Wiemy, kto sprzedał najwięcej mieszkań w 2011 r.

DI,Emmerson
opublikowano: 23-01-2012, 15:46

Na początku 2011 r. najwięksi deweloperzy ogłosiły ambitne plany rozwoju, które miały polegać na zwiększeniu oferty oraz systematycznym wzroście sprzedaży.

W najtrudniejszym dla branży 2009 r. deweloperzy w obliczu spadku popytu na mieszkania wstrzymywali inwestycje, przekładając terminy ich realizacji. W drugiej połowie 2010 r. sytuacja wyglądała już lepiej, a budowlańcy zaczęli powoli wracać do zarzuconych wcześniej projektów. Z początkiem 2011 r. humory deweloperów jeszcze bardziej się poprawiły. Ten stan jednak nie trwał długo. Zbliżająca się druga fala kryzysu, problemy państw strefy Euro, wolniejsze tempo wzrostu PKB oraz czterokrotne podwyżki stóp procentowych sprawiły, że drugie sześć miesięcy przebiegało już w zupełnie innej atmosferze.

W tabeli obok przedstawiono wyniki sprzedaży wybranych firm deweloperskich za lata 2010 i 2011.
Jak widać w ciągu poprzednich dwunastu miesięcy większość spośród zaprezentowanych firm poprawiła wyniki sprzedaży mieszkań w stosunku do 2010 r. Co więcej najwięksi przedstawiciele branży wydają się podchodzić z optymizmem również do 2012 roku.

Jak mają się takie plany do obecnej niepewnej sytuacji gospodarczej? Przede wszystkim należy zaznaczyć, że powyższe firmy stanowią czołówkę i nie do końca oddają kondycję całej branży. Są to w dużej mierze deweloperzy z dostępem do stabilnego finansowania i o ugruntowanej pozycji rynkowej, którzy dość sprawnie dostosowali się do nowych wymagań klientów podyktowanych kryzysem finansowym. Starają się oni wykorzystać obecny czas do zwiększenia zakresu działalności. Inaczej może wyglądać sytuacji mniejszych przedsiębiorstw realizujących tylko jedną, bądź też kilka małych inwestycji. W takim wypadku możliwości zdobycia kapitału oraz szybkiej zmiany struktury oferty są ograniczone. Ponadto należy również wspomnieć o ustawie deweloperskiej, której zapisy wyeliminują możliwość finansowania budowy z wpłat od kupujących, co w zdecydowanie gorszym położeniu postawi takie firmy. Wnioskiem płynącym z takiego rozwoju sytuacji może być spodziewana konsolidacja rynku mieszkaniowego.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI,Emmerson

Polecane