Termin “sztuczna inteligencja” nadal może się wydawać wizją przyszłości. Prawda jest taka, że jesteśmy już nią otoczeni, w życiu prywatnym i zawodowym.
Przewidywania Accenture Research wskazują, że sztuczna inteligencja (AI) ma szansę podwoić tempo wzrostu gospodarczego już do roku 2035. Technologia w istotny sposób wpłynie zarówno na naszą prywatną aktywność, jak również sposób funkcjonowania firm i prowadzenia biznesu. Zaczniemy, a właściwie już zaczęliśmy otaczać się zautomatyzowanymi maszynami, urządzeniami, a naszym życiem i pracą kierują algorytmy informatyczne. Eksperci szacują, że AI zwiększy wydajność przedsiębiorstw o ok. 40 proc. MarketsandMarkets podaje zaś, że tylko w przemyśle wartość systemów AI w 2026 r. osiągnie 16,7 mld USD.
Gdzie i w jakim wymiarze AI już wdarła się do otaczającej nas rzeczywistości?
Targetowanie danych. Sztuczna inteligencja umożliwia automatyczną klasyfikację danych pochodzących z różnych źródeł. Przykład podany przez Sławomira Góreckiego, menedżera ds. rozwoju ISI Emerging Markets Group: analizy gospodarcze wykonywane przez tę spółkę, na które składają się ogromne ilości informacji.
- Klasyfikacja danych odbywa się na podstawie automatycznie generowanych w procesie „uczenia się” słów kluczowych. Dzięki temu można np. określać, które informacje dotyczą określonych zagadnień. Kolejnym przykładem wykorzystania AI jest „geotagging”, czyli automatyczne określanie, jakiego kraju lub regionu dotyczy podana w sieci wiadomość – podaje menedżer.
Walka z nadużyciami w e-handlu. Rozwiązanie oparte na algorytmach sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, służące do sygnalizowania nieprawidłowej aktywności i monitorowania zgodności platformy.
- Analizując dane sprzedawców i sygnalizując nietypowe zachowania użytkowników, systemy oparte na AI pomagają zapobiegać nadużyciom w handlu internetowym. Np. nasze rozwiązanie zapewnia wgląd w szeroki zestaw sygnałów ryzyka i pomaga platformom handlowym w walce z oszustami. To technologia ograniczająca liczbę manualnych działań i zapewniająca pełną przejrzystość transakcji płatniczych – wskazuje Jakub Czerwiński, wiceprezes na Europę Środkowo-Wschodnią w Adyen.
Automatyzacja w płatnościach. Jakub Czerwiński, za przykład zastosowania AI podaje także proces odzyskiwania odrzuconych płatności, w tym wynikających z niewystarczającego salda na koncie. Odbywa się to poprzez zautomatyzowane, inteligentne ponawiane prób.
- Jest to szczególnie przydatne w przypadku transakcji automatycznych, takich jak odnowienie subskrypcji. Funkcja wykorzystuje szeroki zakres danych dotyczących płatności, aby zdecydować, które z nich mogą zostać pomyślnie zrealizowane przy ponownym podejściu w optymalnym czasie - mówi.
Tłumaczenie w czasie rzeczywistym. Sztuczna inteligencja umożliwia tłumaczenie w czasie rzeczywistym, podczas na przykład telekonferencji.
- Dzięki temu większa liczba osób z różnych części świata może uczestniczyć w wirtualnych spotkaniach. Przykładowo Cisco Webex pozwala na tłumaczenie z angielskiego na ponad 100 innych języków, w tym polski - mówi Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.
Inteligentne kadrowanie. Zastosowanie algorytmów AI powoduje, że kamery w urządzeniach do współpracy, np. telekonferencji, mogą podążać z uczestnikami, którzy aktualnie zabierają głos. Przemysław Kania zaznacza, że ten “inteligentny podgląd” wykrywa wszystkie osoby obecne w pomieszczeniu i wybiera najaktywniejszą grupę, na której skupia soczewkę kamery.
Wyciszanie hałasu. Sztuczna inteligencja pozwala ponadto na wyciszanie hałasów które mogą utrudniać współpracę i komunikację za pośrednictwem komunikatorów wideo. Mowa o np. szczekaniu psa czy płacz dziecka w tle konwersacji.
– AI sprawia, że platforma komunikacyjna odróżnia głos człowieka od hałasu w tle, dzięki czemu rozmowa może przebiegać bez zakłóceń - wskazuje Przemysław Kania.
Wykrywanie cyberzagrożeń. AI pozwala zbierać informacje na temat cyberataków i na tej podstawie „uczyć się”, jak wykrywać nietypowe sytuacje, które mogą wskazywać na niepożądane działania, wyjaśnia prezes Cisco w Polsce.
- AI pozwala dodatkowo eliminować fałszywe zgłoszenia tzw. false positives, „ucząc się”, jaki jest zestaw cech rzeczywistego cyberzagrożenia, a jak wygląda normalna aktywność online - tłumaczy.
Wsparcie sprzedaży. AI zastosowanie znajduje także w tzw. procesach customer facing.
– Działy sprzedaży mogą korzystać z inteligentnych, cyfrowych systemów, które umożliwiają integrację zbiorów danych, przetwarzanie ich i proponowanie rozwiązań, a nawet uczących się maszynowo na bazie dotychczasowych działań. Schneider Electric stworzył np. wirtualną asystentkę dla pracowników działów sprzedaży i marketingu. Podpowiada, jak ustalić priorytety i optymalizować czas pracy. Wskazuje, jak najlepiej zająć się danym klientem i jakich produktów lub usług może on oczekiwać - opowiada Tomasz Wyszyński, wiceprezes ds. analityki i sztucznej inteligencji w Schneider Electric.
Bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej. Tomasz Wyszyński jako przykład wykorzystania sztucznej inteligencji w praktyce podaje systemy, które pomagają optymalizować zużycie energii elektrycznej.
- Nie tylko prowadzą do oszczędności, co dziś – w dobie szybko rosnących cen prądu – jest niezwykle istotne, ale też umożliwiają realizację celów z zakresu zrównoważonego rozwoju - mówi menedżer.
Zarządzanie siecią IT i aplikacjami. Sztuczna inteligencja wspiera specjalistów IT w monitorowaniu wydajności sieci i aplikacji.
– Mogą oni zapewnić optymalne działanie kluczowych zasobów technologicznych firmy. Inteligentne narzędzia diagnostyczne, ułatwiają weryfikację poszczególnych zdarzeń, ocenę ich wpływu na sieć i aplikacje, jak i przewidywanie skutków zmian, jeszcze przed ich wprowadzeniem - wyjaśnia Przemysław Kania.
© ℗