Właściciel Biedronki nie chce zapłacić Portugalii ponad 20 mln EUR

  • PAP
opublikowano: 12-09-2019, 19:24

Grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, odmawia zapłacenia portugalskiemu rządowi ponad 20 mln euro z tytułu tzw. taksy bezpieczeństwa spożywczego. Detalista zalega z uregulowaniem tego zobowiązania, twierdząc, że jest niezgodne z prawem.

Według czwartkowych doniesień portugalskich mediów łączna kwota, jakiej domaga się od Jeronimo Martins rząd Portugalii, wynosi już 20,7 mln euro. Dług wobec państwa narósł z tytułu wprowadzonej w 2012 roku Taksy od Bezpieczeństwa Spożywczego Plus (TSAM).

Biedronka
Biedronka
TR_Puls Biznesu

Z szacunków portugalskiej Głównej Dyrekcji Żywienia i Weterynarii (DGAV) wynika, że z największą częścią zobowiązania - blisko 19 mln euro - grupa Jeronimo Martins zalega z tytułu obrotu w swoich portugalskich supermarketach Pingo Doce.

Wysokość TSAM co rok się zmienia. Aktualnie opłata ta wynosi 7 euro od metra kwadratowego placówki handlowej.

Z ustaleń lizbońskiego dziennika "Publico" wynika, że dyrekcja Jeronimo Martins zaskarżyła już żądania władz Portugalii dotyczące spłaty długu z tytułu TSAM do Komisji Europejskiej. Kierownictwo firmy utrzymuje, że "taksa jest nielegalna".

Krótko po tym, jak rząd Portugalii ogłosił wprowadzenie nowego zobowiązania, większość detalistów działających w tym kraju oprotestowało nową opłatę. Ostatecznie jednak portugalski Trybunał Konstytucyjny orzekł, że nowe zobowiązanie nie jest niezgodne z konstytucją.

W 2012 roku dyrekcja Jeronimo Martins, jako jedyne kierownictwo sieci detalicznej w Portugalii, zapowiedziało publicznie, że nie zapłaci TSAM. Po ustąpieniu w 2013 roku ze stanowiska prezesa JM Alexandre Soaresa dos Santosa, który przez ponad 40 lat stał na czele firmy, jego syn Pedro kontynuuje politykę ojca i odmawia zapłaty taksy.

Zmarły w sierpniu Alexandre Soares dos Santos w ostatnich latach życia często w sposób krytyczny wypowiadał się o polityce gospodarczej kolejnych portugalskich rządów. Zarzucał im m.in. brak zachęt inwestycyjnych dla przedsiębiorców i nakładanie na nich nadmiernych obciążeń fiskalnych.

Pierwsze dyskonty Biedronka pojawiły się w Polsce w 1995 roku.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane