UPC prawie przejęło Multimedia

W wyniku połączenia operatorów kablówek powstałby gracz 
z połową rynku i ponad 2 mld zł przychodów. Raz już jednak się nie udało

Liberty Global, właściciel UPC, prowadzi zaawansowane rozmowy w sprawie przejęcia Multimediów — ustalił „Puls Biznesu”. Informację potwierdziliśmy w pięciu niezależnych źródłach. Zainteresowani nie chcieli jej komentować.
— Umowa czeka na podpisanie już od trzech tygodni — twierdzi jeden z naszych informatorów.

UPC, należące do Liberty Global, którym kieruje Mike Fries, jest o krok od połączenia z Multimediami. Jeśli umowa zostanie podpisana i UOKiK się zgodzi, połowa rynku kablówek znajdzie się w jednym ręku, a nowy gracz dołączy do krajowej czołówki telco
Zobacz więcej

UPC, należące do Liberty Global, którym kieruje Mike Fries, jest o krok od połączenia z Multimediami. Jeśli umowa zostanie podpisana i UOKiK się zgodzi, połowa rynku kablówek znajdzie się w jednym ręku, a nowy gracz dołączy do krajowej czołówki telco Bloomberg

Multimedia nie pierwszy raz rozmawiają z potencjalnymi chętnymi w sprawie sprzedaży i nie po raz pierwszy finalizują rozmowy z UPC. Podobna umowa leżała na stole trzy lata temu, ale do porozumienia nie doszło. Tym razem również rozmowy są pełne emocji — jeszcze dwa tygodnie temu firmy rozmawiały o wymianie akcji, w ramach którego Tomasz Ulatowski i Ygal Ozechov, właściciele Multimediów, uzyskaliby pakiet akcji UPC (niecałe 2 proc. akcji ma też Andrzej Rogowski, prezes spółki). Po due diligence w należącym do Amerykanów operatorze postanowili jednak sprzedać całość Liberty Global i finał się opóźnił.
 
Krok ku konsolidacji
Jeśli Multimedia połączą się z UPC, powstanie gracz z połową rynku kablowego w kraju, 2,2 mln klientów i 2,2 mld zł 
przychodów. Nie jest to jednak oczywiste, m.in. ze względu na opinię urzędu antymonopolowego. Nowy operator musiałby zapewne sprzedać część sieci w miejscach, w których infrastruktura UPC pokrywa się z kablami Multimediów. Tak nakazał regulator kilka lat temu, gdy UPC kupowało operatora sieci Aster. UPC zachowało klientów, a sieć przeszła w ręce Netii długą i krętą ścieżką. Prawdopodobnie tym razem UOKiK postawi podobne warunki, a analiza poprzedzająca decyzję może ciągnąć się miesiącami — co w przypadku UPC i Astera opóźniło konsolidację na dynamicznie zmieniającym się rynku operatorów kablowych.


Przejęcie Multimediów przez UPC byłoby dużym krokiem w kierunku długo oczekiwanej konsolidacji kablówek w Polsce. Obecnie jest mocno rozdrobniony, a efekt skali ułatwiłby realizację większych inwestycji.

Przejęcie pomogłoby UPC rozwijać sieć i wzmocniłoby jego pozycję w relacjach z dostawcami treści. Efekt dla klientów nie jest jednoznaczny — niedawno szefowie Liberty Global na Europę deklarowali, że jednym ze sposobów wzrostu przychodów i zysków koncernu w regionie są podwyżki cen (obok rozbudowy własnej sieci i przejęć konkurencyjnych operatorów). Przejęcie to okazja do podniesienia cen, które UPC niedawno już minimalnie podniosło niektórym klientom.

Zderzenie strategii
Sieć kontrolowana przez Liberty Global ma obecnie 1,44 mln klientów i 2,9 mld gospodarstw domowych w zasięgu. Operator rozwijał się przez przejęcia mniejszych rywali — ostatnio kupił gdańskie Net-Sat Media, wcześniej lokalnych operatorów na Dolnym Śląsku i w Opolskiem. Zajął już duże rynki, więc w ubiegłym roku zajmował się mniejszymi miastami, wszedł m.in. do Rzeszowa, Tarnowa, Płocka i Nowego Sącza.

Przychody UPC w 2015 r. wyniosły około 1,5 mld zł.
Zakup Multimediów byłby dla polskiego oddziału Liberty Global skokiem do przodu. Potencjalny obiekt przejęcia ma 827 tys. klientów, a jego zasięg terytorialny to 1,6 mln gospodarstw domowych. Jego rozwój poszedł w innym kierunku. Od dwóch lat Multimedia stawiają na usługi zintegrowane, najpierw wprowadziły sprzedaż energii elektrycznej, a od niedawna oferują klientom gaz.

To już ponad 5 proc. przychodów operatora i choć marże na dodatkowej sprzedaży nie są wysokie, koszty poszerzenia oferty też są niewielkie, a dynamika na nasyconym rynku kablowym dzięki temu się poprawia. EBITDA Multimediów ma rosnąć o ponad 7 proc. rocznie, a przychody — o 10 proc.

W ubiegłym roku spółka miała 709 mln zł przychodów, o 0,5 proc. więcej niż w 2014 r. Na poziomie EBITDA zarobiła 356,1 mln zł, a netto — 86,2 mln zł. Marża EBITDA sięga nieosiągalnego dla większości branż poziomu 50 proc.
Przypomnijmy, że Multimedia mają też jednak spory dług — 1 mld zł w obligacjach, których pierwsza transza (250 mln zł) ma być spłacona w przyszłym roku.

Miliardowe przejęcia
Liberty to największy operator 
kablowy na świecie, mocno rozpycha się
na rynku przez przejęcia.Gigant, kontrolowany przez Johna Malone, 
amerykańskiego miliardera, jest obecne w 30 krajach. Niedawno kupił 
za 7,4 mld USD Cable & Wireless, 
co dało mu pozycję lidera w Ameryce Łacińskiej. Dzięki seriom przejęć został 
też największą firmą w Europie. 
Lista przejęć zaczyna się od 2013 r.,
kiedy Liberty kupiło brytyjskiego 
operatora kablowego Virgin za 24 mld USD i zwiększyło udziały w belgijskim operatorze kablowym Telenet. W 2014 r. kupiło holenderskie 
Ziggo za 10 mld EUR, póśniej 
6,4 proc. w brytyjskiej telewizji ITV 
za prawie 500 mln GBP, w lipcu 2015 r. irlandzką grupę TV3 za 80 mln EUR. Liberty ma jednak słabą pozycję 
na europejskim rynku telefonii 
mobilnej i nowa strategia 
koncernu zakłada przejęcia 
operatorów komórkowych. 
Przez długie miesiące spekulowano o fuzji Liberty z Vodafone’em.Przypomnijmy, że niedawno 
na sprzedaż w Polsce został 
wystawiony operator sieci Play.


Okiem eksperta
Daleko za Playem
Cezary Bernatek 
ekspert Audytela

Połączony operator może mieç prawie 1,9 mln usług TV, co oznacza 45,5 proc. udziału w rynku CATV, ale tylko 14,5 proc. udziału w całkowitej liczbie sprzedawanych usług płatnej telewizji. Niespełna 2 mln użytkowników to nadal mniej, niż mają w tej kategorii Cyfrowy Polsat (3,6 mln) czy nc+ (2,1 mln), 
ale zdecydowanie więcej niż Orange 
Polska (0,8 mln).
W przypadku usług dostępu do internetu będzie to odpowiednio 1,6 mln, czyli 59,3 proc. udziału w rynku CATV i 19,6 proc. w całkowitej liczbie sprzedawanych usług stałego dostępu do sieci. Dla porównania — udziały Orange Polska i Netii w tym rynku wynoszą odpowiednio 26 i 9,3 proc.
2,2 mld zł przychodów rocznie stawiałoby operatora na piątym miejscu w branży komunikacji elektronicznej w Polsce 
(według wyników z 2015 r), 
ale dośç daleko za czwartym P4, 
który miał 5,4 mld zł obrotów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu