Technologia blockchain zadomowiła się na morzach i oceanach

opublikowano: 23-09-2019, 22:00

Rządy wielu państw inwestują ogromne pieniądze w rozwój technologii. Powstaje także coraz więcej start-upów, które chcą ją rozwijać i stosować w różnych dziedzinach

Uczestnicy Światowego Forum Ekonomicznego w Davos w tym roku uznali, że blockchain może być najważniejszą innowacją od czasu powstania internetu. Początkowo na technologii blockchain oparte były kryptowaluty. Obecnie jest to jednak tylko ułamek możliwych jej zastosowań. Cyfrowa technologia blockchain, polegająca na chronologicznym, niemożliwym do zmiany lub usunięcia zapisie danych, coraz powszechniej stosowana jest w bankowości, finansach, służbie zdrowia, energetyce czy nieruchomościach.

Wykorzystanie blockchain ułatwia lokalizację
kontenera, ale pokazuje także status dokumentów celnych, morskich listów
przewozowych czy innych dokumentów. Łącząc wszystkie operacje i partnerów w
procesie transportowym, pozwala na usprawnienie pracy i organizacji działań,
zmniejszenie kosztów operacyjnych i ułatwia monitoring. Technologię tę
wykorzystują także służby celne i straż graniczna, zapewniając sobie informacje
konieczne do analizy zagrożeń.
Zobacz więcej

PORZĄDEK NA STATKU I W DOKUMENTACH:

Wykorzystanie blockchain ułatwia lokalizację kontenera, ale pokazuje także status dokumentów celnych, morskich listów przewozowych czy innych dokumentów. Łącząc wszystkie operacje i partnerów w procesie transportowym, pozwala na usprawnienie pracy i organizacji działań, zmniejszenie kosztów operacyjnych i ułatwia monitoring. Technologię tę wykorzystują także służby celne i straż graniczna, zapewniając sobie informacje konieczne do analizy zagrożeń. Fot. Bloomberg

Z powodzeniem jest wykorzystywana również w logistyce. Wykorzystanie blockchain ułatwia lokalizację kontenera, ale pokazuje także status dokumentów celnych, morskich listów przewozowych czy innych dokumentów. Łącząc wszystkie operacje i partnerów w procesie transportowym, pozwala na usprawnienie pracy i organizacji działań, zmniejszenie kosztów operacyjnych i ułatwia monitoring. Technologię tę wykorzystują także służby celne i straż graniczna, zapewniając sobie informacje konieczne do analizy zagrożeń. Dostępność systemu blockchain dla uczestników rynku pozwala uzyskać mnóstwo informacji i całkowitą transparentność. Transakcje mogą odbywać się poza funkcjonującym od wieków systemem — bez udziału instytucji zaufania publicznego, bezpośrednio pomiędzy zawierającymi je stronami. Z czasem wielu pośredników zostanie wyrugowanych z rynku, bo nie będą potrzebni.

Ograniczanie papierologii

Z cyfrowej platformy żeglugowej TradeLens — opracowanej wspólnie przez duński gigant logistyczny A.P. Møller-Mærsk i amerykański International Business Machines (IBM) — korzysta obecnie ponad 100 różnych organizacji, w tym przewoźnicy, porty, operatorzy terminali, firmy 3PL i spedytorzy z całego świata. Niedawno przystąpienie do tego projektu ogłosiły CMA CGM i MSC.

Dzięki temu platforma, która weszła na rynek w ubiegłym roku, obejmuje już ponad połowę światowego rynku kontenerów oceanicznych. Rozwiązania na bazie technologii blockchain pozwalają na sprawniejszą obsługę morskiego transportu międzynarodowego. TradeLens oferuje obsługę łańcucha dostaw, obieg dokumentacji i możliwości wprowadzania nowych produktów. Jej członkowie zyskują pełny wgląd w swoje dane i mogą współpracować w obsłudze ładunków kontenerowych na całym świecie.

— Tylko jedna dostawa awokado z Kenii do Holandii wymaga wygenerowania ponad 200 dokumentów — mówił podczas prezentacji platformy Mike White, prezes TradeLens, wyjaśniając jej zalety.

Cyfrowe zapisy danych pozwalają ograniczyć papierowe dokumenty. Tym samym rzadziej występują problemy w globalnym systemie łańcucha dostaw, w tym niedokładne informacje, opóźnienia spowodowane tempem wprowadzania danych czy brak przejrzystości. Pozwala to obniżać koszty, a jak podkreślająeksperci, około 80 proc. handlu światowego korzysta z transportu morskiego. Technologia blockchain może potencjalnie zwiększyć zaufanie wśród partnerów handlowych, ponieważ rejestr wszystkich transakcji jest udostępniany w sieci, a uprawnione strony mogą uzyskać dostęp do danych w czasie rzeczywistym.

To ważne m.in. dla służb celnych i granicznych. Otrzymują one dane wysyłkowe, gdy tylko kontenery opuszczą port pochodzenia, więc mają znacznie więcej czasu na przygotowanie się do przyjęcia ładunków, co umożliwia bardziej dokładne i skuteczne kontrole oraz pozwala wyłapywać oszustwa i fałszerstwa. Zwiększa to bezpieczeństwo i podnosi efektywność odpraw i kontroli celnych.

Służba środowisku

W sprawozdaniu Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa z 2016 r. szacuje się, że nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy dotyczą rocznie około 11-26 mln ton ryb, co stanowi wartość od 10 do 23 mld USD. Warto również zauważyć, że około jednej trzeciej światowych zbiorników wodnych jest zbyt mocno eksploatowane. Dlatego blockchain znajduje coraz szersze zastosowanie także w rybołówstwie. Upowszechnienie zasad identyfikowalnościoparte na blockchainie pomoże całemu ekosystemowi zainteresowanych stron — w tym rybakom, hodowcom i przetwórcom ryb, eksporterom owoców morza i rządom.

Blockchain to szybko rozwijająca się technologia, niosąca ogromny potencjał do budowania nowych modeli biznesowych, generowania większych przychodów, zwiększenia transparentności prowadzonego biznesu czy eliminacji nadużyć. Ostatnio specjalistów z tej dziedziny szuka nawet armia amerykańska. Firma analityczna Gartner określiła globalną wartość rozwiązań blockchainowych na ponad 176 mld USD do 2025 r. i przewiduje, że do 2030 r. przekroczy ona 3,1 bln USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu