Trzy firmy zaoferowały dostawę nowych śmigłowców dla VIP-ów

Polska Agencja Prasowa SA
16-05-2005, 18:40

W ciągu kilku dni po ogłoszeniu przetargu na śmigłowiec do transportu najważniejszych osób w państwie do ministerstwa obrony narodowej zgłosiły się trzy firmy - dowiedziała się PAP w poniedziałek w departamencie zaopatrywania sił zbrojnych MON. Resort zamierza kupić 6 helikopterów do przewozu VIP-ów, później chce nabyć tego samego typu śmigłowce transportowe dla wojska.

W ciągu kilku dni po ogłoszeniu przetargu na śmigłowiec do transportu najważniejszych osób w państwie do ministerstwa obrony narodowej zgłosiły się trzy firmy - dowiedziała się PAP w poniedziałek w departamencie zaopatrywania sił zbrojnych MON. Resort zamierza kupić 6 helikopterów do przewozu VIP-ów, później chce nabyć tego samego typu śmigłowce transportowe dla wojska.

"Czekamy na zgłoszenia oferentów, na razie specyfikację warunków przetargu pobrały trzy firmy, jedna oferująca śmigłowiec Agusta i dwie proponujące rosyjskie Mi, czekamy na pozostałych" - powiedział PAP w poniedziałek płk Ryszard Barański z departamentu zaopatrywania.

"Przedmiotem przetargu jest sześć śmigłowców dla VIP-ów, ale zostało zasygnalizowane, że wojsko będzie zainteresowane zakupem śmigłowca transportowego w oparciu o tę samą platformę" - zaznaczył.

Przetarg na vipowskie śmigłowce ma zostać rozwiązany do końca września. Obsługą lotów najważniejszych osób w państwie zajmuje się 36 specjalny pułk lotnictwa transportowego, dysponujący sześcioma wysłużonymi radzieckimi Mi-8 - pięciu z nim za kilka miesięcy upłynie okres eksploatacji -  i jednym amerykańskim śmigłowcem Bell. O kłopotach ze śmigłowcami stało się głośno, gdy w grudniu 2003 r. Mi-8 z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie uległ ciężkiemu wypadkowi.

"Zakup nowych śmigłowców może się nie podobać, może być źle odebrany politycznie, ale trzeba pamiętać, że te śmigłowce są wykorzystywane także do obsługi wizyt zagranicznych głów państw, w tym wizyt papieskich" - zwrócił uwagę publicysta "Raportu" i "Skrzydlatej Polski" Grzegorz Hołdanowicz. "Wykonywały loty z naszym papieżem od pierwszej do ostatniej pielgrzymki, co już było balansowaniem na krawędzi bezpieczeństwa. Trudno sobie wyobrazić, by głowy państw godziły się latać byle czym; a nie można podróżować po kraju samochodem" - dodał.

Śmigłowce do transportu VIP-ów w międzynarodowej przestrzeni powietrznej będą musiały zostać wyposażone m.in. w system identyfikacji, ostrzegania o ataku i łączności.

Dostępne obecnie śmigłowce tej kategorii mogą kosztować od kilku do kilkunastu milionów euro. Rosyjskie śmigłowce będące rozwinięciem konstrukcji Mi-8 są wprawdzie tańsze od europejskich i amerykańskich konkurentów, ale ich cena rośnie po zamontowaniu nowoczesnej elektroniki, jaka będzie potrzebna, by sprostać warunkom przetargu, Poza śmigłowcem dla osobistości państwowych, wojsko w najbliższych latach będzie potrzebować 30-40 śmigłowców transportowych, które zastąpiłyby eksploatowane obecnie Mi-8.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Trzy firmy zaoferowały dostawę nowych śmigłowców dla VIP-ów