Jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. blisko 18 proc. z ponad dwóch milionów podmiotów z sektora MŚP planowało inwestycje w rozwój firmowych flot. Gdyby przedsiębiorcy zrealizowali swoje deklaracje, do mikro, małych i średnich firm w Polsce trafiłoby nawet 800 tys. nowych i używanych samochodów.
Zmiana postaw
Niestety, pandemia znacznie wpłynęła na rewizję planów i budżetów flotowych w MŚP — wynika z badania przeprowadzonego w trzecim kwartale tego roku przez Kreallę Research na zlecenie firmy Carefleet. Połowa badanych podmiotów twierdzi, że ich budżet flotowy pozostaje bez zmian. Natomiast druga połowa ogranicza koszty i pracuje nad poprawą bezpieczeństwa kierowców. Przy tym jedna czwarta małych i średnich firm w Polsce do końca roku zamierza znacznie ograniczyć albo całkowicie wstrzymać zakup nowych samochodów. Z kolei 17 proc. przedsiębiorców próbuje zminimalizować koszty utrzymaniajuż posiadanych pojazdów, m.in. przez zmniejszenie liczby wyjazdów służbowych. To w konsekwencji ma przełożyć się np. na mniejszą liczbę napraw i niższe koszty paliwa.
— Ponadto niemal 5 proc. firm z sektora MŚP planuje zmianę dotychczasowych nawyków w zakresie finansowania floty, przechodząc od zakupu aut za własną gotówkę do leasingu, różnych form abonamentu oraz wynajmu długoterminowego. Z kolei 3 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zamiast zakupu samochodów nowych zamierza nabywać auta na rynku wtórnym — mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet.
Jednocześnie wraz z tendencją zmierzającą do optymalizacji kosztów zakupu i użytkowania samochodów przedsiębiorcy deklarują zwiększenie budżetów na poprawę bezpieczeństwa korzystania z pojazdów służbowych, w tym częstsze mycie, ozonowanie lub zakup dodatkowych środków czystości. Takie działania wskazuje ponad 16 proc. respondentów badania.
— Dla wielu firm z sektora MŚP samochód to narzędzie pracy, bez którego niemożliwe jest jej funkcjonowanie, a tym samym zarabianie pieniędzy. Zrozumiałe jest więc, że przedsiębiorcy inwestują dodatkowe pieniądze w celu zapewnienia bezpieczeństwa kierowcom i utrzymania mobilności floty na dotychczasowym poziomie — mówi Bartosz Olejnik.
Wielkość firmy kontra plany
Szczegółowa analiza wyników badania, uwzględniająca podział firm ze względu na wielkość zatrudnienia, pokazuje, że rewizję budżetów flotowych rzadziej deklarują firmy średnie oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Odpowiednio 58 oraz 65,5 proc. przedstawicieli tych grup twierdzi, że pandemia nie spowodowała żadnych istotnych zmian w tym zakresie. W mikrofirmach odsetek ten wynosi 44,5 proc., a w małych — 46,7 proc. Jednocześnie tylko 13,4 proc. mikroprzedsiębiorstw oraz 15,7 proc. małych firm próbuje zminimalizować koszty flotowe, ograniczając eksploatację posiadanych pojazdów. Dla porównania — na takie działania decyduje się 20,7 proc. osób prowadzących jednoosobową działalność i 20,5 proc. średnich firm. Natomiast mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy częściej deklarują zwiększenie budżetu na poprawę bezpieczeństwa korzystania z samochodów służbowych — to odpowiednio 17,6 i 19,8 proc.