Opublikowana została kolejna edycja raportu „State of Small Business” przygotowywanego zajmują się Facebook, Bank Światowy i OECD. Badanie poświęcone jest wyzwaniom, z jakimi małe i średnie przedsiębiorstwa mierzą się w czasie pandemii, oraz obszarom, w których potrzebują wsparcia.
Moment próby
Z raportu wynika, że w październiku 92 proc. polskich MŚP obecnych na Facebooku pracowało lub prowadziło działalność generującą przychody (dla porównania – we wrześniu 97 proc., ale w maju – 87 proc.). Zamkniętych zostało 13 proc. firm kierowanych przez kobiety i 5 proc. biznesów prowadzonych przez mężczyzn.

Dwie trzecie (64 proc.) firm z sektora MŚP poinformowało w październiku, że ich sprzedaż w poprzednim miesiącu była niższa niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku (dla porównania – w badaniach od lipca do września ten odsetek wynosił 55 proc.). Oprócz tego 23 proc. MŚP zgłosiło, że zmniejszyło liczbę pracowników w wyniku pandemii COVID-19 (we wrześniu takiej odpowiedzi udzieliło 20 proc, w sierpniu – 18 proc.).
– Dane z ostatnich sześciu miesięcy pokazują, że jesteśmy w momencie niespotykanej dotąd próby, z którą mierzą się przedsiębiorcy na całym świecie. Zarówno w Polsce, jak i w innych krajach europejskich nadejście drugiej fali pandemii spowolniło powrót małych i średnich firm do normalnego funkcjonowania, ale także uruchomiło szereg procesów, takich jak rozwój e-handlu, zwiększenie inwestycji w działania online czy zmianę podejścia do pracy zdalnej – podkreśla Robert Bednarski, dyrektor Facebooka w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
MŚP aktywnie poszukują nowych sposobów na zainteresowanie konsumentów swoimi produktami i usługami tam, gdzie ci się przenieśli – czyli w internecie. Transformacja cyfrowa polskich przedsiębiorstw przyspieszyła w niespotykany do tej pory sposób, a postawione przed największym dotychczas wyzwaniem małe firmy nie załamują rąk.
– Restauracje, które zaczęły oferować jedzenie z dowozem, studia jogi, które organizują zajęcia online, czy biura podróży oferujące zdalne wycieczki – to wszystko przykłady hartu ducha i innowacyjnego podejścia do biznesu – mówi Robert Bednarski.
Trwała reorientacja
Dodaje, że dla niektórych będzie to jedynie sposób na przetrwanie najtrudniejszych miesięcy, ale dane pokazują, że w wielu przypadkach mamy do czynienia również z trwałą reorientacją. Już aż 36 proc. badanych polskich firm osiąga co najmniej jedną czwartą przychodu za pośrednictwem internetu.
– Najważniejsze wyzwania wskazywane przez badane przez nas firmy to spadek popytu - globalnie obawia się tego 43 proc. ankietowanych firm - oraz problemy z płynnością finansową, czego spodziewa się 35 proc. z nich. Już dziś 55 proc. firm deklaruje niższe przychody niż przed pandemią – mówi Robert Bednarski.
W obecnej trudnej sytuacji istotnym elementem wsparcia małych firm są rozwiązania technologiczne, które mogą pomóc znaleźć nowe rynki zbytu i formy sprzedawania produktów oraz usług.
– To pozostanie ważne także po zwalczeniu pandemii. Znaczna część MŚP – 46 proc. – wskazała właśnie wsparcie w docieraniu na nowe rynki oraz w wykorzystywaniu technologii cyfrowych – w tym przypadku 35 proc. – jako sposoby, które mogą im pomóc w przystosowaniu się do nowych warunków. Z tej perspektywy to, że 18 proc. polskich firm zadeklarowało, że udział kanałów cyfrowych w ich biznesie w czasie pandemii wzrósł, dobrze rokuje na przyszłość – dodaje Robert Bednarski.
42 proc. właścicieli i menedżerów małych i średnich firm w październiku przyznało, że są optymistami co do przyszłości swojego biznesu. To znaczny spadek w porównaniu z poprzednimi miesiącami – od lipca do września ten wskaźnik oscylował w granicach 58-62 proc., a w maju wynosił 64 proc.