W nowej "tarczy antykryzysowej" ułatwienia dla zatrudniających osoby niepełnosprawne

  • PAP
opublikowano: 24-05-2020, 08:11

Mniejszy wskaźnik zatrudnienia, dodatkowe środki dla organizacji pozarządowych i większa elastyczność w aneksowaniu umów – to najnowsze zmiany dla pracodawców zatrudniających pracowników niepełnosprawnych, które zostały zapisane w ostatniej nowelizacji tarczy antykryzysowej.

Ministerstwo rodziny podaje, że w okresie walki z pandemią koronawirusa i zwiększoną zachorowalnością pracowników, pracodawcy mają problemy z utrzymaniem wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, a w konsekwencji muszą zwrócić do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych posiadane środki z tego funduszu.

niepełnosprawność, inwalidztwo
fot. iStock

W znowelizowanej 16 maja "tarczy antykryzysowej" wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych został czasowo zmniejszony z 25 proc. na 18 proc., tym samym pozwalając na zachowanie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Niezwrócone środki z PFRON-u zakład pracy może wydatkować m.in. na pomoc niepełnosprawnym pracownikom.

Kolejne ułatwienie, o którym przypomina MRPiPS dotyczy m.in. działalności organizacji pozarządowych, które zatrudniają osoby niepełnosprawne i w związku z tym korzystają z dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego na podstawie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

W świetle nowych przepisów podmioty te mogą skorzystać także z dofinansowań do kosztów wynagrodzeń pracowników w ramach "tarczy antykryzysowej" w części, w jakiej wynagrodzenie pracowników niepełnosprawnych nie jest sfinansowane ze środków publicznych np. środków z PFRON-u.

Nowe przepisy umożliwiają też organom lub podmiotom zawierającym umowy z przedsiębiorcami, których przedmiotem jest wydatkowanie środków PFRON wprowadzenie zmian do tych umów, w zakresie niezbędnym do niwelowania i ograniczenia negatywnych skutków pandemii. Aneksy do umów mają na celu ułatwienie stronom umowy wywiązanie się z postanowień umownych w czasie dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej spowodowanej pandemią koronawirusa.

Resort rodziny wskazuje, że dotychczasowe przepisy obejmowały swoim zakresem wyłącznie umowy zawierane ze starostami, nie uwzględniając np. umów zawieranych z PFRON. Nowela rozszerza zakres stosowania regulacji umożliwiającej modyfikację umów z uwagi na pandemię.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ostatnia zmiana doprecyzowuje z kolei jeden z przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wyjaśnia ona wątpliwości dotyczące wskazanego w tym przepisie terminu, który wskazywał na dopuszczalne czasowe wsparcie pracodawców w trudnej sytuacji ekonomicznej określając dwa ograniczenia czasowe wsparcia. W celu rozstrzygnięcia wątpliwości odnośnie terminu, zaproponowano ustalenie okresu od 1 marca 2020 roku do 31 grudnia 2020 r.

Zapisy w dwóch poprzednich wersjach "tarczy antykryzysowej" również wprowadziły udogodnienia dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne. Zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, umożliwiły zwiększenie kwoty bazowej dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. Oznacza to podwyższenie podstawy kwoty bazowej na osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności z 1800 zł do 1950 zł i przy stopniu umiarkowanym z 1125 zł do 1200 zł.

Ponadto, dodatek do kwoty bazowej wzrósł na osoby o szczególnych schorzeniach z 600 zł do 1200 zł w przypadku osób o znacznym stopniu niepełnosprawności i z 600 zł do 900 zł w przypadku osób o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

MRPiPS wyjaśnia, że Zakłady Aktywności Zawodowej otrzymają rekompensatę wypłaconego wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Organizator takiego zakładu, w czasie postoju w działalności lub zmniejszenia przychodu, może ubiegać się o rekompensaty kosztów płacy zatrudnionych pracowników niepełnosprawnych. Rekompensaty obliczane są w części proporcjonalnej do występującej w danym miesiącu liczby dni postoju w działalności lub zmniejszenia przychodu z tej działalności.

Rekompensata wypłacana jest ze środków PFRON, w terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o rekompensatę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane