy Żywiec Nico Nusmeier nie chciał ujawnić wielkości sprzedaży w trzecim
kwartale, powiedział jedynie, że po trzech kwartałach grupa sprzedała niemal pięć procent
piwa więcej niż w takim samym okresie roku 2002. Udział w rynku wyniósł 32,9 procent. Natomiast Kompania Piwowarska sprzedała po wrześniu 7,2 miliona hektolitrów piwa,
czyli tyle samo co rok wcześniej, a jej udział w rynku nadal oscyluje wokół 34 procent.
Grupa chce sprzedać w całym roku około trzy procent piwa więcej niż w 2002 roku. Grupa Carlsberg Okocim sprzedała po trzech kwartałach 3,06 miliona hektolitrów, czyli
o siedem procent więcej niż po trzech kwartałach 2002 roku, a jej udział w rynku wyniósł
15 procent. W całym roku grupa chce sprzedać o około 8-9 procent piwa więcej. ((Autor: Barbara Woźniak; Redagował: Paweł Florkiewicz; [email protected];
Reuters Serwis Polski, tel. 22 6539700, Reuters Messaging:
[email protected]))