W Polsce odradza się rynek dziczyzny

Wiktor Szczepaniak
19-04-2011, 00:00

Obecnie dziczyzna z Polski trafia głównie za granicę. Konsorcjum Dziczyzna Polska zamierza to zmienić.

Szynka z dzika i kiełbasa z jelenia wrócą na nasze stoły

Obecnie dziczyzna z Polski trafia głównie za granicę. Konsorcjum Dziczyzna Polska zamierza to zmienić.

Mało kto wie, że w Polsce działa ponad 100 tys. myśliwych, którzy tylko w ubiegłym sezonie legalnie odstrzelili m.in. ponad 41 tys. jeleni, ponad 162 tys. saren i ponad 196 tys. dzików. Niestety, większość dziczyzny trafia na zagraniczne stoły. Delektują się nią m.in. Niemcy, Francuzi i Włosi. Przedstawiciele branży wędliniarskiej i środowisk łowieckich nie są z tego faktu zadowoleni. Duża część z nich uważa, że nasza dziczyzna powinna cieszyć przede wszystkim polskie podniebienia. O jej przywrócenie na polskie stoły i stworzenie profesjonalnego rynku wyrobów z dziczyzny w naszym kraju postara się Konsorcjum Dziczyzna Polska, utworzone z inicjatywy Polskiego Związku Łowieckiego (PZŁ).

Rynek z potencjałem

— W konsorcjum jest już pięć zakładów przetwórczych z całej Polski (Lenarcik, Stania, Gościejowice, Kanwil Dębica i Barko) oraz spółka obracająca surowcem (Łowex). Wśród zakładów są takie, które od lat zajmują się produkcją wyrobów z dziczyzny, ale też i takie jak Barko, które dopiero taką produkcję uruchamiają. Plany konsorcjum przewidują m.in. rozwój własnej sieci punktów skupu dziczyzny. Mamy ich już prawie 30, a planujemy tę liczbę co najmniej potroić — mówi Bartłomiej Popczyk, kierownik działu hodowli z zarządu głównego Polskiego Związku Łowieckiego.

Dzięki stworzeniu własnego zaplecza surowcowego konsorcjum będzie mogło ominąć pośredników i przez to obniżyć koszty zakupu surowca. Kolejnym krokiem w obniżaniu kosztów ma być wprowadzenie specjalizacji produkcji w zakładach.

— Dzięki współpracy i synergiom będziemy w stanie zaoferować wyroby z dziczyzny w przystępnej cenie. Do tej pory niestety były one bardzo drogie i dostępne tylko dla nielicznych, w czym pomagały sieci handlowe mocno windując ich ceny. Wyroby z dziczyzny muszą stać się dostępne i osiągalne dla przeciętnego Polaka — mówi Bartłomiej Popczyk.

Ujawnia, że konsorcjum prowadzi już rozmowy z dużymi sieciami handlowymi w sprawie wprowadzenia do sprzedaży wyrobów sygnowanych logo Dziczyzna Polska. Planuje też uruchomienie w Warszawie hurtowni. Od tego sezonu łowieckiego chce zapewnić ciągłość produkcji i dostaw, by jesienią jego oferta mogła wejść na stałe do ogólnopolskiego handlu. Wtedy ma ruszyć też kampania promująca spożycie dziczyzny.

Polska specjalność

— Wyroby z dziczyzny mogą stać się jedną z polskich specjalności. Mamy świetny surowiec, dobrze zorganizowane łowiectwo i doświadczonych wędliniarzy. Konsorcjum może być poważnym partnerem w rozmowach z sieciami, może ustabilizować ceny skupu i spopularyzować na nowo ten gatunek mięsa wśród Polaków. Dziczyzna z Polski nie powinna być wywożona masowo za granicę. W interesie polskich konsumentów i przetwórców leży, aby jak najwięcej zostało jej na naszym rynku — mówi Tadeusz Witkowski, właściciel Zakładów Mięsnych Gościejowice.

Podkreśla, że mięso zwierząt łownych to najbardziej ekologiczne i zdrowe mięso na rynku. Dlatego musi być droższe od tradycyjnego.

— Kampanie promujące spożycie dziczyzny, a także wspaniałą tradycję polskiego łowiectwa, są potrzebne i mogą pomóc w rozwoju rynku. Żadna firma operująca na tym rynku, nie jest w stanie indywidualnie wykonać takiego zadania. Powołanie konsorcjum jest więc interesującą inicjatywą. Złożyliśmy akces członkowski, jesteśmy w trakcie rozmów. Jako jeden z liderów tego rynku na pewno możemy wnieść duży wkład w realizację jego statutowych celów — mówi Piotr Karasek, prezes spółki Hunter Wild z grupy PKM Duda.

Wiktor Szczepaniak

w.szczepaniak@pb.pl % 22-333-98-08

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / W Polsce odradza się rynek dziczyzny