Czytasz dzięki

Wirus nadszarpnął flotowe budżety MŚP

opublikowano: 11-10-2020, 22:00

Przedsiębiorcy szukają oszczędności, ograniczając zakupy aut i minimalizując koszty ich utrzymania.

Jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. blisko 18 proc. z ponad dwóch milionów podmiotów z sektora MŚP planowało inwestycje w rozwój firmowych flot. Gdyby przedsiębiorcy zrealizowali swoje deklaracje, do mikro, małych i średnich firm w Polsce trafiłoby nawet 800 tys. nowych i używanych samochodów.

Zmiana postaw

Niestety, pandemia znacznie wpłynęła na rewizję planów i budżetów flotowych w MŚP — wynika z badania przeprowadzonego w trzecim kwartale tego roku przez Kreallę Research na zlecenie firmy Carefleet. Połowa badanych podmiotów twierdzi, że ich budżet flotowy pozostaje bez zmian. Natomiast druga połowa ogranicza koszty i pracuje nad poprawą bezpieczeństwa kierowców. Przy tym jedna czwarta małych i średnich firm w Polsce do końca roku zamierza znacznie ograniczyć albo całkowicie wstrzymać zakup nowych samochodów. Z kolei 17 proc. przedsiębiorców próbuje zminimalizować koszty utrzymaniajuż posiadanych pojazdów, m.in. przez zmniejszenie liczby wyjazdów służbowych. To w konsekwencji ma przełożyć się np. na mniejszą liczbę napraw i niższe koszty paliwa.

— Ponadto niemal 5 proc. firm z sektora MŚP planuje zmianę dotychczasowych nawyków w zakresie finansowania floty, przechodząc od zakupu aut za własną gotówkę do leasingu, różnych form abonamentu oraz wynajmu długoterminowego. Z kolei 3 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zamiast zakupu samochodów nowych zamierza nabywać auta na rynku wtórnym — mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet.

Jednocześnie wraz z tendencją zmierzającą do optymalizacji kosztów zakupu i użytkowania samochodów przedsiębiorcy deklarują zwiększenie budżetów na poprawę bezpieczeństwa korzystania z pojazdów służbowych, w tym częstsze mycie, ozonowanie lub zakup dodatkowych środków czystości. Takie działania wskazuje ponad 16 proc. respondentów badania.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Dla wielu firm z sektora MŚP samochód to narzędzie pracy, bez którego niemożliwe jest jej funkcjonowanie, a tym samym zarabianie pieniędzy. Zrozumiałe jest więc, że przedsiębiorcy inwestują dodatkowe pieniądze w celu zapewnienia bezpieczeństwa kierowcom i utrzymania mobilności floty na dotychczasowym poziomie — mówi Bartosz Olejnik.

Wielkość firmy kontra plany

Szczegółowa analiza wyników badania, uwzględniająca podział firm ze względu na wielkość zatrudnienia, pokazuje, że rewizję budżetów flotowych rzadziej deklarują firmy średnie oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Odpowiednio 58 oraz 65,5 proc. przedstawicieli tych grup twierdzi, że pandemia nie spowodowała żadnych istotnych zmian w tym zakresie. W mikrofirmach odsetek ten wynosi 44,5 proc., a w małych — 46,7 proc. Jednocześnie tylko 13,4 proc. mikroprzedsiębiorstw oraz 15,7 proc. małych firm próbuje zminimalizować koszty flotowe, ograniczając eksploatację posiadanych pojazdów. Dla porównania — na takie działania decyduje się 20,7 proc. osób prowadzących jednoosobową działalność i 20,5 proc. średnich firm. Natomiast mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy częściej deklarują zwiększenie budżetu na poprawę bezpieczeństwa korzystania z samochodów służbowych — to odpowiednio 17,6 i 19,8 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane