W gdańskim porcie realizowane są Inwestycje o wartości 2 mld zł

PAP
opublikowano: 15-10-2014, 19:44

Inwestycje o wartości 2 mld zł realizowane są w porcie morskim w Gdańsku – poinformował w środę zarząd portu. Planowane w najbliższych latach prace mają niemal dwuipółkrotnie zwiększyć jego możliwości przeładunkowe.

 Podczas konferencji prasowej w środę wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) ds. technicznych, Jerzy Melaniuk podał, że do najważniejszych inwestycji należą m.in. budowa Terminalu Naftowego PERN i rozbudowa głębokowodnego terminalu kontenerowego DCT. Rozbudowywany i modernizowany jest też intermodalny Gdański Terminal Kontenerowy oraz Terminal Paliw Płynnych w Naftoporcie, gdzie ma powstać stanowisko przeładunkowe do obsługi produktów pochodzenia naftowego. Inwestycje są realizowane dzięki funduszom ZMPG, budżetu państwa, UE ale też prywatnych inwestorów dzierżawiących tereny w porcie pod terminale, magazyny i place składowe.

Podczas konferencji prasowej prezes zarządu portu Dorota Raben przyznała, że około 30 proc. potencjału portu jest jeszcze niewykorzystane. Poinformowała, że planowana jest modernizacja portowej infrastruktury, m.in. pogłębienie kanału portowego oraz remonty wszystkich nabrzeży w porcie wewnętrznym. Dzięki temu z portu wewnętrznego będą mogły korzystać jednostki dwa razy większe niż dotychczas.

Strategia portu do 2027 r. przewiduje też rozbudowę portu zewnętrznego, od strony morza, pomiędzy Naftoportem a wejściem do portu. Melaniuk tłumaczy, że ”cały ten obszar może być zabudowany i na tym odcinku może powstać 5-6 nowych nabrzeży”. „To jest szansa portu i to powoduje, że jest on +najciekawszy+ spośród polskich portów” – dodał. Przyznał, że koszt budowy jednego nabrzeża to kwota ok. 1 mld zł, dlatego „port podchodzi do tego bardzo ostrożnie”. Raben wyjaśniła, że „najpierw musi być opracowany cały projekt koncepcyjny, poprzedzony badaniami m.in. środowiskowymi”. Wykonanie koncepcji ma być zlecone w przyszłym roku.

Jedną z najważniejszych inwestycji jest budowa Terminalu Naftowego przez PERN "Przyjaźń". Pierwszy etap strategicznej inwestycji przedsiębiorstwa jest zaawansowany w 30 proc. Terminal ma służyć do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także produktów chemicznych. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł. Realizowany pierwszy etap ma zakończyć się w 2015 r. i zakłada budowę sześciu zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześc. każdy.

Do końca 2016 roku ma być gotowy drugi terminal kontenerowy DCT. Całkowity koszt budowy terminalu na terenie 27 ha to ok. 200 mln euro. Ma zwiększyć obecne zdolności przeładunkowe DCT z ponad 1,3 mln TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera) do 4 mln TEU rocznie.

W konferencji prasowej w środę w porcie uczestniczył m.in. Lech Wałęsa. Były prezydent przyznał, że „nie wiedział, że port tak dobrze sobie radzi i ma tak wielkie możliwości działania”. Zadeklarował, że „będzie starał się współpracować z tym przedsiębiorstwem i zachęcać do współpracy z portem, bo to będzie służyć całej gospodarce”.

Konferencja odbyła się w przeddzień oficjalnych uroczystości z okazji 40-lecia Portu Północnego w Gdańsku. Jest to głębokowodna część gdańskiego portu leżąca bezpośrednio nad Zatoką Gdańską, w której przeładowywane są głównie ładunki masowe: węgiel, ropa naftowa i kontenery.

W trzech kwartach 2014 r. w porcie przeładowano ponad 23 mln ton ładunków, co stanowi ponad 72 proc. planowanych na br. 32,6 mln ton przeładunków. W 2013 r. port w Gdańsku przeładował rekordowe ponad 30 mln ton towarów. Jak podaje rzecznik portu, Janusz Kasprowicz, na dobry wynik trzech kwartałów br. wpłynęły głównie przeładunki w marcu, kwietniu i we wrześniu, kiedy to przeładowano ponad 3 mln ton miesięcznie. W tym roku najwięcej przeładowano paliw płynnych (8,6 mln ton), drobnicy (w kontenerach, ok. 8,3 mln ton) i zboża (1,6 mln ton).

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza terenami o powierzchni ok. 700 ha. Na terenie portu działają m.in. Terminal Kontenerowy DCT, Baza Paliw Płynnych, Terminal Węglowy i Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane