Stachura ponownie prezesem Stoczni Szczecińskiej Nowa

opublikowano: 2004-06-29 16:54

Rada nadzorcza Stoczni Szczecińskiej Nowa (SNN) ponownie powierzyła obowiązki prezesa zarządu Andrzejowi Stachurze - poinformowała we wtorek PAP Izabella Maruszczak z biura kontraktacji statków SSN.

Stachura pełni tę funkcję od początku powstania Stoczni, czyli od 2002 roku.

Stachura ukończył Wydział Budowy Maszyn i Okrętów Politechniki Szczecińskiej. Pracę rozpoczął w Stoczni Szczecińskiej w 1969 r., w latach 1993-1996 pracował w Banku Handlowym w charakterze doradcy. Funkcję doradcy ds. finansowania budowy statków pełnił także w firmie "Navimor".

Od roku 1996 był dyrektorem nadzoru właścicielskiego Stoczni Szczecińskiej Porta Holding S.A. W tym czasie zasiadał jako członek w radach nadzorczych wielu spółek m.in. Porty Petrol, Ustki, TUK, Nord. Od października 2000 r. do czasu powstania Stoczni Szczecińskiej Nowa, był dyrektorem naczelnym i prezesem zarządu spółki Allround Ship Service, na bazie której powołano w 2002 roku SSN.

W poniedziałek zebrało się też Zgromadzenie Wspólników Stoczni Szczecińskiej Nowa, które podsumowało ubiegły rok. Był by to pierwszy pełny rok funkcjonowania spółki jako producenta statków.

Zgromadzenie zatwierdziło sprawozdanie z działalności spółki i sprawozdanie finansowe oraz udzieliło absolutorium członkom rady nadzorczej i zarządu.

Maruszczak poinformowała też, że wartość podpisanych kontraktów przez SSN to prawie 2 mld USD. W trakcie negocjacji są umowy na kolejne 400 mln USD. Dodała, że od lipca 2002 r. stocznia zdała 15 statków o tonażu 420 tys. DWT.

W 2003 r. poziom sprzedaży eksportowej SSN przekroczył 1 mld zł. Aktualnie stocznia ma zagwarantowane finansowanie, przy udziale czołowych polskich banków i Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A., budowy 19 statków

Zarząd SSN obawia się jednak, że wstrzymanie przez sąd likwidacji majątku upadłej Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA, na bazie której powstała Stocznia Szczecińska Nowa, obniża wiarygodność SSN u armatorów, w bankach i u dostawców. Zdaniem zarządu, ta decyzja sądu utrudnia negocjacje z kontrahentami, a także renegocjacje kontraktów z armatorami, niezbędne ze względu na gwałtowny wzrost cen surowców potrzebnych do produkcji statków.

Od kilku miesięcy członkowie byłego zarządu upadłego przedsiębiorstwa podejmują działania prawne zmierzające do wstrzymania likwidacji Stoczni Szczecińskiej Porta Holding i zawarcia układu w upadłości z wierzycielami. Na ich wniosek sąd wstrzymał likwidację spółki do czasu jego rozpatrzenia. Z kolei łódzka prokuratura na postawie ich zawiadomienia wszczęła śledztwo w sprawie nadużycia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez syndyka masy upadłości holdingu.

Obydwie decyzje prawne uniemożliwiają na razie SSN wykup majątku po upadłej firmie, mimo iż podpisana jest umowa przedwstępna. Zarząd SSN złożył zażalenie na postanowienie sędziego komisarza w sprawie wstrzymania likwidacji majątku upadłego holdingu.

Obecnie w SSN pracuje ponad 5 tys. osób.

mgm/ mskr/ mag/