Trwają trudne rozmowy o klimacie

opublikowano: 13-12-2018, 22:00

Paryż był obietnicą dla świata, którą teraz w Katowicach należy wspólnie spełnić

Konferencje i imprezy towarzyszące, prezentacje raportów, zgłaszanie różnych inicjatyw i projektów, ale także happeningi, pokazy filmów ekologicznych, marsze i koncerty i co najważniejsze — dyskusje, negocjacje i uzgodnienia. To od prawie dwóch tygodni codzienność Szczytu Klimatycznego ONZ (COP24) w Katowicach.

Obrady Wysokiego Szczebla rozpoczął apel dzieci. Udzielenie głosu najmłodszym
gościom jest tradycją konferencji klimatycznych ONZ. Dzieje się to w myśl
sentencji Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, będącej jednym z haseł polityki na
rzecz ochrony środowiska: „Ziemi nie dziedziczymy po naszych rodzicach,
pożyczamy ją od naszych dzieci”. W Katowicach przemówienie wygłosiła Sandra
Szylak
Wyświetl galerię [1/3]

COP24:

Obrady Wysokiego Szczebla rozpoczął apel dzieci. Udzielenie głosu najmłodszym gościom jest tradycją konferencji klimatycznych ONZ. Dzieje się to w myśl sentencji Antoine’a de Saint-Exupéry’ego, będącej jednym z haseł polityki na rzecz ochrony środowiska: „Ziemi nie dziedziczymy po naszych rodzicach, pożyczamy ją od naszych dzieci”. W Katowicach przemówienie wygłosiła Sandra Szylak Fot. cop24.gov.pl

Deklaracje biznesu

— 3M zdaje sobie sprawę ze znaczenia gospodarki w obiegu zamkniętym. Nasza nowa polityka rozwoju przewiduje stosowanie osiągnięć naukowych w rozwiązaniach korzystnych dla środowiska. Jej pierwszym filarem jest wdrożenie nauki do gospodarki w obiegu zamkniętym, drugim — wykorzystanie nauki w walce z wyzwaniami klimatycznymi, trzecim — jej zastosowanie do poprawy jakości życia społeczeństw i bezpieczeństwa pracowników — deklaruje Gayle Schueller z firmy 3M.

Już od 2019 r. każdy z około tysiąca nowych produktów firmy będzie waloryzowany ze względu na ślad, który pozostawia w środowisku naturalnym. Celem strategicznym Grupy Veolia jest ograniczenie do 2030 r. emisji CO 2 w sektorze energii o połowę. Żywiec Zdrój będzie pracować nad rozwiązaniami, które usprawnią zbiórkę butelek PET i ich recykling w Polsce, i tym samym pozwolą na ponowne wykorzystanie plastiku jako surowca. Będzie to możliwe dzięki współpracy zarówno z Rekopolem, z organizacjami odzysku i recyklerami, jak i kampaniom edukacyjnym, prowadzonym lokalnie i w całej Polsce.

— Firma już przekroczyła o 10 proc. prawny obowiązek zbiórki i recyklingu plastiku w 2018 r. Żeby pokazać, że dzięki współpracy z partnerami możliwe jest wprowadzenie znaczących zmian, zobowiązujemy się, że już w 2020 r. taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzimy na rynek, zostanie zebrana i poddana recyklingowi — zapowiada Frédéric Guichard, prezes Żywca Zdrój.

Firma zamierza kontynuować działania na rzecz edukacji i inspirowania konsumentów do troski o naturę i zmiany postaw na bardziej ekologiczne, a w szczególności do większego zaangażowania w segregowanie odpadów. Ma to pozwolić na pomad 90-procentowy recykling butelek PET w Polsce już w 2025 r.

— Co roku do obiegu w Polsce wprowadzanych jest 995 tys. ton plastikowych opakowań, z czego niecałe 3 proc. stanowią opakowania Żywca Zdroju. Co istotne, wszystkie opakowania naszej firmy (w tym butelki, etykiety, nakrętki) nadają się w całości do recyklingu. Mogą i powinny zostać ponownie wykorzystane, np. do produkcji zabawek czy nowych opakowań — twierdzi Frédéric Guichard.

Nowa strategia IKEI określa cele w obszarze zrównoważonego rozwoju do 2030 r. Dotyczą one m.in. ochrony klimatu i przekształcania działalności w zgodną z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym.

— Chcemy umożliwiać jak największej liczbie osób prowadzenie zdrowszego i przyjaznego środowisku życia. Stawiamy na energię odnawialną. W Polsce IKEA ma sześć farm wiatrowych, które produkują więcej energii niż wynosi nasze zapotrzebowanie, ograniczając emisję CO2 w ilości równej wycofaniu 150 tys. samochodów z polskich dróg. Zachęcamy także naszych klientów do korzystania z czystej energii, zwiększając jej dostępność — mówi Carolina Garcia Gomez, dyrektor IKEA Retail Poland.

We wszystkich sklepach można kupić domowe instalacje fotowoltaiczne. Partnerem w tym projekcie jest Geo Solar. Firma przygotowuje szczegółową ofertę, dopasowuje ją do potrzeb klienta i wykonuje projekt instalacji fotowoltaicznej. Klienci podpisują umowę z Geo Solar, który następnie montuje instalację i przygotowuje ją do przyłączenia do sieci. Zapewnia także bezpłatny monitoring działania instalacji przez pięć lat i pełen serwis gwarancyjny. W sześciu sklepach IKEI zamontowano ładowarki do samochodów elektrycznych.

— Zwracamy uwagę na wpływ żywności na zmiany klimatu, dlatego zwiększamy udział produktów roślinnych w ofercie IKEA Food, takich jak wegańskie klopsiki z 30-krotnie mniejszym śladem węglowym niż ich mięsna wersja oraz wegańskie hot-dogi (7-krotnie mniejszy ślad węglowy) — twierdzi Carolina Garcia Gomez.

Ważny gracz

Europoseł Jerzy Buzek przekonywał, że nie ma innej drogi niż odejście od węgla.

— Przyznaje to nawet rząd. Nie jesteśmy w stanie produkować tyle dobrego węgla, ile potrzebujemy. Poza tym trzeba pamiętać, że w Polsce co roku wskutek smogu umiera około 45 tys. osób — podkreśla Jerzy Buzek.

Aby ograniczyć smog, potrzebne są różnorodne działania, m.in. likwidacja niskiej emisji, wynikającej ze spalania węgla, złej jakości paliw, śmieci, ograniczenie zanieczyszczeń w transporcie. Zdaniem specjalistów tylko wspólne działanie samorządów, organizacji pożytku publicznego i mieszkańców może przynieść rezultaty. Dobrym przykładem było podpisanie przez Dalkię i spółkę Beskid Żywiec umowy o współpracy na rzecz walki o czyste powietrze w Żywcu i na Żywiecczyźnie. Deklarację „Solidarność dla klimatu” podpisało 17 prezydentów, burmistrzów i radnych. Zadeklarowali, że do 2030 r. zlikwidują w swoich miastach ubóstwo energetyczne. Oświetlenie będzie bazowało na energooszczędnej technologii LED. Co najmniej połowa energii w budynkach zarządzanych przez miasta będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych, a do 2050 r. w 100 proc. Obiecują także likwidację smogu dzięki kompleksowej termomodernizacji budynków, dążenia do zastępowania węgla OZE i edukacji energetycznej.

Mieszkańcy mają otrzymywać wsparcie w rozwoju energetyki prosumenckiej z budżetu gmin, funduszy ochrony środowiska i z programów Unii Europejskiej w obecnej i przyszłej perspektywie finansowej (2021-2027). Idea deklaracji powstała w Sieci Miast Progresywnych, którą tworzą samorządowcy m.in. z Cieszyna, Dąbrowy Górniczej, Gorlic, Iławy, Mielna, Namysłowa, Ostrowa Wielkopolskiego, Sejn, Sławkowa, Słupska, Starachowic, Świdnicy, Wadowic oraz warszawskiej dzielnicy Bielany, współpracujący wspólnie z mieszkańcami w celu wymiany doświadczeń na temat nowoczesnego zarządzania miastem. Sieć jest partnerem brytyjskiej inicjatywy UK100. Jej dyrektorka, Polly Billington, uczestniczyła 10 grudnia 2018 r. w uroczystości ogłoszenia deklaracji.

— Nie zawsze mamy wpływ na największych graczy, ale skoro nie możemy działać odgórnie, działajmy oddolnie — apeluje Polly Billington.

Trudniej o pieniądze

Coraz trudniej firmom zdobyć fundusze na inwestycje związane z węglem. Dowodzi tego przykład planowanego przez grupę Adani wydobycie węgla z kopalni Carmichael w stanie Queensland. Firma ogłosiła w zeszłym tygodniu, że samodzielnie sfinansuje ten projekt — to jedyna opcja po tym, gdy wsparcia odmówiło jej 27 banków. To samo może spotkać planowaną w Polsce elektrownię Ostrołęka C (ma tam powstań nowy blok węglowy o mocy 1000 MW). W ślad za bankami, które nie chcą finansować projektów węglowych, idą firmy ubezpieczeniowe. Siedmiu dużych europejskich ubezpieczycieli ograniczyło ubezpieczanie projektów związanych z węglem, a 17 innych wycofało się z takich przedsięwzięć — wynika z danych koalicji ekologicznej Unfriend Coal.

Ekolodzy wskazują, że żaden z czołowych ubezpieczycieli z USA nie zobowiązał się dotąd do ograniczenia wsparcia dla węgla, piasków roponośnych (tar sands) i innych paliw kopalnych.

Także ubezpieczyciele z regionu Azji i Pacyfiku wspierają paliwa kopalne. Taka postawa instytucji finansowych utrudni działanie koncernom związanym z paliwami, natomiast z drugiej strony, oznacza szansę dla innych źródeł energii i szukania alternatywnych rozwiązań. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy