Jak wynika z danych Brytyjskiego Konsorcjum Detalistów (BRC), w marcu 2024 r. sprzedaż detaliczna odnotowała 3,2 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Dynamika wyraźnie też przyspieszyła po zwyżce o 1 proc. odnotowanej w lutym. Przekroczyła również medianę prognoz ekonomistów, która zakładała zwyżkę rzędu 1,8 proc. Marcowy wynik był najlepszy od sierpnia 2023 r. Mógłby być jeszcze lepszy gdyby nie niesprzyjające warunki pogodowe, szczególnie deszcze, które zmniejszyły m.in. popyt na meble ogrodowe, artykuły piknikowe czy odzież i obuwie.
Eksperci podkreślają przy tym, że wyraźny wzrost sprzedaży implikowany był w dużej mierze przez wczesne święta, które tradycyjnie charakteryzują się zwiększonym popytem konsumenckim. Wskazują przy tym, że pierwszy raz od dwóch lat tempo wzrostu sprzedaży przekroczyło dynamikę wzrostu inflacji.
W całym pierwszym kwartale, jak wynika z wstępnych szacunków, sprzedaż żywności była o 6,8 proc. wyższa niż przed rokiem, a wydatki na artykuły nieżywnościowe skurczyły się z kolei o 1,9 proc.
Natomiast zgodnie z innym raportem, opracowanym przez bank Barclays, wzrost wydatków konsumenckich – będący miarą szerszą niż sprzedaż detaliczna – utrzymał się w marcu na poziomie 1,9 proc., co stanowi najniższe roczne tempo wzrostu wskaźnika od września 2022 r
