Szczeciński eurodeputowany LPR Sylwester Chruszcz zaapelował w czwartek do premiera Jarosława Kaczyńskiego o poparcie budowy gazoportu w Świnoujściu. Swoje interpelacje zapowiadają także posłowie PO i SLD.
Z interpelacją poselską do szefa rządu ma wystąpić na najbliższym posiedzeniu Sejmu szczeciński poseł SLD, były minister gospodarki Jacek Piechota.
Z kolei poseł PO Krzysztof Zaremba zadeklarował w czwartek na konferencji prasowej, że na najbliższym posiedzeniu zachodniopomorskiego zespołu parlamentarnego będzie namawiał wszystkich parlamentarzystów z regionu do skierowania do premiera wspólnej interpelacji w tej sprawie.
Bodźcem do podejmowania tych inicjatyw była wypowiedź Jarosława Kaczyńskiego na konferencji prasowej 4 sierpnia w Warszawie. Poinformował on wtedy, że priorytetem dla rządu jest budowa gazoportu koło Gdyni.
O lokalizację gazoportu - o budowie którego rząd ówczesnego premiera Kazimierza Marcinkiewicza zadecydował na początku tego roku - ubiegają się porty w Świnoujściu i Gdańsku.
Specjalistyczne ekspertyzy i studia wykonalności inwestycji dla obu lokalizacji ma opracować do października Państwowe Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG). Spółka ta z zarządami obu portów podpisała listy intencyjne.
Zachodniopomorscy parlamentarzyści zgodnie podkreślają, że decyzja w sprawie gazoportu powinna zapaść w oparciu o argumenty merytoryczne, a nie względy polityczne.
"Chcę zapytać polityków, członków rządu: czy to prawda, że dlatego, iż prezydent Lech Kaczyński jest związany z Gdańskiem, to stąd wypowiedź jego brata, bardzo wczesna, bardzo niepokojącaö ľ pytał na konferencji prasowej Zaremba.
Eurodeputowany Chruszcz w swoim apelu wymienia argumenty mające, jego zdaniem, przemawiać na korzyść wyboru lokalizacji terminala gazowego LNG na Pomorzu Zachodnim. To m.in. położenie Świnoujścia blisko krajów Europy Zachodniej, co znacznie skraca czas transportu w porównaniu z Gdańskiem oraz zmniejsza koszty, a także sąsiedztwo dużych odbiorców gazu - Zakładów Chemicznych Police oraz Dolnej Odry.
Poseł przypomina, że jego ugrupowanie miało w swoim programie gospodarczym projekt budowy terminala gazowego. "Mamy głęboką nadzieję, że pan premier zapoznawszy się z merytorycznymi przesłankami dwóch lokalizacji poprze świnoujską propozycję budowy terminala", czytamy w piśmie.
Chruszcz zadeklarował, że z prośbą o poparcie dla budowy gazoportu w Świnoujściu zwróci się do lokalnych środowisk naukowych i samorządowych. Chce też zaapelować do mieszkańców regionu, by podpisywali się w internecie pod jego inicjatywą.
Były minister gospodarki Jacek Piechota domaga się w swojej interpelacji wyjaśnienia przyczyn podjęcia przez premiera decyzji o lokalizacji terminala w Gdańsku "bez rozpatrzenia i przeanalizowania przez wszystkie zainteresowane strony studium wykonalności przygotowywanego przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG)".
W dokumencie przesłanym w czwartek PAP poseł przypomina m.in. że prace dotyczące lokalizacji terminala, które prowadzi PGNiG, wciąż trwają, dlatego - jak podkreśla - "niezrozumiałaö jest decyzja premiera, przekazana opinii publicznej jeszcze przed zakończeniem prac. Piechota chce także wiedzieć, czy "zaprezentowana decyzja była konsultowana" z ministrami gospodarki morskiej, gospodarki oraz zarządem PGNiG.
"Jest wysoce niezrozumiałe podejmowanie decyzji w takim pośpiechu, bez uwzględnienia analiz ekspertów i interesów społecznych, co ma szczególne znaczenie w przypadku Pomorza Zachodniego. Chyba, że wracamy do czasów, kiedy decyzje polityczne wyprzedzały ekonomiczne uwarunkowania", napisał Piechota.
Zdaniem posła, z doniesień prasowych, seminariów naukowych i opinii ekspertów ämożna wysnuć wniosek, że w wielu aspektach lokalizacja terminala LNG w Świnoujściu jest korzystniejsza od lokalizacji w Gdańskuö. Chodzi m. in. o niższe koszty transportu i bliskość kluczowych odbiorców. Piechota przypomina, że lokalizację w Świnoujściu poparł kilkakrotnie minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki.
Planuje się, że terminal byłby gotowy do 2010 roku. Koszt jego budowy szacowany jest na około 400 mln euro. Terminal LNG będzie miał przepustowość od 3 do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie.